آغاز فروش اولین کنسانتره سنگ آهن به روش خشک در سنگان

قرار داد فروش اولین محصول کارخانه کنسانتره سنگ آهن به روش خشک در سنگان نهایی شده است.
محمد حسین صفوی مدیر عامل شرکت پایست معدن سفیر در گفتگو با معدن ۲۴گفت:اولین کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن به روش خشک برای تولید محصول با عیار ۶۸درصد در ایران و جهان در سنگان به بهره برداری رسید و محصول آن هم اکنون قابل عرضه در بازار است.
وی تصریح کرد:ظرفیت این کارخانه ۵۵۰هزار تن کنسانتره خشک با عیار ۶۸درصد است و تمام تجهیزات آن توسط متخصصان داخلی ساخته شده است و کاملا ایرانی است.
صفوی افزود.حجم سرمایه گذاری در این طرح با احتساب هزینه های زیر بنایی بالغ بر ۶۰میلیارد تومان است و زمان نصب و راه اندازی آن حدود ۸ماه است.
وی گفت:گروه تحقیق و پژوهش سفیر حدود ۴سال مطالعات مربوط به این طرح را انجام دادند و هم اکنون در مودول های ۲۰۰تا ۵میلیون تنی این طرح در مناطق کم آب و خشک کشور قابل اجرا است.
صفوی خاطر نشان کرد:این طرح برای اولین بار توسط چینی ها اجرا شد با این تفاوت که خروجی عیار کنسانتره سنگ آهن در مدول چینی ۶۴درصد است ولی در نوع ایرانی می توانیم کنسانتره ۶۸ درصد تولید کنیم.
مدیر عامل پایست سفیر تصریح کرد:عیار و وزن کنسانتره خروجی سنگ آهن به روش خشک همانند کنسانتره تر است و راندمان تفریبا یکسانی دارند.
وی گفت:زمان تجهیز کارخانه یک میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن خشک بین ۶تا ۸ماه است و نسبت به روش تر زمان کمتری نیاز است.
صفوی افزود:امسال برنامه داریم در شرکت سفیر ۳۵۰هزار تن کنسانتره خشک تولید کنیم و این رقم در سال۹۸به سالانه ۵۵۰هزار تن میرسد
وی گفت:خاک ورودی کارخانه کنسانتره خشک سنگان برای سنگ های مگنتیت با نسبت fe به feo بالای ۴است البته مطالعاتی را برای سنگ آهن هماتیتی آغاز و امیدواریم نتایج مثبتی حاصل شود.
صفوی افزود:هزینه سرمایه گذاری برای احداث کارخانه سنگ آهن به روش خشک کمتر است تر است و این مقوله یک نکته مثبت تلقی می شود .
وی به چالش تامین آب در کشور اشاره کرد و گفت:دولت در شرایطی برنامه دارد که ۵۵میلیون تن فولاد کند که کشور با مشکل اساسی تامین آب شیرین ربرو است و بجای اینکه برنامه خط انتقال آب از عمان به سنگان در الویت قرار دهد باید به تکنولوژی های تولید فولاد و سنگ آهن با کمترین آب مصرفی نگاه ویژه داشته باشد.
صفوی گفت:کارخانه تولید کنسانتره وگندله در سنگان به دلیل کمبود آب با ظرفیت های پایین تولید می کنند و نباید فقط به ذخایر زیر زمینی و چاه های آب تکیه کرد چرا که این منابع جز دخایر استراتژیک برای نسلهای آینده است.
وی افزود:از دولت تدبیر و امید خواستاریم تا نگاه ویژه به تولید کنندگان خصوصی زنجیره فولاد در منطقه سنگان داشته باشد و در شرایط فعلی نیاز به سنگ آهن و تامین زیر ساخت‌ها از چالشهای جدی این منطقه است.

شرکت پایست معدن سفیرکنسانتره سنگ آهن
دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه