تشریح مراحل صادراتی مس و عوارض صادراتی

امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت مطرح کرد:

ابتدای خرداد ماه مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت از آزادسازی صادرات مس خبر داد. طبق این تصمیم، بنا شد مازاد مس تولیدی به مدت سه ماه و قابل تمدید و مشروط به رعایت کف عرضه و تأمین نیاز داخل صادر شود و در طول این سه ماه، تولیدکنندگان به‌صورت مستمر و ماهانه رصد می‌شوند و در صورت عدم رعایت کف عرضه در بورس از لیست صادرات خارج می‌گردند و صادرات آن‌ها تعلیق خواهد شد.

در ادامه برخی اعضای انجمن مس ایران سؤالاتی در خصوص میزان کف عرضه و عوارض صادراتی مطرح کردند.

امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در پاسخ به این سؤالات در گفتگویی با انجمن مس ایران اظهار داشت: برای شرکت ملی مس ایران به‌صورت هفتگی یا ماهانه میزان عرضه در بورس ابلاغ می‌گردد و برای دیگر تولیدکنندگان نیز بر مبنای یک فرمول این میزان تعریف خواهد شد. روز دوشنبه اسامی تولیدکنندگان حوزه مس در لیستی که تهیه شد به اداره گمرکات کشور ارسال گردید.

وی افزود: وابسته به «نیاز مس» و «میزان تولید هر شرکت» فرمولی تعریف می‌شود که به بورس ارائه خواهیم کرد و تولیدکنندگان بر مبنای عدد محاسبه شده در این فرمول، دو بار عرضه در بورس خواهند داشت و مازاد مس تولیدی صادر خواهد شد.

امیری افزود: طبق نامه‌ای که به بورس ارسال شده است یکسری محصولات هم که سازوکار عرضه در بورس ندارند از لیست عرضه در بورس خارج خواهند شد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در پاسخ به این سؤال که « با میزان تولید ۲۸۰ هزار تن کاتد به تنهایی در شرکت ملی مس ایران و میزان مصرف داخلی به میزان ۱۴۰ هزار تن کاتد، چه نیازی به عرضه در بورس با این میزان مازاد عرضه هست» عنوان کرد: قیمت مس در بورس و جهانی برای کاتد تفاوت آن‌چنانی ندارد و با توجه به مازاد عرضه کاتد نگرانی برای موانع صادراتی نیست به همین خاطر این مراحل برای صادرات باید رعایت شود و تمامی تولیدکنندگان ملزم به رعایت این روال هستند.

وی همچنین به کنسانتره مس اشاره کرد و افزود: با توجه به بازدیدهایی که از کارخانه‌های مس کشور داشتیم کمبود کنسانتره ملموس بوده است و به همین خاطر امکان افزایش عوارض صادراتی برای کنسانتره وجود دارد. پیشنهادات عوارض صادراتی به شورای اقتصاد ارائه می‌گردد تا تصمیمی برای آن اتخاذ شود.

صادرات مسعوارض صادراتیمس
دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه