سند توسعه مس روی میز

بهرام شکوری رئیس انجمن مس ایران:

معدن ۲۴:رییس انجمن مس ایران گفت: برای توفیق در امر سرمایه‌گذاری در حوزه مس به ویژه دستیابی به فناوری های‌تک نیاز است تا ارتباطاتمان با دنیا را اصلاح کنیم تا شاهد حضور سرمایه گذاران خارجی و آوردن دانش نوین از سوی آنان به کشور باشیم.

بهرام شکوری در گفت‌وگو با خبرنگار معدن۲۴ افزود: انجمن مس یکی از انجمن‌های مهم بخش معدن و صنایع معدنی است که متاسفانه همواره در کنار سایر فلزات غیرآهنی مطرح شده، در حالی که متفاوت از غیرآهنی هاست.

وی با بیان اینکه دولت بیشترین سهم را در مس داشته و دارد، ادامه‌داد: در سال‌های گذشته بخش خصوصی ورود چندانی به عنصر مس نداشت، اما در سال‌های اخیر بخش خصوصی به‌ویژه در مباحث اکتشاف و فرآوری وارد شده است و ضروت داشت که این انجمن ایجاد شود.

این مقام صنفی اضافه‌کرد: در روز نخست، این انجمن با حدود ۲۲ شرکت شکل گرفت، اما امروز تعداد اعضای آن به بیش از ۷۰ شرکت رسیده است و کمیته‌های تخصصی ذیل آن شکل گرفته است.

وی با اشاره به برگزاری همایش‌های مختلف در حوزه مس، اظهار داشت: در ماه‌های آینده و احتمالا اوایل سال ۱۴۰۲، سمپوزیوم مس را برگزار خواهیم کرد و در همین راستا داده‌ها و اطلاعات در حال آماده سازی است تا بتوانیم بر مبنای آن برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.

 

هدفگذاری تولید یک میلیون تن کاتد در طرح جامع مس

شکوری گفت: تدوین موفق طرح جامع فولاد از سوی ایمیدرو و رفع بسیاری مسائل و مشکلات زنجیره فولاد سبب شده تا امروز چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ دست‌یافتنی به نظر برسد.

وی گفت: این تجربه موفق به طور طبیعی به دلیل اهمیت زنجیره و ارزش صادراتی محصولات آن نخستین بار در فولاد اتفاق افتاد و امروز با توجه به ذخایر جدید کشف شده، استخراج از معادن، تعریف واحدهای فرآوری و غیره در سایر زنجیره‌های معدنی نیز اهمیت یافته است.

رییس انجمن ملی مس با اشاره به تدوین طرح‌های جامع مس، سرب و روی، طلا و غیره، خاطرنشان‌کرد:‌ ایمیدرو با انعقاد قرارداد با یک شرکت و همکاری با انجمن مس ایران و همراهی معاونت معدنی وزارت صمت، این طرح را آماده کرده و در وهله نخست به دنبال تغییر چشم‌انداز تولید ۸۰۰ هزار تنی کاتد در افق ۱۴۰۴ هستیم.

وی با اشاره به متوسط تولید سالیانه ۲۸۰ هزار تنی کاتد مس در شرایط فعلی، بیان‌داشت: با ذخایر جدید کشف شده از سوی شرکت ملی مس ایران، ورود بیشتر بخش خصوصی به این حوزه و توسعه کارخانه‌های فراوری مقیاس‌کوچک در کشور، همت همه بازیگران و دست‌اندرکاران این زنجیره و ورود صاحبان سرمایه، دستیابی به تولید یک میلیون تن کاتد مس در ۶ سال آینده دور از ذهن نخواهد بود.

این مقام صنفی ادامه‌داد: با نهایی شدن و ابلاغ طرح جامع مس که در آن موضوعات اساسی همچون جانمایی کارخانجات، اکتشافات، تامین مواد، حقوق دولتی، عوارض، مشکلات با دستگاه‌های دولتی به‌ویژه محیط زیست، منابع طبیعی و غیره دیده شده، دستیابی به هدف تولید یک میلیون تن کاتد پیش‌بینی شده است.

وی تاکید کرد: طرح جامع مس با همت و تامین مالی ایمیدرو آماده شده که نقشه راهی برای همه فعالان معدنی این حوزه است تا در این راستا به فعالیت بپردازند و تکلیف دولت نیز در بخش مس مشخص شود.

شکوری به حضور بیش از ۴۶۰ نفر در کمیته‌های ذیل این انجمن اشاره کرد که بسیاری از آنها لزوما عضو انجمن ملی مس نیستند و افزود: در نهایت ۲۵۶ نفر نیز در انتخابات انجمن شرکت کرده و ۲۵ نفر به عنوان مجمع هیات رییسه این کمیته‌ها (هفت کمیته) شکل گرفتند که جلسات آنها به طور مرتب برگزار شده و مسائل و مشکلات مختلف در حوزه معادن، فراوری، صادرات و غیره و راهکارهای خروج از چالش‌ها بررسی و عنوان می شود.

 

لزوم تکمیل زنجیره مس در کشور

وی با اشاره به حرکت دنیا به سمت کاهش تولید کربن و کربن‌زدایی، یادآور شد: این مهم اکنون در مباحث تولید فولاد سبز، حذف سوخت‌های فسیلی و استفاده از سوخت‌های پاک در تولید محصولات معدن و صنایع معدنی مطرح است و در آینده اخذ «مالیات کربن» سبب می‌شود تا قیمت تمام شده محصولات بالا رفته و برخی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در عرضه محصولات در سطح جهان داشته باشیم.

رییس انجمن مس ایران اضافه‌کرد: حرکت دنیا به سمت استفاده از فناوری‌ها و نوآوری‌ها از ماشین‌های برقی گرفته تا انرژی‌های پاک سبب می‌شود تا مصرف فلزات غیرآهنی نظیر مس افزایش یابد و در سال‌های آینده تا چهار برابر امروز نیاز به عرضه مس وجود خواهد داشت.

وی اظهار داشت: همین مساله و افزایش تقاضا، سبب افزایش قیمت مس شده و جذابیت را برای صاحبان سرمایه در این حوزه بیشتر خواهد کرد و به همین دلیل باید به سمت تکمیل زنجیره مس در کشور حرکت کنیم.

شکوری افزود: امروز در زنجیره مس، تا تولید کاتد در کشور انجام می‌شود که بیش از ۵۰ درصد تولید کاتد صادر می‌شود و اگر بتوانیم ارزش افزوده بیشتر ی در کشور ایجاد کنیم، صادرات و ارزآوری بیشتری نیز خواهیم داشت.

وی بیان‌داشت: اکنون شاهدیم در بخش هایی همچون مفتول، لوله، سیم و کابل مسی و غیره سرمایه گذاری انجام شده، اما در صنایع های‌تک که در آینده نیاز بالایی در این بخش وجود دارد، سرمایه‌گذاری انجام نشده است.

این مقام صنفی تصریح‌کرد: بالا رفتن قیمت مس و سایر بخش‌های زنجیره آن سبب شده تا امروز توجه خوبی از سوی سرمایه‌گذاران برای حضور و سرمایه گذاری در این بخش شاهد باشیم.

وی تاکید کرد: در این زمینه نیاز است تا ارتباطاتمان با دنیا را اصلاح کنیم تا شاهد حضور سرمایه گذاران خارجی و آوردن دانش نوین از سوی آنان به کشور باشیم.

شکوری تصریح‌کرد: آینده عنصر مس روشن است و نیاز به این عنصر بیش از هر فلز غیرآهنی دیگر احساس می شود و پیش بینی می شود تا قیمت ها روند صعودی داشته باشد.

 

دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه