اجبار فولادسازان برای سرمایه گذاری در سنگ آهن

مرتضی علی اکبری مدیرعامل شرکت تجلی:

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات گفت: در زنجیره فولاد در آینده نزدیک با مشکلات تامین مواد اولیه و به‌طور مشخص سنگ آهن مواجه خواهیم شد و همین مساله ورود فولادسازان به مقوله اکتشافات را با همه ریسک های موجود آن توجیه پذیر کرده است.

مرتضی علی‌اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار معدن۲۴ با بیان اینکه دولتمردان نیز به خوبی از مساله کمبد مواد اولیه و مشخصا سنگ آهن مطلعند، خاطرنشان‌کرد: مزایده هایی که ایمیدرو یا شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بابت معادن سنگ‌آهن برگزار می کند، با استقبال خوبی مواجه می شود و حتی در پاره ای موارد با قیمت هایی خارج از عرف برگزار می شود.

علی اکبری ادامه‌داد: علت اساسی این موضوع، شناسایی نشدن معدن جدید و همچنین انجام نشدن اکتشافات جدید در سال های گذشته است و در این راستا برخی شرکت ها خود به دنبال عملیات اکتشافی نیز هستند.

وی توضیح داد: آنچه مسلم است در گذشته باید اقدامات اکتشافی انجام می شد که در این صورت امروز فاصله ای با بهره برداری از معادن جدید نداشتیم، اما انجام نشد.

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات همچنین گفت: امروز به جز معادن کوچک، چیز زیادی از معادن روباز باقی نمانده و معادن بزرگ نیز زیرزمینی شده اند که در این زمینه شرکت‌های فولادی باید هزینه زیادی انجام دهند و معادن را از آن خود کنند تا بهره برداری لازم را داشته باشند.

وی اضافه‌کرد: از آنجایی که معادن بزرگ زیرزمینی نیازمند باطله برداری اند که خود فناوری بالایی می طلبد و تجربه آن را در کشور نداریم، به ناچار نیازمند واردات کنسانتره یا سنگ آهن از خارج از کشور و همچنین انجام عملیات اکتشافی در داخل و خارج از کشور هستیم.

علی اکبری اظهار داشت: امروز می توانیم روی معادن سنگ آهن کشورهای همسایه کار کنیم و دولت نیز تا حدودی اقداماتی در این زمینه انجام داده است، اما هنوز به نتیجه نرسیده است تا نگرانی های فولادسازان از جهت تامین مواد اولیه کاهش یابد.

وی گفت: در گذشته وزارت صمت به انجام عملیات اکتشافی و تکمیلی و زیربنایی می پرداخت، زیرا اکتشافات با ریسک های بالایی همراه بود و هزینه های زیادی نیاز داشت، اما چند سالی است که به دلیل نیاز شدید، عملیات اکتشافی را نیز خود شرکت ها بر عهده گرفته اند.

 

 

** حرکت به سمت تولید فولادهای آلیاژی

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات درخصوص ورود فولادسازان به اکتشافات معدنی، گفت: به دلیل نیاز شدید فولادسازان به مواد معدنی، امروز ورود آنها از روی اجبار است.

وی بیان‌داشت: یعنی یا باید نیازشان را از خارج کشور وارد کنند و یا خود اقدام به عملیات اکتشاف کنند که ورود به اکتشافات توام با صرفه اقتصادی برایشان است و لذا ریسک آن را پذیرفته اند.

علی اکبری همچنین درخصوص ورود به اکتشاف فلزات و عناصر نادر خاکی و کمیاب، اظهار داشت: در این زمینه در سال های گذشته صحبت های زیادی انجام شده، اما در عمل اقدام کمتری انجام نشده است.

وی خاطرنشان‌کرد: شرکت تجلی به این حوزه ورود کرده و از توان متخصصان داخلی و خارجی نیز استفاده می‌کند به طوری که در همه معادنی که در اختیار گرفته ام برای اکتشاف لیتیم، مونوزیت، منزیت، منیزیم و غیره به طور جدی کار می کنیم، هرچند در ابتدای راه هستیم.

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات تصریح کرد: اکنون فضای جدیدی در این حوزه در کشور باز شده تا شکور از تولید فولاد تجاری خارج شده و به سمت تولید فولادهای آلیاژی با آلیاژهای خاص که ارزش افزوده بالاتری نیز دارند سوق یابد.

 

 

 

 

 

 

دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه