امضاءهای طلایی بایگانی شد/رشد ۱۰۰ درصدی عرضه محصولات در بورس کالا

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت:

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: شفاف سازی فرآیندها و جمع شدن امضاهای طلایی و توزیع رانت ها از جمله مهمترین اقدامات انجام شده این وزارتخانه در حوزه معدن و صنایع معدنی است.

امید قالیباف در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری- تحلیلی معدن۲۴ افزود: مهمترین اقدام انجام شده در سال جاری در حوزه معدن، شفاف سازی فرآیندها بود.

وی بیان داشت: بخش معدن از قدیم الایام محل امضاهای طلایی و توزیع رانت ها بوده و نیاز بود تا فرآیندها در آن اصلاح شود.

سخنگوی وزارت صمت خاطرنشان‌کرد: در این راستا تاکنون حدود ۳۴۰ آیین نامه و بخشنامه که بعضا متناقض بودند، تصفیه و پالایش شد و به جای آنها فرآیندها به صورت سامانه ای و با حداقل ارتباط انسانی تعریف شد.

وی ادامه‌داد: در موضوع واگذاری ها نیز فرآیندها به صورت سامانه ای تعریف شده و این مهم به عنوان یک استراتژی کلان اتفاق افتاده و باید ادامه یابد.

 

** رشد ۱۰۰ درصدی عرضه محصولات در بورس کالا

قالیباف اظهار داشت: موضوع دومی که در سال جاری در بخش معدن به آن پرداخته شد، مدیریت زنجیره توزیع بود و در ۶ ماهه ابتدایی امسال ۱۰۰ درصد عرضه محصولات در بورس کالا افزایش یافت.

وی اضافه‌کرد: امروز وزارت صمت همه عرضه ها و فروش ها را به مسیر بورس کالا سوق داده که فضای شفافی دارد و امکان قیمتگذاری دستوری نیز در آن وجود ندارد.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان‌کرد: امروز در زنجیره فولاد هیچگونه مداخله قیمتی را شاهد نیستیم و این زنجیره، خود مباحث تولید و توزیع را با کمترین مشکل انجام می‌دهد.

وی به موضوع فرسودگی ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی اشاره کرد که یک گلوگاه قدیمی محسوب می شود و اظهار داشت: حدود ۱۵ هزار دستگاه ماشین آلات مستعمل بالای ۱۸ سال در کشور وجود دارد که برای رفع این نقیصه و نوسازی ناوگان دو مسیر پیش بینی شده است.

قالیباف افزود: مسیر نخست، استفاده حداکثری از ظرفیت تولید داخل است. در این راستا قرارداد تولید ۶۰۰ دستگاه ماشین آلات با هپکو با تسهیلات ۸۰ درصدی منعقد شده که معادل تولید یک سال این شرکت خواهد بود.

وی ادامه‌داد: مسیر دوم نیز تسهیل واردات تعریف شده است. تا امروز بیش از ۱۵۰۰ ثبت سفارش واردات برای ورود ماشین آلاتی که تولید داخل ندارند انجام شده و تا همین مدت، میزان واردات ماشین‌آلات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان‌کرد: اکنون دامپتراک‌های با ظرفیت بیش از ۵۰ تن با حداقل فرآیند اداری قابلیت واردات به کشور دارند.

وی بیان‌داشت: رشد تولید و فروش شرکت‌های معدنی بورسی، دیگر اتفاق مهمی است که در سال جاری شاهد آن هستیم.

 

** انجام واگذاری ۵۳۴۹ معدن متروکه و پهنه اکتشافی

قالیباف همچنین با اشاره به موضوع واگذاری‌ها گفت: وزرات صمت تعداد ۵ هزار و ۳۴۹ پهنه اکتشافی، معدن متروکه و غیره را در استان ها شناسایی کرد و علاوه بر آن حدود ۲ هزار معدن بلاصاحب وجود داشت که البته مورد بهره برداری هم قرار می گرفتند؛ با این حال پرونده ای در وزارت صمت نداشتند و بالطبع حقوق دولتی نیز پرداخت نمی کردند.

وی خاطرنشان‌کرد: اکنون تعداد این معادن بلاصاحب به کمتر از ۳۰۰ معدن رسیده که عمده آنها شامل معادن کوچک و متوسط، مصالح ساختمانی، سرب و روی و … است.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اکنون ۵ هزار و ۳۴۹ پهنه اکتشافی و معدن متروکه یاد شده، در چهار منطقه هشت استانی تقسیم بندی شده و عملیات ثبت نام از افرادی که به دنبال فعال سازی پهنه معدنی هستند انجام شده است. پس از آن واجدین شرایط مالی و فنی انتخاب شده و واگذاری انجام می شود.

وی اظهار داشت: در راس این واگذاری ها معادن ققنوس ۱ و امیرسنگان پارسیان قرار دارند که فرآیند واگذاری آنها در مهرماه انجام شده و تا اوایل آذرماه به بهره برداران جدید واگذار می شوند.

قالیباف همچنین با اشاره به صدور حکمی از سوی دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف کار در معدن امیرسنگان پارسیان با پیگیری بهره بردار قبلی این معدن در زمان خلعیت، تصریح‌کرد: از آنجایی که شورای عالی معادن قبلا تصمیم به مزایده و واگذاری این معدن گرفته بود، این حکم ارزشی ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد:‌ با انجام مزایده ها و واگذاری معادن به بهره برداری جدید، رشد خوبی در تولیدات بخش معدن و صنایع معدنی در استان ها شاهد باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه