واردات ۴۵۰ میلیون دلاری زغالسنگ/در نیمه ابتدایی امسال زیبنده نیست

سعید صمدی دبیر انجمن زغالسنگ ایران:

دبیر انجمن زغالسنگ ایران گفت: افت تولید سبب شده تا واردات زغالسنگ با جهشی وحشتناک مواجه شود و فقط در نیمه نخست امسال ۴۵۰ میلیون دلار واردات انجام شده است.

سعید صمدی در گفت‌وگو با خبرنگار معدن۲۴ افزود: امسال در مقایسه با سال گذشته قیمت زغالسنگ با افت شدید مواجه شده است.

وی گفت: با وجود آنکه امسال هزینه‌های معدنکاری تحت تاثیر نرخ تورم ۴۵ درصد رشد یافته، اما قیمت زغالسنگ با ۱۰ درصد کاهش مواجه شده است؛ این موضوع سبب می شود تا معادن زغالسنگ تحت فشار قرار گرفته و به همان نسبت تولید با افت مواجه شود.

این مقام صنفی ادامه‌داد: افت تولید سبب شده تا واردات زغالسنگ با جهشی وحشتناک مواجه شود و فقط در نیمه نخست امسال ۴۵۰ میلیون دلار واردات انجام شده است.

 

صادرات زغالسنگ توسط طالبان

وی درخصوص مطرح شدن صادرات زغالسنگ از سوی طالبان به کشورمان، خاطرنشان‌کرد: تولید زغالسنگ در افغانستان بالا نیست، ضمن اینکه زغالسنگ تولیدی این کشور از نوع حرارتی و نه متالوژی است که در کشورمان مورد مصرف قرار نمی‌گیرد.

صمدی اضافه‌کرد: بر این اساس در این زمینه بیشتر موضوع صادرات مجدد زغالسنگ وارده به کشور از سوی بازرگانان و تجار مطرح است.

وی تاکید کرد: از دولت و قانونگذاران انتظار می رود قیمتگذاری دستوری و تکلیفی را بردارد، زیرا سبب شده تا تولید اخلی کاهش یافته و به همان نسبت صادرات با قیمت های نجومی افزایش داشته باشد.

دبیر انجمن زغالسنگ ایران تصریح‌کرد: انتظار می رود تا تجدید نظر اساسی در قیمتگذاری دستوری زغالسنگ انجام شود تا شاهد جلب و جذب سرمایه‌ها به این صنعت باشیم و با ذخیره زمین شناسی ۱۴ میلیارد تنی بتوانیم حداقل نیاز کشور را تامین کرده و واردکننده زغالسنگ نباشیم.

وی درخصوص ملغی شدن موضوع تفکیک وزارت صمت، با تاکید بر اینکه بحران عمیق تر از این حرفهاست، اظهار داشت: واقعیت این است که وزرای صمت بیشتری به سمت و سویی که نمود داشته باشد متمایل می‌شوند؛ یعنی به‌طور طبیعی مسائلی همچون کنترل و مدیریت بازار، قیمت‌ها و بازرگانی وقت وزیر را می‌گیرد و مشخص است که به صنعتی همچون زغالسنگ کمتر علاقه نشان خواهند داد.

 

 

 

 

 

دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه