رشد ۳۶ درصدی درآمدهای چادرملو با وجود محدودیت‌های حامل‌های انرژی/ اجرای ۳۵ طرح زنجیره فولاد با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد یورویی/ صرفه‌جویی ارزی ۲۵ میلیون یورویی در نیمه نخست ۱۴۰۲

بخش دوم گفتگوی اختصاصی حامد عسکری زاده قائم مقام چادرملو با معدن۲۴

معدن ۲۴:قائم مقام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: این شرکت با وجود محدودیت‌های اعمال شده در سال جاری در موضوع حامل‌های انرژی، در هشت ماهه امسال با درآمد ۳۷۳ هزار میلیارد ریال، نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ که حدود ۲۷۵ هزار میلیارد ریال بوده است ۳۶ درصد رشد به ثبت رسانده است. در عین حال صرفه‌جویی ارزی ۲۵ میلیون یورویی در نیمه نخست ۱۴۰۲ که معادل مجموعه صرفه‌جویی ارزی در کل سال گذشته است، از دیگر دستاوردهای این شرکت است.

«حامد عسکری زاده» در گفت‌وگوی اختصاصی با معدن۲۴ افزود: سرمایه گذاری های شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در توسعه حلقه های زنجیره ارزش، موجب شده است تا این شرکت با کمترین دغدغه و چالش، روند تولید فولاد را دنبال کند و در زمره سودآورترین شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی کشور قرار بگیرد.
وی بیان‌داشت: با این حال در چند سال اخیر، اغلب شرکت های فعال در زنجیره فولاد، با ریسک ها و عدم قطعیت‌هایی در ابعاد کلان به‌ویژه در بخش تامین خوراک مواجه شده اند که سودآوری آن ها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
عسکری‌زاده خاطرنشان‌کرد: در شرایطی که تامین مواد اولیه دغدغه مهمی برای اغلب فولادسازان کشور محسوب می شود، این شرکت با سرمایه گذاری در اکتشاف و تولید محصولات معدنی، مواد اولیه واحد فولادسازی را تامین می کند.
وی گفت: چادرملو در سال ۱۴۰۱ با تولید بیش از ۱۱ میلیون تن کنسانتره و سهم ۲۳.۷ درصدی از تولید این محصول در کشور، در رتبه نخست برترین تولیدکنندگان قرار گرفت.
قائم مقام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ادامه‌داد: از سویی، تولید گندله با ۳ میلیون و ۷۶۷ هزار تن، آهن اسفنجی با یک میلیون و ۶۱۵ هزار تن و شمش فولادی با یک میلیون و ۱۸۴ هزار تن، نشانگر عملکرد مطلوب چادرملو بوده است.

وی اظهار داشت: در سال جاری هم با وجود محدودیت های اعمال شده ناشی از حامل‌های انرژی، موفق شده ایم با اعمال تمهیدات اثربخش، عملکرد مثبتی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته باشیم؛ به طوری که در هشت ماهه امسال با درآمد ۳۷۳ هزار میلیارد ریال، نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ که حدود ۲۷۵ هزار میلیارد ریال بوده است ۳۶ درصد رشد داشته ایم.

اجرای ۳۵ طرح زنجیره فولاد با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد یورویی
عسکری زاده گفت: از طرفی با جدیت تمام بدنبال اجرای طرح های توسعه هستیم و در حال حاضر ۳۵ طرح زنجیره فولاد و طرح های زیر بنایی با پیش بینی سرمایه گذاری ۵ میلیارد یورو را در دستور کار داریم.
قائم مقام چادرملو در ادامه گفت: در بخش صنعت نیز با توجه به شرایط فعلی، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برنامه های راهبردی خود را روی توسعه زنجیره فولاد براساس فرصت های در دسترس، توسعه زیر ساخت‌های مرتبط و بهینه کردن سبد سرمایه گذاری های انجام شده متمرکز کرده است.

ضعف تکنولوژی در بخش معدن کشور
وی با اشاره به چالش‌های گریبان‌گیر بخش معدن کشور، افزود: در حال حاضر بخش معدن کشور همچنان از تکنولوژی نسل ۲ و ۳ استفاده می‌کند، این در حالی است که بخش معدن در جهان برای کاهش هزینه تمام‌شده به سمت تکنولوژی نسل ۴ سوق پیدا کرده است.
عسکری‌زاده تصریح کرد: قدیمی بودن بسیاری از تکنولوژی‌ها و تجهیزات بخش معدن کشور مسئله‌ای است که طبیعتا رقابت‌پذیری بخش معدن کشور را خدشه‌دار خواهد کرد.
وی ادامه داد: از این رو، استراتژی‌های شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، حاکی از توجه ویژه این شرکت به بحث نوآوری است؛ به طوری که چهار استراتژی از ۱۸ استراتژی این شرکت، فقط به چرخه نوآوری مربوط می‌شوند و از اهمیت بالایی برخوردارند.
قائم مقام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو خاطرنشان‌کرد: این راهبردها شامل توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاهی، بومی‌سازی در بخش‌های مختلف، توسعه تکنولوژی و حرکت به سمت هوشمندسازی است و برای تحقق این امر اقدام به ایجاد مرکز نوآوری چادرملو«نوچاد» به منظور طراحی و توسعه اکوسیستم توسعه فناوری و نوآوری در چادرملو کرده ایم.
وی هدف از راه‌اندازی این مرکز را بررسی مسائل و چالش‌های موجود در صنعت فولاد و معدن از مسیر نوآوری و ایده پردازی عنوان کرد و گفت: از دیگر اهداف این مرکز حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه خدمات به متقاضیان این حوزه، ارتقای قابلیت‌ پویایی سازمانی و توانمندسازی مبتنی بر نوآوری به منظور حل مسائل شرکت، توسعه همکاری‌های مرکز نوآوری با شبکه زیست‌بوم نوآوری و مراکز دانشگاهی در داخل و خارج از کشور، ایجاد زمینه مناسب برای بروز خلاقیت و بستری برای رشد و پرورش ایده‌های نو بر مبنای دانش در قالب شتاب‌دهنده و استودیو استارتاپ‌ها است .

دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه