آسیب شناسی فقدان موفقیت در تحقق اهداف توسعه صادراتی صنعت سنگ ایران

یادداشتی از سیامک اخطاری، مشاور و کوچ توسعه صادرات سنگهای ساختمانی ایران – آلمان

معدن ۲۴:جامعه صنعت سنگ ساختمانی ایران نیازمند یک دگرگونی در نحوه دستیابی به بازارهای جهانی است. بدون حضور مستمر فیزیکی و ایجاد شبکه در بازارهای هدف و توسعه جهت ایجاد دسترسی آسان به سنگ، امکان سهمگیری در رقابت سنگین فراهم نخواهد شد.
در مطالعه آسیب شناسی فقدان موفقیت در تحقق اهداف توسعه صادراتی، اتاق فکر صنعت سنگ ساختمانی به ریشه این عقب‌نشینی در سهم خواهی بازار دنیا از طرف صنعت سنگ ایران به مجموعه‌ای از عوامل رسیده است:

– تمایل به تولید بدون در نظر گرفتن تحقیقات بازار
-عدم لحاظ مدیریت کیفیت محصولات و خدمات سازمانی
– نبود و یا ضعف توسعه سازمانی
– کمبود مدیریت منابع انسانی -جذب نیروی کارآمد و فنی
– کمبود سرمایه گزاری در بازاریابی و توسعه بازار صادراتی
– کمبود شرکت در نمایشگاه های ساخت و ساز و صنعت سنگ دنیا
-ضعف ایجاد شبکه سازی و ارتباطات تجاری محلی بازارها
ضعف در شناخت از فرهنگ بازار های مصرف دنیا
– تکیه بر اطلاعات شبکه اینترنتی و عمدتا رایگان که در اختیار همه رقبا است
-ضعف در استراتژی های تجاری – خدمات – قیمت گذاری – مشتری مداری
– کمبود یا ضعف سازماندهی بازرگانی و چیدمان صادراتی که منجر به انتخاب فروش درب کارخانه می‌شود که این خود مانع بزرگی برای برندسازی و شناخته شدن و سرمایه گزاری آینده خواهد شد.
– ضعف در التزام به تعهد فنی در طول مسیر از درب کارخانه تا حمل نهایی و تحویل به مشتری
– ضمانت اجرایی
– کمبود با بی اعتنایی استفاده از گواهی های مدیریت کنترل کیفیت و استاندارد
-نبود استراتژی ورود به بازار – کمبود اطلاعات شناختی از کانال های ورود به هر بازار
– تکیه بر سیستمهای آزمون و خطا و سنتی و تکراری یا تقلیدی از رقبا – بدون مطالعه
– ضعف در استفاده از فنون علمی و دانش در بخشهای معدن، فرآوری و بازرگانی
– رویکرد رقابت های ضعیف مانند ارزان‌فروشی یا گران‌فروشی؛ زیرا هر دو به شکل منطقی به سهم خواهی از بازار تاثیر منفی می گذارند.
– ضعف در کارهای مشارکت اجتماعی و تشکلی و ایجاد اجماع صنفی
-کمبود مشارکت اجتماعی در مباحثه و نقد های فنی
– کمبود انگیزه برای تبیین افقهای بالاتر و پروژه های بزرگ اجرایی
– کمبود روحیه مشارکت در تجمیع قوا و تشکیل هسته های قوی تر برای ورود به عرصه رقابتهای بین المللی
– ضعف در به کارگیری خدمات مشاوره ای و فنی
– نبود تمرکز بر محصولات محدود و برند سازی و شخصیت سازی سنگ
– کمبود ارتباطات با معماران و طراحان در حوزه ساخت و ساز

هدف از ایجاد این فهرست، ایجاد تمرکز بر اهمیت این شاخص ها در راه ارتقاء و توسعه صنعت سنگ ساختمانی ایران است. بدیهی است مجموعه هایی که در این فهرست خود را طبقه بندی نمی‌کنند قطعا در فهرست مجموعه‌های موفق قرار دارند.
امیدوار هستیم که با عنایت و اهتمام به این‌گونه موارد، شاهد ارتقا روز افزون این صنعت معدنی در جایگاه بین‌المللی آن به شکل شایسته حضور موثر داشته باشیم.

پایان///////

با ما در اولین کنفرانس زغال‌سنگ و کک همراه باشید.

تهران،  یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳
۰۲۱-۸۸۹۸۱۲۰۶  / ۰۹۳۶۱۵۸۴۷۸۸

ثبت نام

با ما باشید

دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه