قیمت، پاشنه آشیل توسعه صنعت زغال سنگ/ لزوم اصلاح قیمتی

دبیر انجمن زغال سنگ هشدار داد:

دبیر انجمن زغال سنگ ایران گفت:  گام نخست برای توسعه صنعت زغال سنگ این است که باید کاری کنیم تا فعالیت در این حوزه اقتصادی شود؛ در غیر این صورت تولیدکنندگان فعلی از چرخه خارج و سرمایه گذاری های جدید در این حوزه متوقف می شود.

به گزارش معدن۲۴، «سعید صمدی» در پنل نخست کنفرانس زغال‌سنگ، کک و الکترود گرافیتی در محل هتل المپیک، قیمت تمام شده نیمه مکانیزه ۱۱ میلیون تومانی هر تن زغال سنگ را یادآور شد و گفت: این در حالی است که هر تن زغال سنگ تولیدی به طور متوسط ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

صمدی با استناد به آمار ایمیدرو، به انجام ۸ فقره سرمایه گذاری در صنعت زغال سنگ اشاره کرد، اما بیان داشت: این پروژه ها از درصد پیشرفت فیزیکی ناچیزی برخوردارند و معادن فعلی نیز در حال کاهش تولید هستند.

وی ادامه داد: پارسال تولید زغال سنگ با ۱۵ درصد کاهش همراه بود (۳۵ درصد کاهش مطابق آمار وزارت صمت)، در عین حال مطابق آمار گمرک یک میلیون و ۵۳۵ هزار تن زغال سنگ از خارج کشور وارد شد.

این مقام صنفی تصریح کرد: مطابق کدال ذوب آهن، قیمت هر تن زغال وارداتی ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، اما قیمت هر تن محصول داخلی تنها ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است؛ لذا با این شرایط صنعت زغال سنگ توسعه نخواهد یافت.

وی اظهار داشت: اگر زغال سنگ ایران با بدترین کیفیت و زغال سنگ وارداتی از بهترین کیفیت باشد، حداکثر اختلاف قیمت آنها باید ۳۰ درصد و نه ۳۰۰ درصد باشد.

صمدی اضافه کرد: مطابق کدال ذوب آهن، امسال پیش بینی شده که واردات زغال سنگ ۷۵ درصد افزایش می‌یابد و این یعنی روی زغال سنگ داخلی هیچ حسابی باز نشده است.

وی تاکید کرد: آنالیز کیفیت زغال سنگ های وارداتی نشان داد، تفاوت محصول داخلی (زغال سنگ طبس) با نمونه وارداتی فقط در بحث سولفور و کمی هم خاکستر بوده، اما زغال سنگ البرز مرکزی کیفیتی به مراتب بالاتر از وارداتی ها داشته است.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران خاطرنشان کرد: با وجود تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی در یک سال گذشته، قیمت هر تن زغال سنگ داخلی در اسفند ۱۴۰۱ حدود ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و در اسفند ماه پارسال ۵ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان بوده است!

** واردات زغال سنگ در شان ایران نیست

وی اظهار داشت:‌ ایران ۱۲ میلیارد تن ذخیره زمین شناسی زغال سنگ و ۲ میلیارد تن ذخیره قطعی دارد و بر این اساس در شان ما نیست که به یک واردکننده بزرگ تبدیل شویم.

این مقام صنفی تاکید کرد: اگر قرار است صنعت زغال سنگ در ایران توسعه یابد و به منابع خود متکی باشیم، با این قیمت ها به هیچ جا نمی رسیم.

وی ادامه داد: نکته تاسف بار اینکه در همین شرایط، سال گذشته به یکباره حقوق دولتی معادن زغال سنگ بین ۷۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافت.

صمدی گفت: پس از حادثه معدن دامغان، با وزارت صمت مکاتبه شد که برای تامین تجهیزات ایمنی معادن زغال سنگ نیازمند ۳۰ میلیون دلار هستیم و با وجود برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان این وزارتخانه، تا امروز حتی یک سنت به این منظور تخصیص نیافت، این در حالی است که سال گذشته ۶۰۰ میلیون دلار زغال سنگ وارد کشور شد.

پایان خبر/////

دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه