ابعاد ۷ ضلعی تحول در چادرملو

در جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گزارش عملکرد یکساله این شرکت ارایه و در پایان صورت های مالی آن به تصویب رسید. در نهایت حدود ۸۰ درصد سود خالص تقسیم و به ازای هر سهم ۶۲ تومان تقسیم سود صورت گرفت.

به گزارش معدن ۲۴، در این مجمع امیر علی طاهر زاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به ارایه گزارش عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: در طرح های توسعه ۱۶.۳ همت سرمایه گذاری شده که ثمره آن در سال جاری مشاهده خواهد شد. همچنین سرمایه گذاری در بخش های پایین دستی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر توسط شرکت دنبال شد. 

او ادامه داد: برای سال جاری ۷ طرح توسعه ای را در دستور کار داریم که ۱۶۷۰ نفر به صورت مستقیم در این مجموعه ها ایجاد اشتغال خواهد شد. همچنین اقدامی که برای واحد گازی ۱ انجام دادیم میزان توقفات قطعی برق را در فصولی به حال می رساند و این امکان را می دهد که رشدی را برای فولادسازی داشته باشیم. در مورد معدن D19 گواهی کشف برای شرکت دشت یوز بوده است و پراونه بهره برداری هم برای این شرکت صادر خواهد شد. A10  هم در اختیار یک ارگان دولتی دیگر است و ۵۹ درصد سهم کنسانتره آن در اختیار ما قرار می گیرد. 

طاهرزاده در بخش دیگری از صحبت هایش در مورد صادرات چادرملو در سال گذشته گفت: قیمت صادراتی نسبت به قیمت های داخلی پایین تر است، یکی از دلایلی که سال گذشته نسبت به کاهش صادرات اقدام کردیم این بود که ارز مورد نیاز خود را برای قطعات یدکی و مواد اولیه تامین کنیم. برای همین صادرات کاهش یافت اما فروش داخلی چادرملو نسبت به مدت مشابه افزایش پیدا کرد. فروش داخلی نسبت به فروش صادراتی به ۹۸۶  هزار تن افزایش یافت. چرا که تامین ارز برای ما مهم است. اگر قطعه یدکی نداشته باشیم نمی توانیم رکوردهای تولید را رقم بزنیم. برای همین با ارز خودمان محصول مورد نیازمان را تامین کردیم. 

مدیرعامل چادرملو گفت: در خصوص کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و سیاست‌های لجستیک در مجموعه چادرملو گفته شد که در سال مالی ١۴٠٢ حدود ۵۴ واگن کشنده خریداری و هزینه این بخش ۳هزار میلیارد تومان برآورد شد. لازم به ذکر است تاکنون معادل ٢هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و هزینه انجام شده است و هم اکنون جابه‌جایی کنسانتره واحد گندله‌سازی از این طریق انجام می‌شود.  در سال ۱۴۰۲ هیچ حقوق دولتی پرداخت نکردیم و زیر بار ۴۲درصد حقوق دولتی که برای ما در نظر گرفته بودند، نرفتیم. این در حالی است که در قانون بودجه آمده بود و عدد را مشخص کرده بودند. اما می‌توان گفت که در این قضیه، حاکمیت هم با مجموعه چادرملو همکاری کرد. همه حقوق دولتی بر عهده صاحب پروانه است. 

او افزود:‌ نیروگاه اردکان یک نیروگاه خود تأمین است در شرایط فعلی، سیاست ما تکمیل نیروگاه‌های موجود است. نیروگاه بهاباد به روش BOT است. به دنبال این هستیم شرکت‌های اصلی مصرف کننده برق را در منطقه شناسایی و به نوعی سعی کنیم این اتصال را بین نیروگاه بهاباد با این شرکت‌ها ایجاد کنیم و طوری نشود که ما نیروگاه را ایجاد کنیم و بعد به دنبال مشتری باشیم. دردخصوص مبنای محاسبه حق انتفاع گفته شد: سال ١۴٠١ یک فرمول از حقوق دولتی را تعریف کردند که مبنای آن از حق انتفاع کمتر بود. برای محاسبه حق انتفاع تا سال ۱۴۰۱ مبنا قراردادها بود. در سال ١۴٠٢ قانون‌گذار مبانی محاسبه حق انتفاع را تغییر داد. یعنی مبانی محاسبات دیگر مانند سال ١۴٠١ فروش نیست و تبدیل به موضوع استخراج به ازای هر تن شد.از سوی دیگر افزایش تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت بهینه واحدهای تولیدی و کاهش توقفات از دیگر برنامه‌های ما است. در شرایط فعلی ۴۰درصد درآمد ما از بخش فولادسازی است. بنابراین به هر میزان که بهره‌وری در این واحد یا واحد قبلی آن یعنی گندله‌سازی و اسفنجی افزایش یابد، درآمد و سود شرکت افزایش می‌یابد. اقدامی برای واحد گازی انجام دادیم و پیش‌بینی می‌شود میزان توقفات ناشی از قطعی برق در فصول پرمصرف به حداقل ممکن برسد و این امکان را برای ما ایجاد می‌کند که بتوانیم رشد تولید را در فولادسازی داشته باشیم. 

طاهر زاده تصریح کرد: این سیاست را دنبال می‌کنیم که قیمت‌های خرید سنگ را تا جایی که ممکن است کاهش دهیم و بتوانیم معادن جدید را شناسایی کنیم. در قالب مشارکت با بخش‌های مختلف و نهایتاً افزایش بهره‌وری و کاهش زمان توقفات و اینکه بحران‌هایی که در حوزه گاز و برق داریم، تعمیرات اساسی را به گونه انجام دادیم که خللی در تولید ایجاد نشود. 

اما در گزارش عملکرد ارایه شده این شرکت تصریح شد: کسب جایگاه دوم کشور در تولید محصول کنسانتره سنگ آهن در بین شرکت های بزرگ تولید کننده این محصول به میزان ۱۰،۶۳۷،۹۹۹ تن و  کسب جایگاه اول کشور در فروش محصول کنسانتره سنگ آهن به میزان ۲،۰۵۷،۱۳۰ تن به ثبت رسیده است.

دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه