بازار سنجی صادراتی سنگ آهن در شرایط پیش رو

یادداشتی از کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی فولاد و مواد اولیه

با توجه به در نظر گرفتن شرایط کلی پیش رو، لازم است نکارت زیر را به اطلاع فعالان بازار برسانم:

۱- وضعیت بازار فولاد و مواد اولیه اصلا خوب نیست و همه را نگران کرده است. قیمت محصولات میانی و پایین دستی به اوایل سال ۲۰۱۷ برگشته و نفس همه را بریده است.

۲- قیمت مواد اولیه بویژه زنجیره سنگ آهن (شامل کنسانتره و گندله) نیز خوب نیست و برای دومین بار از ابتدای سال ۲۰۱۴ به محدوده ۱۰۰ دلار رسیده است و حتی احتمال کاهش بیشتر وجود دارد.

۳- تحلیل شخصی اینجانب این است که قیمت اگر زیر ۱۰۰ دلار هم بیاید فقط موقتی است و برای مدت کوتاهی در این محدوده بازی می کند و دوباره به‌ بالای ۱۰۰ دلار باز می گردد.

۴- وضعیت بازار در ادامه ماه جولای و حتی آگوست کم و بیش به همین منوال است ولی ماه سپتامبر بازار بهتر خواهد بود و احتمالا به محدوده ۱۱۰ دلار با تناوب ۲ دلاری باز می گردد.

۵- من مخالف نظر برخی از دوستان هستم که بعد از تعطیلات هفته اول اکتبر چین بازار بهتر می شود. اگر شانسی برای افزایش قیمت باشد شک نکنید قبل از تعطیلات یک هفته ای چین و در ماه سپتامبر خواهد بود.

۶- ماه اکتبر تحت تاثیر انتخابات ماه نوامبر آمریکا وضعیت باثباتی ندارد و ریسک نکنید.

۷- اگر برنامه ایی برای صادرات حتی در این شرایط بغرنج ارز نیمایی دارد، حتما سعی کنید که QP یا Quotation Period معدل NOR مقصد در ماه سپتامبر باشد.

۸- همانطور که در پایان ورکشاپ دیروز صادرات سنگ آهن عرض کردم، اگر برنامه دارید از کشتی های IRISL استفاده کنید، زمان بندی حمل دریایی طولانی تر به علت احتمال خرابی موتور و سرعت پایین تر Load Rate را لحاظ کنید تا کشتی NOR ماه اکتبر نشود.

دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه