ارائه تصویری قدرتمند از ایران در کنفرانس فولاد دبی/ الگو برداری از کلاس اقتصادی برزیل

معدن ۲۴:کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد بازارهای جهانی آهن و فولاد به تشریح جزییات یکی از پنل های تخصصی کنفرانس فولاد دبی که خود او مدیریت آن را بر عهده دارد پرداخت و تصریح کرد که در این کنفرانس تصویر قدرتمندی از صنعت فولاد ایران و جایگاه جهانی آن ارائه خواهیم داد.
کیوان جعفری طهرانی در گفت و گو با معدن ۲۴ اظهار کرد: اخبار زیادی در مورد صنعت فولاد کشور در طول ماه های گذشته به خارج از کشور مخابره شده است. خیلی از این اخبار هم از طریق رسانه های داخلی و صنایع فولادی کشور بوده است. مشکل و بحران کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان که همگی درگیر آن هستیم به اطلاع تمامی کشورهای همسایه و رقبا و … رسیده است و می بینیم که آن ها خودشان را آماده کرده اند که گرفتار چنین مشکلاتی نشوند. می بینیم که طرح جامع فولادی که کشورهای حاشیه خلیج فارس برای خودشان تعریف کرده اند خیلی منظم تر و دقیق تر از طرح جامع فولاد ما است به طوریکه حتی این مسئله کمبود سنگ آهن که ظرف مدت ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به بحران بر می خوریم را آن ها در جریان هستند و حتی ۱۰ سال زودتر از برنامه به فکر تامین خوراک شان افتاده اند.

او افزود: طبیعتا مشکلاتی که ما با آن ها مواجه هستیم را آن ها ندارند. مسئله تحریم ها مشکل عمده ای است و هنوز با آن دست به گریبان هستیم. جالب است که از نظر بعد جهانی صنعت فولاد کشور نمره قابل قبولی را کسب کرده است. چرا که با تمامی این شرایط و محدودیت ها از جمله محدودیت های سیاسی و اقتصادی توانستیم جایگاه خودمان را در بین صنعت فولاد جهان حفظ کنیم. من در یکی از جراید شنیدیم که ایران یک پله از برزیل عقب افتاده این در حالی است که ایران همیشه قبل از برزیل در فولاد بوده است و حالا ممکن بوده یک ماه جلو افتاده باشد. برزیل با پتانسیل خیلی بالا در حدود ۵۰ سال پیش یکی از مقروض ترین کشورهای جهان بود بطوریکه کمپانی فولکس واگن آلمان هنگامی که در پایان ۱۹۷۸ تولید فولکس بیتل را متوقف کرد پیرو دستور صدراعظم وقت؛ والتر شیل، در جهت حمایت از اقتصاد ورشکسته برزیل، کل کارخانه فولکس بیتل را به دولت برزیل هدیه داد. ولی از دهه ۸۰ میلادی که ذخایر عظیم سنگ آهن آن کشف، استخراج و صادر شد، برزیل به یکی از ابرقدرت های اقتصادی در سنگ آهن و فولاد تبدیل شد. می بینیم که این کشور ابر قدرت فولادی و سنگ آهنی از نظر جایگاه جهانی فقط یک پله از ایران جلوتر است و این افتخار بزرگی برای ایران است که توانسته این جایگاه را حفظ کند.
این کارشناس ارشد صنعت فولاد و سنگ آهن عنوان کرد: در پنل کنفرانس دبی بحثی که به آن می پردازیم این است که ما خود را خیلی توانمند و با انرژی و مثبت نشان خواهیم داد و این پیغام را می رسانیم که به دنبال کسب جایگاه جهانی بهتر هستیم. طبیعتا در مورد صادرات ما، آن ها احساس خطر خواهند کرد و ما هم این خطر را از طرف آن ها حس می کنیم. با توجه به رقابت جدی در منطقه منا( خاورمیانه و شمال آفریقا)، برای توسعه صادرات چرخه زنجیره فولاد کشور ما هم با بحران در آینده به خصوص از سال ۲۰۳۰ به بعد دست به گریبان هستیم. ولی لازم نیست هیچ کدام از این مطالب را بگوییم، چرا که خیلی از این مطالب به سیاست های داخلی خودمان برمی گردد.

جعفری طهرانی اعلام کرد: ما شنبه آینده یک نشستی بین تمامی شرکت کنندگان این پنل خواهیم داشت که به یک تجمیع برسیم. ولی هدف اصلی مان این است که خودمان را قوی تر از آن چه که هستیم نشان بدهیم. اگر از ما در مورد مشکلات کمبود برق و گاز سئوال کنند ، با دید مثبت پاسخ خواهیم داد که در دولت چهاردهم این نوید داده شده است که ظرف دو سال آینده این مسئله حل شود. ذکر دو سال به نظر من مهم است، چرا که باعث می شود در داخل کشور یک سینرژی و هم‌ افزایی ایجاد شود که ما بتوانیم دو ساله این مشکل را حل کنیم. یکی دیگر از مزیت های این پنل این است که از حضار دعوت می کنیم که نشست B to B با شرکت کنندگان در این پنل داشته باشند. مورد آخر اینکه من از انجمن آهن و فولاد چین ایمیلی دریافت کردم که دبیر کل این انجمن و نایب رئیس آن در کنفرانس دبی حضور پیدا خواهند کرد که این نشان می دهد که CISA (انجمن آهن و فولاد چین) علاقمند است که ارتباطات تجاری جدیدی را با صنعت فولاد ایران تعریف کند که قطعا نتیجه این نشست مهم که در کنفرانس دبی برگزار می شود را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

با ما در یازدهمین کنفرانس بین المللی استیل پرایس همراه باشید.

تهران،  ۲۲ مهرماه ۱۴۰۳
۰۲۱-۸۸۹۹۴۶۸۵/ ۰۹۳۶۱۵۸۴۷۸۸

ثبت نام

با ما باشید

دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه