اجرای برنامه هفتم توسعه اولویت اصلی ما است/ نیروهای متخصص ایمیدرو را بازمی‌گردانیم

سرپرست ایمیدرو:

معدن۲۴- سرپرست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) مهم‌ترین هدف خود را در این سازمان توسعه‌ای، اجرای برنامه هفتم توسعه عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های داخلی ایمیدرو و پتانسیل‌هایی که در مجموعه شرکت‌ها وجود دارد در راستای اهداف بهره ببریم و با جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به اهداف نزدیک شویم.

محمد آقاجانلو در گفت‌وگوی اختصاصی با سایت خبری- تحلیلی معدن۲۴ افزود: هدف دیگر ما چابک سازی این سازمان توسعه‌ای است و معتقدیم موضوعاتی همچون مشارکت در اکتشافات بهره‌وری و غیره را می‌توان به سرعت انجام داد تا ساختار چابکتری را شاهد باشیم و به سمت توسعه بیشتر حرکت کنیم.
وی همچنین کاهش فاصله بین ظرفیت‌های اسمی و میزان تولید را از دیگر اهداف خود عنوان کرد و به طور نمونه یادآور شد: در زنجیره فولاد همه ساله شاهد افزایش این فاصله هستیم؛ یعنی ظرفیت ایجاد می‌شود اما تولید متناسب با آن نیست. در این زمینه با تامین زیرساخت‌ها در حوزه‌های آب، برق گاز و دیگر زیرساخت‌ها به دنبال افزایش بهره‌وری هستیم.
آقاجانلو همچنین در خصوص بازگشت نیروهای متخصص ایمیدرو گفت: یک سری قوانین محدود کننده وجود دارد که ایمیدرو از اساسنامه خود دور کرده است. بنابراین یکی از اهداف ما این است که ایمیدرو را به اساسنامه خود بازگردانیم و به این روش می‌توان بسیاری متخصصان را بازگرداند و از توان تخصصی‌شان استفاده کرد.
وی همچنین خواستار آن شد تا انجمن‌های تخصصی NGOها و رسانه‌ها با ارائه پیشنهادات سازنده و مناسب به رشد و توسعه بخش معدنی صادرات این حوزه و باز کردن گره‌ها کمک کنند تا به هدف اصلی ارتقای بهره‌وری، توسعه و پیشرفت در کشور در این بخش دست یابیم.

** توسعه سیستان و بلوچستان از اولویت‌های کشور است
سرپرست ایمیدرو در ادامه با اشاره به سفر اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان سیستان و بلوچستان، افزود: استان سیستان و بلوچستان با وجود توانمندی‌ها و استعدادهای ذاتی فوق العاده، اما متناسب با آن توسعه نیافته است و امروز توسعه آن از اولویت‌های کشور است.
وی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب و ریاست محترم جمهور بارها و بارها بر توسعه این استان تاکید کردند و نخستین سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به این استان انجام شده که نشان می‌دهد جهتگیری‌های وزارتخانه این است که این توانمندی‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کند.
آقاجانلو خاطرنشان کرد: در حوزه کاری ایمیدرو، پهنه هایی در این استان کار شده است. تاکنون تعدادی آنومالی مشخص شده و تعدادی پروانه اکتشاف نیز صادر شده و به زودی به گواهی کشف منتج می‌شود.
وی اظهار داشت: در صورت همراهی هرچه بیشتر استاندار و رئیس صمت این استان، مشارکت بیشتر با بخش خصوصی جزو اولویت‌های ما است تا واگذاری‌ها به فعالان بخش صنعت و معدن و همچنین فعالان استانی از طریق فرایندهای قانونی انجام شده و مشارکت در این طرح‌ها به انجام برسد.
وی به بازدید وزیر صمت از شرکت طلایی که مجموعه «صدر تامین» روی آن سرمایه‌گذاری کرده بود اشاره کرد و گفت: این پروژه اکنون با زمان‌سنجی مناسبی جلو رفته و ایمیدرو نیز از چنین مجموعه‌هایی حمایت می‌کند تا به هدف اصلی خود در حوزه طلا که رسیدن به ظرفیت ۲۵ تن است برسیم.
سرپرست ایمیدرو خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان از استان‌هایی است که پتانسیل فوق العاده‌ای در حوزه طلا و فلزات غیر آهنی دارد و در این راستا باید به حمایت شرکت‌های سرمایه‌گذاری و افراد علاقمند به حضور در این مناطق بپردازیم تا شاهد توسعه استان و اشتغالزایی بیشتر باشیم.
وی معتقد است که سیستان و بلوچستان با این اقدامات می‌تواند به یکی از قطب‌های اصلی معدنی کشور تبدیل شود.
آقاجانلو در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت پروژه انتقال آب از دریای عمان گفت: این پروژه از سواحل دریای عمان تا داخل استان سیستان و بلوچستان و زاهدان ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی اظهار داشت: این پروژه با دو مسئله مواجه است؛ نخست، افزایش سرمایه که سهامداران باید بدهند؛ امسال برای شرکت‌های بزرگ سال سختی شده است زیر عمدتاً با کمبود منابع مالی مواجه هستند در این راستا وزارت صمت باید چاره اندیشی کرده تا این شرکت‌ها از نظر مالی تقویت شوند.
سرپرست ایمیدرو افزود: موضوع دوم بحث صندوق توسعه ملی است که با فراهم شدن تسهیلات این صندوق پروژه یاد شده سرعت می‌گیرد.
وی اضافه کرد: مطابق برنامه قرار بود تا سال ۱۴۰۴ آب دریای عمان به زاهدان برسد و اگر این دو مسئله مالی حل شود برای اواخر سال آینده می‌توانیم بخش عمده پروژه تا زاهدان را انجام دهیم و پس از آن مقرر است تا دو سال بعد آب به استان خراسان رضوی برسد.

آقاجانلو همچنین به آخرین وضعیت پروژه مس جانجا اشاره کرد و گفت: سهامداران این پروژه نیز شرکت‌های بزرگ هستند که با محدودیت‌های مالی مواجه‌اند، اما از آنجایی که جانجا پروژه‌ای ارزشمند و بسیار اقتصادی است شرکت‌ها باید عزم بیشتری در پروژه داشته باشند؛ موضوعی که وزیر نیز آن را از شرکت‌های سرمایه‌گذار خواست تا به کارشان سرعت بدهند و مطابق برنامه زمانبندی آن را به پیش ببرند.
وی تاکید کرد: در موضوع زیرساخت‌ها، یکی از اولویت‌های ایمیدرو استان سیستان و بلوچستان است زیرا این استان از نظر معدنی پتانسیل بالایی دارد و سرمایه‌گذاران زیادی متمایلند تا برای اکتشاف در این استان حضور پیدا کنند؛ ما باید با تامین و گسترش زیرساخت‌ها دغدغه‌های اکتشاف را به حداقل برسانیم تا سرمایه‌گذاران با فراغ بال بیشتری به دنبال اکتشاف و سرمایه‌گذاری‌های معدنی خود بروند.
سرپرست ایمیدرو خاطرنشان کرد: در زمینه سنگ آهن چند ذخیره (البته نه در اندازه‌های بزرگ) در سیستان و بلوچستان شناسایی شده است. با این حال این استان در حوزه فلزات غیر آهنی پتانسیل بیشتری دارد.
پایان خبر//////

با ما در یازدهمین کنفرانس بین المللی استیل پرایس همراه باشید.

تهران،  ۲۲ مهرماه ۱۴۰۳
۰۲۱۸۸۹۹۴۶۸۵/ ۰۹۳۶۱۵۸۴۷۸۸

ثبت نام

با ما باشید

دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه