اجرای موفقیت‌آمیز طرح توسعه در کارخانه بازیافت باطله چادرملو توسط راهبر فرآیند آریا

معدن ۲۴:شرکت راهبر فرآیند آریا با افتخار اعلام می کند که طرح توسعه در کارخانه بازیافت باطله چادرملو به منظور افزایش عیار آهن کنسانتره و کاهش فسفر توسط شرکت “مهندسی فکور صنعت تهران” با موفقیت به اجرا درآمده است. این طرح که از سال ۱۴۰۲ آغاز شده بود، در سال ۱۴۰۳ با محوریت شرکت فکور صنعت تهران به بهره‌برداری رسید و نتایج قابل‌توجهی را به همراه داشته است.
از سال ۱۳۹۰ تا قبل از اجرای طرح توسعه، کارخانه بازیافت باطله چادرملو با ایده شرکت فکور صنعت تهران به عنوان اولین کارخانه به بازیابی کنسانتره سنگ آهن پرداخت. فاز اول این فرآیند برای جداسازی کانی مگنتیت توسط درام سپراتور مغناطیسی تر و فاز دوم برای جداسازی کانی هماتیت با استفاده از جداکننده‌های مغناطیسی شدت میدان و گرادیان بالا (اسلون) به کار گرفته می‌شد.
با توجه به پیش‌بینی افت کیفیت خوراک ورودی به کارخانه در سال‌های پیش رو، در سال ۱۳۹۸ تصمیم به انجام مطالعات جامع برای بررسی امکان بازیافت کنسانتره از باطله در سدهای باطله و همچنین فسفرزدایی کنسانتره اولیه و افزایش عیار آهن تا حدود ۶۳ درصد و کاهش فسفر تا حد کمتر از ۰.۲ درصد گرفته شد. این مطالعات به منظور تطابق با قرارداد جدید با چادرملو انجام شد و نتایج تست‌های آزمایشگاهی نشان داد که جهت افزایش عیار آهن و کاهش میزان فسفر، نیاز به طرح توسعه کارخانه با استفاده از روش فلوتاسیون می باشد.
فلوتاسیون یکی از مهم‌ترین روش‌های فرآوری مواد معدنی است که بر مبنای خواص شیمی فیزیکی سطوح جامد در یک محیط سیال و با ایجاد جریان هوا برای تولید حباب بنا شده است. بار اولیه فلوتاسیون شامل پالپی است که ۲۵ تا ۴۵ درصد آن را جامد تشکیل داده و اندازه ذرات جامد نیز زیر ۱۰۰ میکرون است. در فلوتاسیون غیر مستقیم، کانی مورد نظر به صورت رسوب جامد در ته سلول فلوتاسیون ظاهر می‌شود.
پالپ قبل از وارد شدن به سلول فلوتاسیون نیاز به چند مرحله آماده‌سازی دارد که این مراحل عبارتند از:
۱. فاز یک آماده‌سازی: در این مرحله پالپ با برخی از مواد شیمیایی که نقش بازداشت کننده دارند، آماده می‌شود. هدف این مواد آبگیر کردن سطوح برخی از کانی‌هاست. در واحد بازیافت، سیلیکات سدیم به عنوان بازداشت کننده کانی‌های آهن استفاده می‌شود.
۲. فاز دو آماده‌سازی: سرانجام پالپ با موادی به نام کلکتورها که نقش آنها آبران کردن ذرات کانی‌هاست، مخلوط می‌شود. پالپ آماده شده به داخل سلول فلوتاسیون وارد می‌گردد. سپس جریان هوا توسط همزن و پراکنده کردن حباب هوا وارد پالپ می‌شود. بدین ترتیب ذراتی که سطح آنها به وسیله کلکتور آبران شده است، حباب هوا را جذب می‌کنند و تحت نیروی ارشمیدس به سطح پالپ منتقل می‌شوند. ذراتی که به کمک بازداشت کننده آبگیر شده بودند، حباب هوا را جذب نمی‌کنند و غرق می‌شوند. در واحد بازیافت از کلکتورهای PNF به عنوان کلکتور-کف ساز آنیونی برای فسفر زدایی از نرمه‌های سنگ آهن و هیدروکسید سدیم برای انحلال بهتر کلکتور و تنظیم PH آب استفاده می‌شود.
در واحد بازیافت با کمک فلوتاسیون، خوراک ورودی به سلول فلوتاسیون از عیار آهن ۵۷ و فسفر ۰.۷ به عیار آهن ۶۳ و فسفر کمتر از ۰.۲ می‌رسد.
طرح فلوتاسیون در واحد بازیافت باطله چادرملو شامل ۶ مخزن آماده‌سازی مواد، ۲ مخزن کاندیشنر، ۸ سلول فلوتاسیون با طرح ومکو و بخش هوادهی می‌باشد. این طرح موفق به افزایش عیار آهن کنسانتره تا ۶۳ درصد و کاهش فسفر تا کمتر از ۰.۲ درصد شده است، که نتایج قابل‌توجهی در بهبود کیفیت محصول نهایی داشته است.

با ما در یازدهمین کنفرانس بین المللی استیل پرایس همراه باشید.

تهران،  ۲۲ مهرماه ۱۴۰۳
۰۲۱۸۸۹۹۴۶۸۵/ ۰۹۳۶۱۵۸۴۷۸۸

ثبت نام

با ما باشید

دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه