مقاوم سازی صادرات فولاد خراسان در مقابل تحریم ها

0 692

تحریم، واژه ای که با اقتصاد ایران درهم آمیخته شده و از بعد از انقلاب اسلامی قسمتی از اقتصاد ایران شده است. تحریم ابزاری به منظور محدود کردن فعالیت های اقتصادی، تجاری و بازرگانی کشورها است که برای فشار بر آنها مورد استفاده قرار می گیرد. تحریم را در اقتصاد باید عاملی برون زا دانست که وجودش بر روند فعالیت های اقتصادی و تولیدی شرکتها همواره تاثیر منفی می گذارد و فقط درصد این تاثیر متفاوت است.
امکان دارد شرکتی ۱۰۰درصد صادراتی باشد و کاملا تاثیر منفی بگیرد واز طرفی شرکتی هیچ صادراتی نداشته باشد ولی آن هم قطعا از این عمل ظالمانه تاثیر خواهد گرفت.
مجتمع فولاد خراسان با سرمایه ۸۰۰ میلیارد تومان یکی از شرکت های بزرگ فولادی کشور است که به زودی به چرخه کامل فولاد دست خواهد یافت . شرکت بیشتر در تولید شمش های فولادی و محصولات سبک ساختمانی فعالیت دارد .
در سال ۹۶ مقدار ۱میلیون ۱۴۱ هزارتن انواع محصولات به مبلغ ۱هزارو ۷۰۰میلیارد تومان به فروش رسید که از این مقدار فقط ۹۱هزارتن محصولات سبک ساختمانی و ۲۶ هزارتن شمش صادراتی بودند که مبلغ ۱۸۸میلیارد تومان شامل می شود (۱۱درصد کل فروش ).
گرچه یکی از سیاست های شرکت گسترش بازارهای خارجی است ولی با احتمال بازگشت تحریم ها به نظر شرکت باید گسترش این بخش را فعلا کنار بگذارد مگر اینکه به هر دلیلی تحریم های جدید وضع نشوند. شرکت با گسترش بازارهای خارجی به دنبال بازاری جدید برای فروش محصولات ساختمانی بود که به دلیل رکود ساخت و ساز و فعالیت های عمرانی فعلا بازارمناسبی در داخل ندارند و همچنین تامین ارز برای تهیه مواد مصرفی همچون الکترود گرافیتی.
در گزارش ۳ ماهه شرکت ۲۷۸ هزارتن انواع محصولات به مبلغ ۶۲۸ میلیارد تومان فروش رسیده است که از این مقدار ۵۰هزارتن را فروش صادراتی تشکیل می دهد (حدود ۱۸درصد مقدار فروش ) که مبلغ ۱۱۲ میلیارد تومان می شود(۱۷درصد مبلغ فروش) .
با نگاهی به مقدار صادرات فولادسازهای بزرگ مانند فولاد خوزستان، فولاد کاوه، هرمزگان و … خواهیم دید که مقدار صادرات فولاد خراسان در مقابل این شرکتها مقدار ناچیزی است ولی به هرحال تاثیر خود را از تحریم ها میگیرد و درآمد مهم ارزی را از دست خواهد داد . به نظر در بین فولاد سازان بزرگ آسیب کمتری از تحریم ها ببیند.

ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.