امارات کشتی های کشورهای موجود در لیست سیاه را توقیف می کند
جمعیت طبقه بندی امارات (TASNEEF) اعلام کرد که این تصمیم را اداره فدرال حمل و نقل (FTA) شامل حمل دریایی و زمینی اتخاذ کرده و قرار است کشتی های کشورهایی که در لیست سیاه قرار گرفته اند از ورود به آب های امارات و بنادر این کشور منع شوند مگر اینکه توسط “تصنیف” یا هر عضوی از “جمعیت انجمن بین المللی طبقه بندی” (IACS) طبقه بندی شده باشند.
به گزارش خبرگزاری امارات، این بخشی از نقش “تصنیف” به عنوان مرکز ملی مهارت و تعالی بخش دریایی و نیز یک مرجع برای ایجاد اقتصاد پایدار دریایی برای امارات است.
بخشنامه FTA از اول ژانویه ۲۰۱۹ به اجرا در خواهد آمد. این بخشنامه و تصمیم به تمامی بنادر، نمایندگان کشتیرانی، مالکان و اجاره کنندگان کشتی ها و شرکت های مدیریتی و همینطور تمامی موسسات طبقه بندی کشتی ها که در کشور فعال هستند، ابلاغ شده است.
بر اساس اطلاعات واصله، این تصمیم برای ورود کشتی ها از کشورهای موجود در بلک لیست تنظیم شده و به گونه ای کیفیت و ایمنی کشتی ها را از طریق اخذ بازرسی و گواهی نامه های انطباق مورد تایید شرکت های طبقه بندی معتبر مورد تایید FTA تضمین می کند.
“تصنیف” معتقد است ورود این کشتی ها ممکن است محیط دریایی امارات را به هر دلیلی تهدید نماید و عامل حوادث و ترافیک دریایی شده و بعضا باعث آسیب رسیدن به بنادر و تجهیزات شوند. در هاب دریایی بین المللی نظیر امارات هنوز هیچ مسامحه ای در اجرای بالاترین سطح استاندارد کیفی و ایمنی وجود ندارد. همچنین در اجرای این دستور هیچگونه عدم شفافیت و پارتی بازی وجود نخواهد داشت چراکه این موضوع علاوه بر موارد فوق بر ایمنی خدمه کشتی و محیط دریایی به طور کلی تاثیرگذار است.
تحلیل ۱: اکنون که دور اول تحریم های آمریکا علیه ایران از ۶ام ماه جاری میلادی (۱۵ مرداد) اعمال گردیده است در روند حمل و نقل دریایی کشتی ها چه از مبدا ایران و چه به مقصد ایران، تاثیر شدیدی گذاشته است. نه تنها نرخ حمل دریایی افزایش یافته است بلکه تعداد کشتی ها نیز کاهش قابل توجهی یافته است. متاسقانه محموله های صادراتی مواد معدنی، مشتقات نفتی و پتروشیمی با کمبود کانتینر جهت حمل مواجه شده اند و کانتینرهای صادراتی طبق روال خالی بر نمی گردند.
تحلیل ۲: دور دوم تحریم ها در ۴ نوامبر ۲۰۱۸ (۱۳ آبان) اعمال می گردد که قطعاً اثرات منفی بیشتری از جمله افزایش نرخ حمل دریایی بر محموله های صادراتی و وارداتی ایران خواهد داشت. طبیعتاً کشتی هایی که با پرچم ایران، یا مالکیت ایران و یا چارتر ایرانی هستند، تاثیر بیشتری از دور دوم تحریم ها خواهند گرفت.
تحلیل ۳: حال باید دید اعمال تحریم فوق بر روی کشتی های کشورهای لیست سیاه توسط امارات که از اول ژانویه ۲۰۱۹ اعمال می گردد چگونه بر عملکرد کشتی های ایرانی تاثیر خواهد گذاشت. آیا کشتی های ایرانی نیز مشمول این محدودیت خواهند شد؟ اگر جواب مثبت باشد، مجددا می بایستی شاهد افزایش دور سوم نرخ حمل دریایی باشیم.