بررسیها نشان میدهد که طی ۲ سال گذشته صنعت حملونقل دریایی، بهصورت میانگین نسبت نقدینگی ۴۰ درصدی و ۴۴ میلیارد دلاری را ایجاد کرده است که نشان از بازار بسیار سودآور این صنعت دارد. حملونقل و جابهجایی محصولات سنگین وزنی مانند مواد اولیه تولید فولاد از جمله بازارهای این صنعت محسوب میشود.
به نظر میرسد با توجه به شرایط رکود حاکم در برخی صنایع، این شرایط بسیار جذاب خیلی تداوم نیابد. رشد افزایش هزینههای تولید در صنعت منجر به بروز مشکلات برای بسیاری از صنایع شده است. بررسیها حکایت از آن دارد که هزینههای بخش صنعت از آغاز سال ۲۰۱۶ به شدت افزایش یافته و بسیاری از صنایع را درگیر کرده است. رشد این هزینهها تا به امروز ادامه داشته است. با این وجود، به دلیل رشد تقاضای جهانی برای فلزاتی مانند فولاد، تولید محصولات فولادی همچنان افزایش داشته است و به نظر میرسد در سال جاری اندکی از حجم تولید کاسته شود.
نمودار ۱، قیمت FOB زغالسنگ متالورژیکی استرالیا را طی سالهای اخیر نشان میدهد. چنان که پیداست این ماده معدنی در برخی بازههای زمانی به دلایل گوناگون با افزایش و کاهش قیمت در این منطقه همراه بوده است. روند تغییرات قیمت زغالسنگ متالورژیکی از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۷ که در نمودار نشان داده شدهاند با ۳ افزایش قیمت اساسی طی این سالها روبهرو بوده است. طی سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ سیلابهای رخ داده در منطقه کوئینزلند که قسمت عمده از معادن زغالسنگ استرالیا را تشکیل میدهند، مشکلات و خسارات جدی را بر معادن و همینطور بر حملونقل کالاها از این منطقه وارد آورد که نتیجه آن افزایش قیمت شدید در محصولاتی مانند زغالسنگ بود؛ بهنحوی که در سال ۲۰۰۹ قیمت زغالسنگ متالورژیکی به ۳۵۰ دلار برای هر تن رسید. بهصورت مشابه نیز در سال ۲۰۱۱ سیل منجر به افزایش قیمت این کالا تا ۳۱۰ دلار برای هر تن شد. پس از آن قیمتها روند کاهشی به خود گرفتند. چنان که قیمت FOB زغالسنگ استرالیا از ۳۱۰ دلار برای هر تن در سال ۲۰۱۱ تا ۸۰ دلار برای هر تن در سال ۲۰۱۶ کاهش یافت اما این شدت کاهش دائمی نبود و بار دیگر شرایط تغییر کرد.
۲ عامل مشکلزا در عرضه در منطقه کوئینزلند و همچنین مقررات سختگیرانه زیستمحیطی چین که منجر به کاهش ظرفیتهای تولید شد، قیمت زغالسنگ متالورژیکی در سطح جهان و نیز استرالیا را در سال ۲۰۱۷ افزایش داد، بهنحوی که قیمت این محصول دوباره به محدوده ۳۰۰ دلار برای هر تن (FOB استرالیا) برگشت.