صدور بخشنامههاى مکرر، نشانه نبود استراتژى است
تا زمانی که سنگ مورد نیاز فولادسازان تأمین نشود، صادرات سنگآهن با محدودیت شدید روبرو خواهد بود.
دکتر خداداد غریبپور، رییس هیأتعامل ایمیدرو در گفتوگوی اختصاصی با ماهنامه تخصصی پردازش با اعلام این مطلب گفت: ما (ایمیدرو) کاملاً با معاونت معدنی وزارتخانه در خصوص صادرات موادخام معدنی اتفاقنظر داریم و معتقدیم تا زمانی که کشور نیاز به موادمعدنی دارد، صادرات آن به هیچوجه به صلاح نیست. گرچه محصولات معدنی مانند کنسانتره مس که مازاد بر مصرف داخل تولید میشود، قابلیت صادرات دارد.
وی گفت، کشور ما در بخش فولاد تا پایان سال ۱۱ میلیون تن صادرات فولاد خواهد داشت. طبیعی است، موادمعدنی نیز باید پس از فرآوری به ارزشافزوده بالا تبدیل و سپس صادر شوند.
غریبپور با اعلام اینکه هماینک کمیته سنگآهن در ایمیدرو تشکیل شده تا مانع از خامفروشی شود، تصریح کرد که کدام منطقی میپذیرد که وقتی شرکتهایی مانند مبارکه، ذوبآهن، پاسارگاد و… نیاز شدید به سنگآهن دارند، مواد خام معدنی صادر شود.
وی موضوع توجه بیشتر به اکتشافات و لزوم سرعت بخشیدن به این مهم را یادآور شد و افزود: هماینک ایمیدرو ۱۰۱ پهنه را در ۳۰ استان در حال اجرا دارد تا طی آن نیاز کشور به تأمین موادمعدنی برطرف شود.
رییس هیأتعامل ایمیدرو خاطرنشان کرد که اکتشافات موضوعی زمانبر است که متأسفانه در کشور ما بیش از دو برابر کشورهای اروپایی به طول میانجامد و لذا باید با اتخاذ تدابیری زمان اکتشافات و به نتیجه رسیدن آن را با بهرهگیری از تکنولوژیهای روز دنیا به حداقل برسانیم.
وی افزود: امروز ذخایر قطعی سنگآهن کشور۳/۳ میلیارد تن است که فقط پاسخگوی نیاز تا حدود ۲۰ سال دیگر است، بنابراین اکتشاف باید در صدر برنامهها باشد.
غریبپور، با اشاره به اینکه در حالحاضر ۴۰۰ هزار کیلومتر پهنه معدنی در کشور در حال اکتشاف است، تصریح کرد که در ۳۰ استان کشور، ۱۰۱ پهنه اکتشافی معدنی تعریف کردهایم و این به معنای آن است که ۶۵ درصد ظرفیت اکتشافی معدنی در اختیار ایمیدرو است و سیاست این سازمان نیز دخیلکردن بیشتر بخشخصوصی است.
وی افزود: ما در سنگان سرمایهگذاری ۴۰۰ میلیارد تومانی برای احداث جاده تربتحیدریه-سنگان را شاهد بودیم و در تلاش هستیم حتی در احداث زیربناها نیز از کمکهای بخشخصوصی غافل نشویم. در این پروژه شرکتهای فولادمبارکه، سرمایهگذاری پارسیان، احیایسپاهان، بنیاد مستضعفان، فولادخراسان و… همکاری دارند.
غریبپور در خصوص اصلاحات صورت گرفته در زمینه قیمتها بهویژه قیمت کنسانتره سنگآهن و نیز دیگر فعالیتهای ایمیدرو را مورد اشاره قرار داد و افزود: تمام تلاش ما و همکاران با توجه به محدودیتهای موجود، زمینهسازی برای سرمایهگذاری و جذاب شدن شرایط برای سرمایهگذاران است.
رییس هیأتعامل ایمیدرو همچنین نیمنگاهی به موضوع صادرات انداخت و گفت: ما امسال حدود ۱۱ میلیون تن صادرات خواهیم داشت و باید ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن دیگر در داخل مصرف شود، لذا در وهله اول به تحریک تقاضا و همزمان با آن خلق ارزش و انجام کارهای علمی نیاز داریم.
غریبپور اظهار امیدواری کرد که با همین برنامه و سرعت پیش برویم تا در پایان برنامه پنجساله به اهداف خود برسیم.
رییس هیأتعامل ایمیدرو، در پاسخ به سؤال ماهنامه تخصصی پردازش مبنی بر اینکه یکی از مدیران اسبق ایمیدرو صراحتاً مخالف توسعه صنعت آلومینیوم بود و اظهار میکرد کشور ما هیچ مزیتنسبی در این خصوص ندارد، گفت: در حالحاضر در کشور ۸۰۰ هزار تن ظرفیت نصب شده تولید شمش آلومینیوم در قالب چهار کارخانه وجود دارد که سال آینده نیازمند ۵/۱ میلیون تن پودر آلومینا هستیم. این در حالی است که کل تولید پودر آلومینا در کشور ۲۲۰ هزار تن است و برای تأمین کسری آن سه راه متصور است، اول آنکه اکتشافات معادن بوکسیت را توسعه دهیم. راه دوم، تولید پودر آلومینا از نفلینسینیت خواهد بود و راه دیگر واردات مستقیم از خارج است.
وی با طرح این سؤال که چه اشکالی دارد مادهاولیه مورد نیاز صنعت آلومینیوم از خارج وارد شود، گفت: همیشه سنگآهن و نفت صادر کردهایم، حال آیا واردات مادهاولیه تولید آلومینیوم با هدف رونق این صنعت اشکالی دارد؟
غریبپور در قسمت دیگری از این گفتوگو از صدور پیدرپی بخشنامههای مختلف ابراز نارضایتی کرد و خاطرنشان ساخت که صدور بخشنامههای مداوم و مکرر نشانگر نبود استراتژی است.
رییس هیأتعامل ایمیدرو تأکید کرد که سیاستهای ما باید در راستای منافع ملی، رونق تولید و ایجاد اشتغال حداکثری باشد.
ایجاد شفافیت؛ اولویت ایمیدرو
وی افزود روال کار ایمیدرو انجام کار درست و کارشناسی شده و به شیوه درست، در راستای اهداف سازمان و نهایتاً رشد اقتصاد کشور است. زیرا ما معتقدیم که باید با انجام کارهای اصولی، هم کارآیی سازمان را افزایش دهیم و هم به اهداف اصلی دست یابیم. طبیعی است، اگر هریک از اهداف یادشده محقق نشود درواقع دچار نوعی کاستی هستیم.
غریبپور در خصوص اهمیت ایجاد شفافیت نیز گفت: اساساً شفافسازی در رأس امور ایمیدرو است و به تحقق اهداف کلی ما کمک شایانی خواهد کرد.
رییس هیأتعامل ایمیدرو تأکید کرد که گاهی بحث حیثیتی و آبروی سازمان مطرح است و ما باید ضمن هوشیاری و انجام صحیح امور حافظ آبروی افراد باشیم، حتی گاهی که اتهامی وارد میشود باید آن را ثابت و سپس قضاوت صورت گیرد، ولی در هر صورت از منافع سازمان ایمیدرو عدول نمیکنیم.
وی با اعلام اینکه در حالحاضر ۱۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان در صنعت فولاد فعال هستند و ارزشافزوده این صنعت ۲۹۰۰ میلیارد دلار معادل ۸/۳ درصد از تولید ناخالص جهان را تشکیل میدهد که خود نشان از اهمیت بالای آن دارد، گفت: در تمام دنیا حلقه نخست صنعت از فولاد آغاز میشود و ما هم با توجه به پتانسیل موجود نباید از جامعه جهانی عقب بمانیم.
به گفته رییس هیأتعامل ایمیدرو، ایران در سال ۹۹ به ظرفیت تولید ۴۱ میلیون تن فولاد دست مییابد و با روند کنونی پیش از سال ۱۴۰۴ به هدف ایجاد ظرفیت ۵۵ میلیون تنی خواهد رسید، ضمن آنکه کشور ما درسال گذشته با استخراج ۸۵ میلیون تن سنگآهن، ۵۲ میلیون تن کنسانتره از این مادهمعدنی تولید کرد.
غریبپور همچنین پیشبینی کرد که کشور ما تا پایان سال جاری بالغ بر ۱۱ میلیون تن فولاد صادر کند.
غریبپور با تأکید بر اینکه ایمیدرو به دنبال تصدیگری نیست، اظهار داشت: این مجوعه به دنبال متولیگری است، تا شرایط فعالیت و رقابت در بخشخصوصی ایجاد شود.
رییس هیأتعامل ایمیدرو با اعلام اینکه این سازمان نقش تسهیلگری و تنظیمکننده دارد، خاطرنشان کرد: امکانات مرکز تحقیقات و فرآوری موادمعدنی ایران (واقع در کرج)، در اختیار شرکتهای معدنی و صنایع معدنی قرار میگیرد تاشرایط توسعه تحقیقات کاربردی بیش از پیش فراهم شود.
وی همکاری ایمیدرو با مراکز علمی و تحقیقاتی را یادآور شد و گفت: با اقدامات صورت گرفته در مرکز آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو و در پی برنامهریزیهای گسترده و نیز با هدف جلوگیری از تکراری شدن پژوهشها از شرایط “تحقیق برای تحقیق” فاصله گرفتهایم و با تقاضامحور کردن تحقیقات، در حال نزدیک کردن صنعت و دانشگاه هستیم.
رییس هیأتعامل ایمیدرو افزود: فولادمبارکه در حال حاضر با ۷ شرکت دانشبنیان همکاری را آغاز کرده و امیدواریم در آینده این رقم افزایش یابد و شرکتهای دیگر نیز توسعه همکاری با استارتآپها را در دستور کار قرار دهند.
غریبپور با اعلام اینکه تولید ورق لولههای بدون درز مورد استفاده صنعت نفت توسط فولادمبارکه، از افتخارات صنعت فولاد است، گفت: ذوبآهن اصفهان نیز توانسته در تولید ریل، ارزشآفرینی کند که در نوع خود کار بسیار ارزشمندی است.
فناوری استخراج از معادن درعمق
رییس هیأتعامل ایمیدرو در ادامه موضوع استخراج از معادن عمیق و لزوم حرکت به سمت آن را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: فناوری استخراج در معادن عمیق نیز در دستور کار ایمیدرو و واحدهای تابعه است و شرکت گلگهر نیز شروعکننده برداشت از معادن یادشده با نوار نقاله خواهد بود.
غریبپور همچنین لزوم ورود استارتآپها به حوزه معدن و صنایع معدنی را یادآور شد و گفت: به زودی مرکز استارتآپ حوزه معدن و صنایع معدنی با همکاری مراکز علمی و دانشگاههای کشور راهاندازی میشود.