راهآهن ۳ ضلعی بوشهر-شیراز – عسلویه چگونه به رشد تولید معادن کمک میکند/مزیتهای مجتمع فولاد بوشهر برای ارزآوری
معدن ۲۴:مجتمع فولاد بوشهر که از پروژههای ملی است به دلیل دسترسی به آبهای آزاد و در صورت راهاندازی راهآهن بوشهر- شیراز- عسلویه دارای قابلیتهای فراوانی در ارزآوری از طریق فروش محصولات با تولید بالا در استفاده از ظرفیتهای فراوان آب است.
در این خصوص یک کارشناس حوزه حمل و نقل ترکیبی دسترسی به آب، قابلیت اشتغالزایی چهار هزار نفری و داشتن یک زنجیره کامل از معدن تا تولید محصولات مورد نیاز را از جمله مزایای اصلی مجتمع فولاد بوشهر عنوان کرد که متاسفانه به جای بهرهبرداری سریع و سرعت عمل در راهاندازی برای استفاده از ظرفیتهای اشتغال زا و ارزآور، همچنان در پیچ فرصتسوزی مسئولان است.
اسماعیل ابراهیمی با اشاره به دلایل سرعت بخشیدن به راهاندازی مجتمع فولاد بوشهر،میگوید: این کارخانه با قابلیت اشتغالزایی برای چهار هزار نفر به صورت مستقیم در سال گذشته با مشارکت یک شرکت چینی در بوشهر با نقشآفرینی در تکمیل زنجیره صنعت فولاد راهاندازی شد. احداث کارخانه ساخت کنسانتره و گندله و همچنین تولید آهن اسفنجی و تولید ورق از مهمترین طرحهایی است که در کارخانه بزرگ فولاد اجرایی و عملیاتی شده است. تولید ورق آهن در واقع مهمترین محصول این کارخانه خواهد بود که در صنایع مختلف به ویژه در صنعت ساختمانسازی کاربرد زیادی دارد.
کارشناس حوزه حمل و نقل ترکیبی افزود: برای تکمیل زنجیره، این مجتمع یک معدن را در شهرستان بردسکن خراسان رضوی خریداری کرده است تا بتواند سنگ آهن را به عنوان مواد اولیه به این کارخانه انتقال داده و در جهت تولید ورق آهن و کنسانتره و گندله فعالیت کند.
وی نزدیکی استان بوشهر به آبهای آزاد را از مهمترین مزیتهای این استان و کارخانه فولاد بوشهر برشمرد و بیان کرد: فولاد بوشهر در کنار خلیج فارس بنا شده است. با توجه به اینکه اکثر صنایع فولادی اغلب در مناطق خشک احداث شدهاند، کارخانه فولاد بوشهر علاوه بر برخورداری از مهمترین نیاز صنایع فولادی که آب است، توانایی استفاده همزمان از حملونقل دریایی را هم دارد.
ابراهیمی مزیت قرارگیری مجتمع فولاد بوشهر در کنار خلیج فارس را از ویژگیهای مهم در تولید سرمایه از طریق صادرات دریایی و بهره برداری دیگر صنایع فولادی میداند که در این میان حمل ونقل ترکیبی ریلی- زمینی – دریایی میتواند بر سرعتبخشیدن به روند درآمدی و اشتغالزایی در این منطقه نقشی اساسی را ایفا کند.
وی با بیان اینکه پس از شش ماه این مجتمع توانست با موفقیت مجوزهای مربوط به محیط زیست را دریافت کند، گفت: اشتغال زایی همزمان و مستقیم برای پنج هزار نفر از ویژگیهای مجتمع فولاد بوشهر است که هیچ نیروی غیربومی در این پتانسیل به کار گرفته نشده و تنها از متخصصین کشوری استفاده شده است.
وی افزود: احداث و راهاندازی راهآهن بوشهر علاوه بر نقشآفرینی مهم در کاهش هزینه و سرعت در انتقال مواد اولیه مورد نیاز این پتانسیل را برای دیگر گروهها و فعالان حوزه صنعت و معدن از طریق لجستیک ترکیبی ایجاد میکند.
این کارشناس حوزه حمل و نقل ترکیبی، راهاندازی این پروژه و نقش اساسی آن در حوزه گردشگری صنعتی و توریسم اقتصادی، خصوصا تامین مواد اولیه موردنیاز صنایع مسیرهای جنوب به شرق کشور از معدن گرفته تا گردشگران حاشیه خلیج فارس را بسیار موثر دانست، فرصتی که به گفته او تا کنون مغفول مانده است.
پروژه راهآهن شیراز – بوشهر – عسلویه با طول ۶۵۵ کیلومتر در ۱۱ قطعه تعریف شده است که قطعات ۹ تا ۱۱ در استان بوشهر و مابقی در استان فارس واقع شده است. از این ۱۱ قطعه، دو قطعه از سمت شیراز به طول ۱۰۰ کیلومتر، ۵۰ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه ۱۱ که به بوشهر متصل میشود، به طول ۴۰ کیلومتر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
دو قطعه سخت این مسیر ریلی در استان بوشهر به طول ۲۵ کیلومتر قرار دارد. در این قطعه مسیر ۵.۵ کیلومتر پل و تونل وجود دارد و مسیر شرایط توپوگرافی بسیار سختی دارد. این قطعه از پروژه، ۱۰ تونل و ۹ دستگاه پل خاص دارد که موجب شده است که این ۲۵ کیلومتر از اهمیت خاصی برخوردار باشد.
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در سفر سال گذشته هیات دولت به استان بوشهر، در نشست شورای برنامه ریزی استان بوشهر گفته بد: یکی از مطالبات اساسی مردم استان بوشهر اتصال به شبکه ریلی است که در این راستا اقدامات لازم صورت میگیرد. این یک پروژه راهبردی است که چهار قطعه آن در حال واگذاری به پیمانکار است، پیگیری لازم برای تسریع در تکمیل این پروژه مهم و زیرساختی با جدیت دنبال میشود.
بیشک راهآهن بوشهر – شیراز نه تنها محور مواصلاتی این دو استان بلکه محور اتصال همه استانهای کشور به خلیج فارس است و میتواند مزایای اقتصادی فراوانی برای کل کشور داشته باشد. در حال حاضر ۱۵ سال از زمان آغاز پروژه راهآهن بوشهر- شیراز میگذرد ولی پیشرفت فیزیکی آن به ۱۰ درصد هم نرسیده است و با این روال باید بیش از ۱۰۰ سال انتظار کشید تا این پروژه به ثمر بنشیند.