حضور آمازون و اپل در ایران، شایعه یا واقعیت؟

0 223

ثبت آگهی و شماره ثبت دو غول آمریکایی از سیلیکون ولی در یکی از روزنامه های رسمی ایران گمانه های حضور آمازون و اپل در ایران را تقویت کرد.

به گزارش معدن ۲۴، برقراری روابط جدید میان ایران و آمریکا، پذیرش FATF و حالا حضور این دو شرکت آمریکایی سلسله خبرهایی بوده که در این چند روز به فاصله های کوتاه به صورت غیر رسمی اعلام شده است ولی هنوز هیچ مقام رسمی صحت آن ها را تایید نکرده است.

اما ریشه داغ شدن این شایعات و گمانه ها از کجا کلید خورد؟ برای بررسی این موضوع باید دست‌کم رابطه بالا و پایین شده بین ایران و آمریکا را در بازه زمانی شش ماهه اخیر بررسی کرد.

تنش‌ز‌دایی بین تهران و واشنگتن از ماه مه (اردیبهشت) با گفت‌وگوهای مک‌گورک، دستیار خاورمیانه‌ای و شمال آفریقای شورای امنیت ملی ایالات‌متحده و علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران آغاز شد.

این گفت‌وگوهای نه چندان پنهان، موجب شد که آتش تنش‌ها بین دو پایتخت تا حدی فروکش کند و میوه درخت گفت‌وگوها را در شهریور ماه بچینیم که به موجب آن پول‌های بلوکه شده ایران از سئول آزاد شد و بین دو کشور نیز تبادل زندانی صورت گرفت.

برخی اعتقاد دارند که دو کشور تنها به محدودسازی تنش اکتفا کرده‌اند و قرار نیست خبر هیجان‌انگیز دیگری در ماه‌های آتی شنیده شود. برخی اما اعتقاد دارند که شاید این گام اول در جهت تنش‌زدایی بین دو کشور بوده و قرار است خبرهای دیگری هم در راه باشد.

در این راستا، شایعات در شبکه‌های اجتماعی زیاد دیده می‌شود که عمدتا هم سندیت ندارند.

اما اخیرا تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد شرکت «vision os» » یا همان اپل و شرکت «آمازون» در ایران چراغ خاموش برندشان ثبت شده است.

تصاویر ساختگی نیست و وقتی به سایت روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران سر می‌زنیم، با شماره ثبت موجود می‌توانیم سندیت آنها را اثبات کنیم اما داستان همکاری با برندهای معروف خارجی به این راحتی نیست.

قوانین کشور میزبان و کشور مبدا و صاحب تکنولوژی عمدتا در سایه گفت‌وگوهای سیاسی میسر می‌شود و بعد فعالیت‌های این‌گونه شرکت‌ها آغاز می‌شود.

منبع دنیای اقتصاد
ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.