هپکو می تواند هند را از بندر چابهار کنار بزند؟/ رقابت عرب ها جدی شد
معدن۲۴: با توجه به بد عهدی هند در توسعه بندر چابهار و محرومیت شدید این منطقه و با استناد به گفتههای مکرر مقام معظم رهبری در خودکفایی و حمایت از تولید داخل؛ آیا شرکت هپکو اراک که در زمینه ساخت جرثقیلهای فوق سنگین بندرهای کشور توانمند است میتواند پیمان شکنی هند را با تولید جرثقیلهای بندر چابهار پاسخ دهد؟ مسلماً با توجه به رکود در درخواست ماشین آلات معدنی و راهسازی، شاید تغیر جهت هپکو به سمت تولید دوباره جرثقیلهای مورد نیاز بنادر کشور موجب شکوفایی آن شود.
از طرفی شرکتهای عربستانی و اماراتی علاوه بر حضور در فاز دوم بندر چابهار به دنبال جانشینی هند در فاز یک چابهار هستند.
چابهار تنها بندر ایرانی است که هیچ زمان تحریم نشد و حتی دونالد ترامپ پس از خروج از برجام آن را از تحریمها مستثنی کرد. حضور هندیها در این بندر و قرداد ۸۵ میلیون دلاری برای اپراتور فاز ۲ آنچنان برای آمریکا مهم بود که حاضر شد. در سیاست خارجی خود استثنا قائل شود. البته این اتفاق فقط به خاطر روابط نزدیک آمریکا و هند نبود، بلکه ایالات متحده ترجیح داد در رقابت اقتصادی هند و چین در آسیا غربی از هند حمایت کند.
از سوی دیگر توافق شد بندر چابهار دروازه کالاهای صادراتی هند به افغانستان و آسیا میانه شود، اما با تغیییر حکومت افغانستان و حضور طالبان در این کشور و همچنان تأثیر غافلگیرانه تحریمهای آمریکا بر اقتصاد ایران و کاهش قدرت اقتصادی ایران تا حدودی معادلات را تغییر داد.
آخرین اقدامات هند در توسعه بندر چابهار
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص مفاد قرارداد هند با ایران گفت: تا الان هندیها ۲۵ میلیوندلار سرمایهگذاری کردند که بهصورت جرثقیلهای ساحلی بوده هر چند این چرثقیلها سالها راکد مانده است؛ این تجهیزات شامل جرثقیلهای ساحلی، محوطهای، تجهیزت تخلیه و بارگیری کانتینر و مجموعهای از انواع مختلف تجهیزات است.
جایگزینی هند با شرکتهای اماراتی و یا عربستانی بهترین اقدام است
عضو هیئت رئیسه اتاق ایران و پاکستان در این خصوص گفت: امیدواریم مذاکراتی که برای جایگزینی هند با شرکتهای اماراتی صورت گرفته نتیجه دهد؛ برای فاز دوم نیز مذاکراتی با شرکتهای اماراتی و عربستانی در چابهار صورت گرفته است. با توجه به نقض مفاد چند باره قرارداد از سوی هند جایگزینی آنها بسیار راحت است هر چند دولت نیز باید سهم خود را در این بندر برای توسعه زیرساختها و امکانات لجستیکی انجام دهد.
درحالیکه در تمام دنیا شهرهای مناطق ساحلی پر رونقترین و ثروتمندترین شهرها نسبت به دیگر مناطق است اما نوار ساحلی ایران با وجود دسترسی به آبهای آزاد همچنان جزء مناطق محروم محسوب میشوند.
آیا هپکو برای کنار زدن هند از چابهار آماده است؟
با توجه به بد عهدی هند در توسعه بندر چابهار و محرومیت شدید این منطقه و با استناد به گفتههای مکرر مقام معظم رهبری در خودکفایی و حمایت از تولید داخل؛ آیا شرکت هپکو اراک که در زمینه ساخت جرثقیلهای فوق سنگین بندرهای کشور توانمند است میتواند پیمان شکنی هند را با تولید جرثقیلهای بندر چابهار پاسخ دهد؟ مسلماً با توجه به رکود در درخواست ماشین آلات معدنی و راهسازی، شاید تغیر جهت هپکو به سمت تولید دوباره جرثقیلهای مورد نیاز بنادر کشور موجب شکوفایی هر چه بیشتر این کارخانه استراتژیک شود.