خلا سکوی صادراتی برای سنگ های تزیینی
به اعتقاد کارشناسان حوزه محصولات سنگ تزیینی در ایران یکی از ظرفیت های بالا در بخش معادن برای تولید و صادرات است. اما به دلیل نبود پایانه های صادراتی بخش قابل توجهی از این ظرفیت برای صادرات روی زمین مانده است.
به گزارش معدن ۲۴، علی جودکی، مدیر کل صمت استان مرکزی می گوید: راهاندازی پایانه صادرات سنگهای تزیینی ضرورتی برای صنعت سنگ کشور است چرا که سنگهای تزیینی یکی از ظرفیتهای بسیار خوب صادراتی کشور هستند.
او ادامه داد: به منظور افزایش عدد صادراتی سنگهای تزیینی باید با برنامهریزی مناسب، یک شوروم یا نمایشگاه دائمی برای خریداران سنگ طراحی کنیم. در صورت ورود تاجران به کشور، تمام توانمندیهای این صنعت به آنان عرضه نخواهد شد و تنها امکان بازدید از چند معدن یا معادن یک استان برای آنان فراهم خواهد بود.
جودکی افزود: با ایجاد پایانه صادراتی سنگهای تزیینی، این امکان فراهم میشود که تمام معادن سنگهای تزیینی کشور که محصول آنها قابلیت عرضه در بازارهای جهانی را داشته باشد، سنگ خود را در این نمایشگاه به صورت دائمی در معرض نمایش قرار دهد. به این ترتیب، هیئتهای خارجی که برای بازدید یا بازرگانانی که برای خرید سنگ به کشور مراجعه میکنند، به این نقطه مراجعه کرده و نمونهای از سنگ تمام معادن کشور را در این نمایشگاه مشاهده کرده و پس از انجام خرید با توجه به استقرار سامانه گمرکی در پایانه صادراتی، اقدامات گمرکی و ترخیص بار در همین نقطه انجام شده و بار ارسال خواهد شد.
او با بیان اینکه مشکل واگذاری سند نمایشگاه طبق وعده استاندار مرکزی، تا پایان سال جاری حل خواهد شد، گفت: در صورتی که این اقدام به درستی انجام شده و زیرساختها فراهم شود، انتظار میرود که عدد صادراتی سنگ تزئینی کشور در کوتاه مدت شاهد یک جهش اساسی از ۲۰۰ میلیون دلار کنونی باشد.