بهرام شکوری در نشست خبری چهاردهمین نمایشگاه سنگ های ساختمانی مطرح کرد:

رمز توسعه صنعت سنگ ایران

0 171

رئیس انجمن سنگ ایران به اهمیت موضوع صادرات در صنعت سنگ اشاره کرد و خواستار گشایش صدور کالا در بخش های مختلف این زنجیره شد.

به گزارش معدن ۲۴، بهرام شکوری در نشست  خبری چهاردهمین نمایشگاه سنگ های ساختمانی تهران که از اول خرداد در شهر آفتاب برگزار می شود اظهار کرد: اعتقادمان در زنجیره این است که هر کالایی که تولید می شود بخشی از آن زنجیره و محصول آن بخش است. هر کسی که در این زنجیره در بالادست و در میانی محصولی را تولید می کند تولیدکننده شناخته می شود. تفاوت این است که یک بخش زنجیره ارزش افزوده بالاتری دارند و بخش دیگر ارزش افزوده کمتری دارند. 

او ادامه داد: به دولت اعلام کردیم که وضع عوارض به معنی تبیه تولیدکننده هم در اول و هم در آخر زنجیره است، اگر محصولی ارزش افزوده پایین تری دارد، باید برای آن مشوق ایجاد کرد. هر محصولی که بتواند به سمت تولید «های تک» حرکت کند ارزش افزوده بیشتری دارد. به عنوان مثال در حوزه مس کنستانتره مس بیشترین ارزش افزوده و سود را دارد اما وقتی آن را به کاتد تبدیل می کنید دیگر سود زیادی ندارد. مگر در انتهای زنجیره و برای صنایع های تک. 

شکوری با بیان اینکه باید جهت گیری های مان را در معدن و صنایع معدنی مشخص کنیم، گفت: اگر نمی خواهیم صادر کنیم نباید بیشتر هم تولید کنیم. طبیعی است که وقتی مازاد داریم باید صادرات داشته باشیم. در حوزه سنگ ها بیش از ۹۰ درصد تولیدمان را در داخل مصرف می کنیم. در حال حاضر بین ۸ تا ۱۲ میلیون تن تولید داریم که در بهترین حالت تنها ۷ درصد آن را صادر می کنیم. کشوری مثل ترکیه و ایتالیا که مهد سنگ ها هستند ۲۲ درصد از محصول شان را به صورت غیر فرآوری شده صادر می کنند. چرا ما این کار را نمی کنیم؟ اگر بتوانیم سنگ های مان را فراوری کنیم خیلی خوب است اما اگر نتوانیم باید صادر کنیم و برای کشور درآمد بدست بیاوریم. اگر نگاه مان به بازارهای صادراتی نباشد محکوم به فنا هستیم.

همچنین زیبا یزدانی، دبیر انجمن سنگ ایران در صحبت هایی گفت: یکی از مبادی مهم بازاریابی برگزاری نمایشگاه های تخصصی است. ماهیت سنگ های ساختمانی به گونه ای است که نیاز به دیده شدن و لمس شدن دارد. در تهران اما سنگ ها با مد تغییر می کند، چرا که سنگ یک کالای استراتژیک نیست. تهران هم نقش عمده ای در این صنعت به خصوص سنگ های فراوری شده دارد. برای برگزاری نمایشگاه ها انجمن سنگ برنامه ریزی دارد و با نگاه صادرات محور به دنبال تدوین سند توسعه ای خود بوده است. 

او ادامه داد: شکل گیری کمیسیون های انجمن انجام گرفته است، فراخوان آن اعلام شده و در نمایشگاه پیش رو رونمایی می شود. 

جباری عضو هیات انجمن صنعت سنگ ایران در ادامه این نشست گفت: حضور در نمایشگاه ها منجر به معرفی محصولات و فرصت های جدید کسب و کار، پیوندهای تجاری و تحلیل رقبا می شود.

وی ابراز داشت: بیش از ده ها گونه سنگ تزیینی داریم که در بازارهای جهانی معرفی و صادرات نشده است. همچنین بیش از ۳۰ میلیون تن ظرفیت استخراج سنگ داریم که نصف این رقم نیز صورت نمی گیرد . هزار معدن سنگ های ساختمانی داریم که نیازمند مشوق حمایت های دولت در توسعه این صنعت هستیم.

محمد هادی مطیع مقدم دبیر برگزاری نمایشگاه سنگ در ادامه این نشست اظهار داشت: ۱۳۰ شرکت از صنف سنگ در سه سالن به متراژ ۱۰ هزار متر مربع از فراوری تا عرضه در این نمایشگاه حضور دارند. ۱۰ شرکت از کشور چین و ۱۳ شرکت خارجی به نمایندگی از ایتالیا، هند و سایر کشورها در این دوره از نمایشگاه حضور دارند. مطیع مقدم با اشاره به اینکه امسال دومین دوره نمایشگاه صنعت ساختمانی برگزار می شود گفت: نیازمند حمایت دولت در این عرصه هستیم این صنعت دارای ارزاوری و سود بالا برای وضعیت اقتصادی است.

با ما در اولین کنفرانس زغال‌سنگ و کک همراه باشید.

تهران،  یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ 

۰۲۱-۸۸۹۸۱۲۰۶  /  ۰۹۳۶۱۵۸۴۷۸۸

ثبت نام

با ما باشید

ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.