مشکل عمده معادن زغال سنگ و کک کجاست؟

0 190

معدن۲۴:واکاوی رابطه مستقیم بین نرخ زغال سنگ و قیمت شمش فولاد خوزستان/ انجام محاسبات با دلار آزاد در سهم صادراتی کمکی به زغال سنگی‌ها خواهد بود:
پیرو همایش امروز استیل پرایس که اولین همایش در زمینه زغال / کک و الکترود گرافیتی بود مباحثی به تفصیل در خصوص چرایی و منطق رابطه نرخ زنجیره فولاد از جمله زغال و کک معادن با شمش فولاد خوزستان مطرح که فرصت تبیین کامل این موضوع در همایش فراهم نگردید لذا لازم دیدم در قالب این یادداشت توضیحاتی را بیان کنم.

مقدمتا عرض کنم در گذشته فقط فولاد خوزستان عرضه کننده شمش فولاد بود، لذا در قوانین و حتی در قانون بودجه نیز ضریبی از شمش فولاد خوزستان برای قیمت گذاری کل اجزا زنجیره فولاد استفاده شده بود.
اگر چه بعد از آن قیمت شمش فولاد خوزستان به گونه ای همان میانگین دهها عرصه کننده شمش و در واقع همه بازار است ولی بدلیل شفاف بودن قیمت فروش شمش خوزستان و انعکاس ان در کدال ،اعتماد فراگیری به اعداد و ارقام ان ایجاد لذا کماکان مبنا شمش فولاد خوزستان باقی ماند
نکته دیگر اینکه در همایش مطرح گردید که “قیمت شمش فولاد خوزستان منظور شمش عرضه شده در بورس کالای ایران و صرفا فروش داخلی است که این اشتباه است، بلکه باید گفت “قیمت شمش کدال فولاد خوزستان” که کلیه شمش‌ و اسلب درجه یک درجه ۲ و همچنین صادراتی و داخلی بورس کالا را در بر می‌گیرد.
بعد از روشن شدن این نکات برویم روی اصل سوالی که در همایش طرح شد که ایا اصلا لازم است زغال و کک تناسبی با شمش داشته باشد؟
اینکه گفته می‌شود باید نرخ زغال سنگ تناسبی با قیمت شمش فولاد داشته باشد، منطقی است و باید گفت قیمت زغال سنگ، سنگ آهن گندله اهن اسفنجی و سایر نهاده‌های تولید، نمی‌تواند بی‌ارتباط با تولید اصلی یعنی شمش باشد و تناسبی بین آنها در کل زنجیره ضروری است.
حا ببینیم در این میان مشکل چیست ؟مشکل آنجاست که قیمت زغال در حال حاضر ۲۶.۵ ( بیست و شش و نیم ) درصد قیمت شمش کدال است. این قیمت با توجه به قیمت شمش ۴۸۰ دلاری و دلار نیمایی ۴۲ هزار تومانی که قیمت شمش را در کدال به حدود ۲۰ هزار تومان میرسد ( البته به دلیل قیمت داخلی حدود ۲۲ هزار تومانی بورس کالا مجموع کدال بیش از ۲۰ تومان خواهد شد)لذا قیمت زغال طبق فرمول حدود ۵۵۰۰ تومان خواهد شد. از دید تولید کننده معادن زغال که قیمت تمام شده انها ۷۵۰۰ تومان تمام می‌شود منطقی نیست چرا که به مرور به تعطیلی انها منجر خواهد شد.
حال اگر فرض کنیم نرخ شمش صادراتی با دلار آزاد محاسبه شود قیمت شمش صادرتی به حدود ۲۹ هزار تومان و‌قیمت داخلی ۲۲ تومان که با فرض ۶۰٪ صادرات نرخ کدال فولاد خوزستان به حدود ۲۶۲۰۰ تومان رسیده و نرخ زغال به حدود ۷۰۰۰ تومان یعنی در حد قیمت تمام شده معادن زغال سنگ نزدیک خواهد شد و دیگر در زیان نخواهند بود. ( تاکید میشود نرخ فروش داخل شمش را که نرخ ۱۵ ماه پیش است ثابت فرض کرده که به افزایش تورمی در کشور منجر نگردد )به این ترتیب صنعتگران زغال سنگ می‌توانند روی مواردی همچون ضریب بهره‌وری خود کار کنند و آن را ارتقا دهند.
در حال حاظر بدلیل زیان ذکر شده از بیش از ۱۴ میلیون تن ظرفیت اسمی معادن زغال حدود ۴ میلیون تن تولید سالیانه داریم که ضریب بکارگیری در این صنعت کمتر از ۳۰٪ است
اگر این اصلاح قیمتی و یا هر راه حل مشابه دیگری صورت گیرد با انگیزه ایجاد شده در سال جهش تولید علاوه بر بهبود کیفیت منجر به افزایش تولید این ماده معدنی شده و ضمن جلوگیری از واردات منجر به صادرات ان نیز خواهد شد
بهمن تجلی زاده
مشاور فولاد خوزستان
در امور بازرگانی

ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.