آنومالی D19 به ذخایر جدید می رسد

0 70

معدن۲۴: معدن سنگ آهن D۱۹ استان یزد، یک سال قبل از موعد برنامه زمان بندی، به ماده معدنی با خلوص ۴۰ تا ۵۰ درصدی رسید.

سالهاست که زنگ خطر پایان یافتن ذخائر دو معدن بزرگ سنگ اهن کشور در یزد به صدا درآمده ولی متولیان با اخذ تدابیر لازم نسبت به اکتشاف ذخائر جدید سنگ آهن در استان اقدام کرده‌اند که یکی از این ذخائر غنی دشت یوز دره انجیر بافق واقع شده است؛ ذخائری که قرار است خوارک دو مجموعه صنعتی معدنی بزرگ کشور در استان را تامین کند.

مجموعه معدنی و اکتشافی آریز دشت یوز موسوم به D۱۹ از مهرماه ۱۴۰۰ با عملیات باطله‌برداری کار خود را آغاز کرده و هر چند قرار بود در بازه چهار ساله به مرحله استخراج ماده معدنی یعنی سنگ آهن برسد ولی موفق شده پیش از موعد و از یک هفته قبل به ماده معدنی برسد و طی همین مدت نیز نزدیک ۲۰ هزار تن سنگ آهن از زمین استخراج و روی زمین دپو کند.

با توجه به این که باطله‌برداری از این معدن حین عملیات اکتشاف صورت گرفته، تاکنون ۵۰ میلیون تن ذخیره قطعی در این مجموعه گواهی کشف گرفته و پیش بینی می‌شود طی ۱۰ سال آینده سالانه چهار تا پنج میلیون تن سنگ آهن با عیار متوسط ۴۰ تا ۵۰ درصد از این مجموعه برای تامین خوراک دو مجموعه بزرگ صنعتی و معدنی استان استخراج شود.

«محمدرضا کاظم پور» مدیر عامل این مجموعه گفت: هم‌افزایی بخش دولتی با بخش خصوصی و مردم می‌تواند بسیاری از چالش‌های پیش روی اقتصاد کشورمان را بردارد که امیدواریم جامعه نخبگانی بیش از پیش در این باره کمک کنند.

وی اظهار کرد: خوشبختانه با حمایت دو مجموعه بزرگ معدنی استان و مسئولان اجرایی یزد، معدن سنگ آهن D۱۹  با نفوذ به عمق ۱۷۰ متری زمین و ۱۶۰ میلیون تن باطله‌برداری در بازه کمتر از سه سال و پیش از برنامه زمان بندی چهار ساله موفق به دستیابی به سنگ آهن با خلوص بالا شده است که در نوع خود رکوردی در کشور محسوب می‌شود.

کاظم‌پور با بیان این که باطله برداری از این معدن از مهرماه ۱۴۰۰ آغاز شده و اکنون ۴۰ درصد جلوتر از برنامه زمان‌بندی هستیم، گفت: برای اولین بار در کشور با بهره‌گیری از نیروهای جوان و بومی متخصص موفق به باطله‌برداری حین اکتشاف و دستیابی به ماده معدنی شده‌ایم.

ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.