بررسی عملکرد بازار سنگ طبیعی چین در ۲۰۲۳

0 137

یادداشتی از سیامک اخطاری مشاور و کوچ توسعه صادرات سنگ های ساختمانی ایران – آلمان

معدن ۲۴:بر اساس آمار انجمن مواد سنگ چین CSMA)، واردات سنگ های طبیعی چین در سال ۲۰۲۳ از نظر ارزش ۹.۵ درصد (۲۱۹۴ میلیون دلار آمریکا) کاهش یافته است.
کاهش ارزش به ۴۰ درصد برای واردات از آنگولا، ۱۷.۳ـ درصد، واردات از ترکیه ۱۳.۲ـ درصد، واردات از پرتغال، ۱۱ـ درصد واردات از برزیل، ۱۰.۵ـ درصد واردات از هند، ۱۰ـ درصد رسیده است. همچنین از ایتالیا، ۶ـ درصد و ۳.۱ـ درصد برای واردات از ایران ثبت شده است. از سوی دیگر، واردات از کامبوج مثبت ۳۷.۲+ درصد باقی مانده است. نوع ماده ای که بیشترین کاهش را به خود اختصاص داد گرانیت، بلوک و اسلب (۳/۱۳- درصد) و بعد از سنگ مرمریت، بلوک و اسلب (۸/۱۲- درصد) بوده است.

از سوی دیگر صادرات سنگ طبیعی از نظر ارزش ۱۴.۵ درصد (۷۸۲۹ میلیون دلار آمریکا) کاهش و از نظر کمی نسبت به سال ۲۰۲۲ (۷۸۲۹ هزار تن) ۶ درصد افزایش داشته است.

برای وظیفه اطلاعاتی و تحلیلی باید تصریح کرد که این آمارها حتی در صورت رسمی بودن، به ویژه در صورت تلاقی ارزش مواد صادراتی و مقادیر مربوطه تردیدهایی را در صحت آنها ایجاد می کند،. با انجام این کار، به نظر می رسد ارزش متوسط هر تن سنگ طبیعی صادر شده از چین از ۸۱۵.۵۶ دلار آمریکا فراتر رود.
همچنین ۶۵ درصد از صادرات سنگ طبیعی چین به بازار آسیا می رود در حالی که بازار اروپا ۱۷.۸ درصد از کل صادرات و بازار آسه آن ۱۷.۷ درصد از کل صادرات را تشکیل می دهد. اگر ارزش کشورهای مقصد اصلی را در نظر بگیریم، کره را در رتبه اول و پس از آن آمریکا و ژاپن می بینیم.

اما با توجه به تردید های منبع فوق در بحث آمار و قیمت همچنان جایگاه چین به عنوان بزرگترین واردکننده سنگ طبیعی خام دنیا و بزرگترین صادر کننده فراوری شده دنیا محفوظ است . همچنین در رصدهای بازارسنجی در مقاطع مختلف چه سیاستی و یا رویکردی برای صنعت سنگ ساختمانی ایران مفید خواهد بود؟
برخی از رویکرد ها که در ارتقا جایگاه ایران درتجارت سنگ ساختمانی دنیا کمک خواهد کرد به این شرح است: تلاش جهت توسعه صادرات محصولات فرآوری شده، ایجاد چیدمان پیوسته تولید تا صادرات . تلاش برای حضور فیزیکی و ایجاد دسترسی آسانتر محصولات در بازارهای هدف در همه قاره ها . تلاش برای تعریف مشتریان جدید، چرا که در صورت تمرکز بر یک مشتری بزرگ مزیت های تجاری را به مرور از دست خواهیم داد. زمانی که مشتری مورد نظر دچار نوسانات اقتصادی فصلی و یا دائمی می شود کسب و کار ما بتواند به مسیر رشد خود ادامه بدهد.

ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.