ذخایر بوکسیت در گلستان کشف شد

0 134

معدن۲۴: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان از شناسایی ذخایر ماده معدنی بوکسیت در استان خبر داد.

درویشعلی حسن‌زاده در گفت‌وگویی در گرگان اظهار کرد: هرچند تنوع مواد معدنی در استان گلستان چندان زیاد نیست اما وجود برخی مواد معدنی منحصربه فرد سبب شده تا گلستان جایگاه ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد.
وی یکی از این مواد معدنی منحصر به فرد را « ید» دانست و گفت: در دنیا تنها هشت کشور به معادن ید دسترسی دارند و ایران هم به عنوان نهمین کشور، چند سالی است که به جمع تولیدکنندگان ید پیوسته است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان توضیح داد: معادن ید ایران تنها در استان گلستان وجود دارد و دو کارخانه در حال استحصال این ماده معدنی هستند. برداشت از این معادن علاوه بر تأمین کامل نیاز داخلی به این ماده معدنی، در سال‌های اخیر با صادرات ید، برای کشور ارزآوری هم داشته‌اند.
حسن‌زاده، معادن صدف کوهی استان را هم از دیگر مواد معدنی منحصربه فرد دانست و افزود: وجود این معادن توانسته بخش زیادی از نیاز کشور در زمینه تأمین مواد اولیه محصولاتی مانند خوراک دام و طیور، داروسازی، مواد آرایشی و بهداشتی، رنگ سازی، ظروف ملامین، عایق‌های رطوبتی، صنایع پی وی سی و غیره را تأمین کند.
وی با اشاره به شناسایی ذخایر ماده معدنی بوکسیت در استان برای نخستین بار، خاطرنشان کرد: پهنه‌هایی از ذخایر این ماده معدنی شناسایی شده که اتفاقی امیدآفرین برای استان گلستان است و می‌تواند نیاز کارخانجات آلومینیوم سازی را برطرف سازد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان ادامه داد: در ماده معدنی زغالسنگ نیز استان گلستان ۱۵ درصد تولید کشور را برعهده دارد. در معادن استان حدود دو هزار نفر مشغول به کار هستند.

ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.