گفتگو با مهندس مصطفی مالداری ، عضو هیات مدیره ی نظام مهندسی معدن استان خراسان رضوی

جای خالی مهندسان جوان در شورای مرکزی نظام مهندسی معدن ایران

0 169

معدن۲۴:در آستانه شروع اجلاس عمومی نظام مهندسی معدن ایران در کرمان هستیم .

 این اجلاس از اهمیت بالایی برخوردار هست و انتخابات شورای مرکزی نظام مهندسی معدن ایران برگزار می‌شه و قرارِ که رئیس نظام مهندسی معدن ایران هم مشخص و  انتخاب بشه،  

خوشبختانه در کرمان  که بهشت معادن ایران شناخته میشه، برگزار شده.

 ضمن تشکر از اعضای شورای مرکزی در ادوار گذشته لازم دونستم که در مورد کمرنگ بودن نقش جوانان در شورای مرکزی نظام مهندسی معدن ایران که رکن اصلی تصمیم گیر در حوزه مهندسین معدن را دارد خدمتتون مطالبی را عرض کنم.

.

 متاسفانه بر اساس قوانین خاص که قبلاً در نظام‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها آمده است، ما شاهد حذف نیروهای جوان و با انگیزه در انتخابات شورای مرکزی نظام مهندسی معدن و حتی هیئت مدیره‌های نظام مهندسی استان‌ها هستیم.

 رسالت نظام مهندسی معدن ایران نظام مند کردن امور معدنی جهت بهینه‌سازی و مدیریت منابع معدنی کشور و بهترین کردنِ بهره‌وری از معادن و در نهایت جلوگیری از خام فروشی (با در اختیار داشتن نیروهای متخصص در زمینه ی معدن،زمین شناسی، متالورژی و نقشه برداری هست) که لازمه آن فرآوری مواد معدنی تا متالورژی در ایران است که این موضوع بدون استفاده از تکنولوژی‌های نوین و نرم‌افزارهای جدید و حضور مهندسان جوان با دیدگاه‌های جدید امکانپذیر نیست.

 استفاده از فناوری‌های پیشرفته و کامپیوتر در فرایند اکتشاف، استخراج، فرآوری و متالورژی و مدیریت و بهره‌برداری از منابع معدنی عملکرد و بهره‌وری بالاتری را برای نظام مهندسی معدن ایران به همراه خواهد داشت.

 نیروهای جوان و با انگیزه با تسلط به فناوری‌های نوین و استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته می‌توانند فرایندهای معدنی را بهبود بخشند و بهره‌وری در معادن را افزایش دهند.

 هرچند که در دهه اخیر پیشرفت‌های خوبی در نظام معدن ایران را شاهد بودیم اما در مقایسه با کشورهای پیشرفته معدنی نظام مهندسی معدن ایران هنوز به توسعه و بهره‌برداری بهینه از منابع معدنی نرسیده است.

  از یک سو منابع قوی از انواع مواد معدنی فلزی و غیر فلزی در ایران وجود دارد ، و از سوی دیگر فرایندهای تکنولوژی اکتشاف استخراج و فراوری و متالورژی در کشور به روز نیستند و هنوز هم شاهد فعالیت‌های سنتی در این حوزه هستیم.

 ضمن اینکه جامعه مهندسی معدن در ایران نیاز به آموزش و تسلط بر فناوری‌های نوین و کامپیوتر دارند تا بتوانند در نظام مهندسی معدن به نحو احسن و بهتری وظایف خود را انجام دهند.

 به نظر من استفاده از جوانان در تصمیمگیری‌های معدنی در ایران اهمیت زیادی دارد چرا که نیروهای جوان و با انگیزه در نظام مهندسی معدن که پتانسیلِ رشد و پیشرفت بالایی دارند، می‌توانند با ساختارشکنی سنتی در حوزه معدن،  با استفاده از ایده‌های نوآورانه و ارتباط بیشتر و به روزتر با آخرین متدهای اکتشافی ، استخراجی و فرآوری و همچنین ارتباط با دانشگاه‌های به روز  دنیا داشته باشند و تغییرات اساسی و بروز را در نظام مهندسی معدن ایجاد کنند.

.

 امیدوارم در اجلاس نظام مهندسی معدن، اساتید و باتجربه‌ها و بزرگترها، راه را برای حضور نیروهای جوان و با انگیزه هموارتر کنند و به عنوان مشاورِ مهندسان معدنِ جوان،  در کنارشان حضور داشته باشند و  حامیِ جوان‌ترها باشند.

ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.