از سود ۷۴ تومانی هر سهم‌ فملی تا نیاز به سرمایه گذاری ۱۸ میلیارد دلاری برای رسیدن به تولید یک میلیون تن کاتد/ درآمد ملی مس صعودی می شود

0 80

معدن۲۴:حسین مدرس خیابانی مدیرعامل شرکت ملی مس ایران در جلسه مجمع عمومی این شرکت اظهار داشت: از سال ۲۰۲۴ به بعد تولید ۱۱.۵ میلیون تن مس در جهان در حال برنامه‌ریزی است که شرکت ملی مس با برنامه‌ریزی ۷۰۰ هزار تنی می‌تواند از رتبه فعلی پانزدهم به رتبه ششم جهان ارتقا یابد.

وی در ادامه با بیان اهم دستاوردهای سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: ارتقای ذخایر از ۱۹.۱ به ۲۰.۴ میلیارد تن، رشد ۳۵ درصدی حفاری اکتشافی، ثبت عمیق‌ترین گمانه تاریخ اکتشافات کشور با عمق ۲۰۳۶ متر در سایت میدوک، بازگشایی بزرگترین معدن مس کشور در سایت سریدون در سال ۱۴۰۲، جذب سرمایه‌گذاری برای دو معدن رضی آباد و کرور، ثبت سفارش دستگاه‌های دامپ تراکت ۲۲۰ تنی و شاول‌های ۲۰ متر مکعبی، جذب ۴۲.۷ همت برای طرح‌های توسعه، انعقاد تفاهمنامه همکاری برای تخصیص ۵.۶ میلیارد دلار به منظور پروژه‌های توسعه‌ای، راه اندازی کارخانه اسید سولفوریک پس از توقف یک ساله، راه اندازی پروژه دیسپچینگ و هوشمندسازی برای ۵ معدن بزرگ مس، از جمله دستاوردهای سال گذشته این شرکت است.

مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: ما برای تولید یک میلیون تن کاتد مس به حدود ۷۰۰ هزار متر مکعب عملیات خاکی نیاز داریم که بدون مکانیزاسیون و هوش مصنوعی امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به تولیدات سال ۱۴۰۲ بیان داشت: در این سال در همه موارد تقریباً بالاتر از برنامه بودیم.

مدیرعامل شرکت ملی مس ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ رکورد تاریخی ۲۷۸ میلیون و ۹۱۲ هزار تن کل استخراج به ثبت رسید، همچنین ۵۵ هزار و ۶۵۷ تن سنگ سولفور، یک میلیون و ۲۹۸ هزار تن کنسانتره و ۱۲ هزار و  ۹۰۰ تن کنسانتره مولیبدن تولید شد.

وی گفت: افزایش متوسط جهانی قیمت مس نویدبخش افزایش درآمد برای شرکت خواهد بود.

مدرس خیابانی اضافه کرد: ارزش فروش شرکت ملی مس در سال گذشته ۱۲۴ هزار میلیارد تومان بود که ۴ درصد نسبت به برنامه و ۴۰ درصد نسبت به سال پیش از آن رشد داشته است.

وی اظهارداشت: به دلیل وضع قوانین جدید و همچنین افزایش فاصله نرخ ارز در بازار و نیما شاهد کاهش فروش خارجی شرکت بودیم، به طوری که از ۱.۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ به ۹۱۹ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ و ۴۶۹ میلیون دلار در سال گذشته کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت ملی مس گفت: رتبه شرکت در ارزش بازار ۳ بود که اوایل سال جاری در رتبه‌های ۱ و ۲ نوسان داشت که نویدبخشی وضعیت خوبی است.

وی افزود: درصد بازده سهام شرکت در سال گذشته ۲۵ درصد بود، ارزش بازار شرکت ۵۳۳ همت در سال گذشته بود که تا مورخ ۲۷ تیر ماه به ۶۰۰ همت افزایش یافت.

مدرس خیابانی اضافه کرد: بازدهی شرکت در گروه شرکت‌های فلزات اساسی ۲۵ درصد و نسبت شاخص کل بورس ۱۳ درصد است.

وی یادآور شد: سال گذشته شرکت ملی مس ۱۹۷ همت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی هزینه کرد.

مدیرعامل شرکت ملی مس تصریح کرد: سود عملیاتی شرکت در سال گذشته ۶۱ همت، سود خالص آن ۵۸ همت و سود پایه هر سهم آن ۷۴ تومان به ثبت رسید.

وی گفت: در سال گذشته حقوق دولتی ۷۱ درصد رشد داشته و هزینه‌های انرژی با ۶۲ افزایش مواجه شده است، همچنین هزینه فعالیت‌های معدن کاری با ۴۷ درصد رشد و هزینه‌های پرسنلی با ۳۵ درصد افزایش همراه شد.

وی ادامه داد: در حالی که درصد رشد سود خالص شرکت تنها یک درصد بوده است، اما رشد هزینه‌ها ۴۲ درصد بود.

مدیرعامل شرکت ملی مس خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال پیش از آن رشد سود خالص شرکت ۱۸ درصد، اما رشد هزینه‌ها بیش از ۵۰ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی مس به تولید ۳۵۰ هزار تن کاتد اشاره کرد و گفت: تولید کاتد در برنامه توسعه در فاز نخست به ۶۰۰ هزار تن و در فاز دوم به یک میلیون تن افزایش خواهد یافت که درآمدزایی ۱۳ میلیارد دلاری و افزایش اشتغال زایی از ۲۰ هزار به ۵۰ هزار نفر را به دنبال خواهد داشت، با این حال این مهم نیازمند ۱۸ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری است و ۱۷۶ پروژه باید در این راستا اجرایی شود که تاکنون ۷۱ پروژه به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار انعقاد قرارداد انجام شده است.

ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.