جزئیات فراخوان سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اکتشافات معدنی از زبان مدیر اکتشافات ایمیدرو

0 87

معدن ۲۴- مدیر اکتشافات ایمیدرو گفت: با پیگیری‌های انجام شده و الحاق بندی به قانون برنامه هفتم توسعه، شرکت‌های بخش خصوصی می‌توانند در موضوع اکتشافات معدنی به مشارکت با دولت بپردازند.

“احمد فتاحی مجلج” در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سایت خبری- تحلیلی معدن ۲۴ در خصوص فراخوان سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اکتشافات معدنی افزود: مطابق ماده ۳۵ الحاقی قانون معادن، موضوع بند “ت” ماده ۳۵ قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور، وزارت صمت و سازمان های زیر مجموعه‌ آن نظیر ایمیدرو و همچنین شرکت‌های تابعه و وابسته به آنها مثل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، ملی مس و …، مکلفند استخراج و فروش معادن در اختیار خود را الزاماً از طریق فراخوان مزایده عمومی به بخش خصوصی و تعاونی‌ها واگذار کنند.
مدیر اکتشافات ایمیدرو یادآور شد: مطابق تبصره ذیل ماده ۳۵ الحاقی فوق، معادن جدیدی که توسط ایمیدرو کشف می‌شود، پس از اخذ گواهی کشف با ساز کار ماده ۳۵ قانون معادن برای فراخوان مزایده عمومی ارائه می‌شود. این موضوع برای مشارکت بخش خصوصی در پروانه های اکتشافی مورد ایراد سازمان‌های نظارتی قرار گرفت، اما ما اصرار داشتیم که به ایمیدرو اجازه داده شود تا پروانه‌های اکتشاف نیز در دستور کار مشارکت با بخش خصوصی قرار گیرد.
وی اضافه کرد: این موضوع به مجلس شورای اسلامی و سازمان بازرسی کل کشور ارجاع شد و در نهایت بندی (بند ۴ بخش ب ماده ۴۸) در برنامه هفتم توسعه متظور شد که طی آن به ایمیدرو اجازه داده می‌شود برای مشارکت فنی و‌ مالی با بخش خصوصی در پروانه‌های اکتشاف متعلق به خود نیز مطابق ساز و کار قانونی اقدام نماید.
این مقام مسئول ایمیدرو اظهار داشت: هم اکنون کار در این زمینه در خصوص پروانه‌های اکتشاف استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، فارس، کرمانشاه، کرمان و جنوب کرمان آغاز شده است و بسته‌هایی به این منظور آماده شده که در اسناد آنها فراخوان جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی وجود دارد.
وی تصریح کرد: بسته به نوع ماده معدنی، اسناد فنی متفاوت است؛ به طور مثال برای پروانه های سنگ آهن یک فرمول و برای مس، طلا و غیره فرمول دیگری پیش بینی شده است.
پایان خبر////

ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.