ترمز درآمد زایی صنعت فولاد کشیده شده است

0 104

نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد عنوان کرد که افزایش هزینه ها و کشیدن ترمز درآمدهای شرکت های فولادی باعث پایین آمدن حاشیه سود مجموعه های صنعتی شده است.

به گزارش معدن ۲۴،‌ امین ابراهیمی، در نشست خبری انجمن فولاد که امروز ۱ مرداد برگزار شد، اظهار کرد:‌ صنعت فولاد در اقتصاد و نفت نقش بی بدیل دارد و ۵.۵ درصد در کل GDP سهم دارد. صنعت فولاد در کشور بر اساس یکسری مزیت ها در کشور شکل گرفته است که اگر این مزیت ها را از آن بگیریم رشد و توسعه آن دچار مشکل می شود. وقتی صورت های مالی شرکت ها را رصد می کنیم وضعیت بحرانی صنعت فولاد را می توانیم مشاهده کنیم.
او افزود: یک واحد صنعتی شاخص زنده بودنش حاشیه سود آن است، شرکت های فولادی ۱۶ درصد بازار سرمایه را تشکیل داده اند که با افت شدید حاشیه سود روبرو شده و به کمتر از ۱۵ درصد و معدنی ها به زیر ۱۰ درصد رسیده است. امروز هم بازار سرمایه به دلیل کاهش حاشیه سود شرکت ها منفی شده است. درآمد در شرکت های فولادی افزایش یافته است ولی کاملا مکانیزه و کنترل شده است. امروز فاصله نرخ نیما و آزاد ۲۰ درصد و نرخ تامین مالی ۴۲ درصد است که این برای تولید به صرفه نیست چرا که امروز هم به شدت هزینه ها در حال افزایش است.
ابراهیمی گفت: ۱۵ درصد سهم انرژی در صنعت فولاد مربوط به انرژی است اما اولین جایی که مورد هجمه قرار می گیرد، صنعت فولاد است. افزایش هزینه و کشیدن ترمز درآمدها باعث کاهش سود شرکت ها شده است. حاشیه سود شرکت ها به مثابه ضربان قلب آنها است. امروز یکی از اولین اقداماتی که می تواند در کوتاه مدت انجام شود سیاست ارزی و کاهش فاصله ارز نیما و آزاد است. مزیت فولاد صادراتی بودن آن است، باید از همین مزیت استفاده کنیم چرا که نمی توان مزیت جدید ایجاد کرد.

ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.