انتظارات فعالان بخش معدنی از رئیس‌جمهور از زبان رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق ایران/شوراهای سیاستگذاری‌ راه‌اندازی شود

0 50

معدن۲۴- رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، آقای پزشکیان را آخرین امید مردم ایران و فعالان اقتصادی برشمرد و ابراز امیدواری کرد که بتواند با همکاری اتاق، شوراها را راه اندازی کرده و مشورت‌های لازم را انجام دهند تا در نهایت سیاستگذاری‌های مناسبی را شاهد باشیم.

 

«بهرام شکوری» در گفت‌وگو با معدن ۲۴ در خصوص اینکه دولت چهاردهم چه رویکردی را در حوزه حکمرانی باید به کار ببندد، افزود: خوشبختانه آقای دکتر پزشکیان انسانی پاکدست است و چه در زمان نمایندگی مجلس و چه در زمان حضور در وزارت بهداشت و درمان فردی بی‌حاشیه و علاقه‌مند به کار و قائل به کار کارشناسی نشان دادند.
وی گفت: ایشان تنها رئیس جمهوری است که چه در زمان انتخابات و چه پس از انتخاب شدن در اتاق ایران حضور یافتند و حتی علاقه‌مند بودند که کابینه‌شان را از اعضای اتاق ایران ببندند.
شکوری تاکید کرد: باید کابینه‌ای متفاوت‌تر از گذشته را شاهد باشیم و وزرای علاقه‌مند به مشورت با بخش خصوصی داشته باشیم، همچنین باید شوراهای سیاستگذاری‌ راه اندازی شود تا هر تصمیمی که اتخاذ می‌شود و سیاستگذاری‌ها به ویژه در بخش معدن با مشورت بخش خصوصی باشد که در این صورت موفقیت آقای پزشکیان تضمین خواهد شد.
وی در عین حال اظهار داشت: با این مدلی که از کار کارگروه‌ها شاهد هستیم، بعید است افراد مناسبی را در کابینه داشته باشیم و سیاستگذاری‌های مناسب را شاهد باشیم.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق ایران، آقای پزشکیان را آخرین امید مردم ایران و فعالان اقتصادی برشمرد و ابراز امیدواری کرد که بتواند با همکاری اتاق، شوراها را راه اندازی کرده و مشورت‌های لازم را انجام دهند تا در نهایت سیاستگذاری‌های مناسبی را شاهد باشیم.
وی گفت: در بخش معدن چند موضوع مهم مطرح است که نخستین آن خود وزارت صمت به عنوان متولی بخش تولید، صادرات، تجارت، صنعت و معدن کشور است.
شکوری اضافه کرد: موضوع دوم، سایر سازمان‌هایی است که به طور غیر مستقیم با تولید، صادرات و تجارت سر و کار دارند که از جمله آنها گمرک، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، سازمان محیط زیست و غیره قابل ذکر است و همه این‌ها باید هماهنگ با یکدیگر کار کنند که در این صورت اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در حوزه معدن پیشرفت کنیم، این اتفاق در وهله نخست باید در اکتشافات بیفتد و باید دسترسی فعالان مدنی به زمین محدود نشود.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق ایران اضافه کرد: هرچند پتانسیل‌های معدنی کل کشور را در بر می‌گیرد اما بخش عمده‌ای از آن توسط وزارت صمت بلوکه شده، ۱۱ درصد آن در مناطق چهارگانه محیط زیست واقع شده، ۱۶ درصد آن زیر مجموعه سازمان انرژی اتمی است و همچنین سازمان منابع طبیعی و محیط زیست بخش‌هایی از مراتع و منابع طبیعی و همچنین شهرها و روستاها را تحت اختیار دارد که در نهایت به عددی کمتر از ۲ درصد می‌رسیم؛ این در حالیست که کل فعالیت‌های حوزه معدن کاری در تخریب ۳ هزارم درصد و میزان پروانه‌های اخذ شده سه دهم درصد از مساحت کل کشور است.
شکوری اظهار داشت: رئیس جمهور در گام نخست باید اطلاعات را یکی کند، بودجه سازمان زمین شناسی را به کفایت بدهد تا اطلاعات پایه را تولید کند و پتانسیل‌های معدنی در سرتاسر کشور را آزاد کند تا اکتشافات معدنی انجام شود. پس از این مرحله برای استخراج، فراوری و ماشین آلات نیز کمک‌هایی انجام دهد.
وی تصریح کرد: پذیرش fatf، فراهم شدن امکان باز شدن و گرفتن ال سی برای بانک‌ها، تعامل با جهان، از بین بردن تحریم‌ها، بهبود فضای کسب و کار، مهیا شدن برای حضور سرمایه‌گذاران در داخل کشور، کوچک شدن دولت، استفاده از نفت در توسعه زیرساخت‌ها، رفع ناترازی‌ها در حوزه گاز و برق و حمل و نقل، افزایش تولید برق و تامین نیاز آبی کشور، تامین مالی صنایع و معادن و تقویت صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی از جمله خواسته‌های فعالان بخش خصوصی از رئیس جمهور است.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق ایران معتقد است: در بخش حقوق دولتی، باید نگاه درآمدی بر بخش معدن برداشته شده و این حقوق صرف توسعه بخش شود.
شکوری ادامه داد: باید معارضان را به موافقان معدن تبدیل کنیم و با معارضان دولتی نیز مبارزه کنیم، همچنین سازمان نظام مهندسی معدن باید تقویت شود.
وی بر حذف قیمت گذاری دستوری و یکسان و شناور شدن نرخ ارز تاکید و خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق‌ها را شاهد باشیم کشور گلستان می‌شود.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق ایران تصریح‌کرد: معدن از جمله بخش‌های پر پتانسیلی است که چند برابر درآمدهای نفتی می‌تواند درآمدزایی برای کشور داشته باشد. همچنین حضور سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند در توسعه اشتغال موثر بیفتد.

ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.