سود خالص “فولاژ” کاهش یافت

0 97

معدن ۲۴:فولاد آلیاژی ایران در بهار سال جاری به سود خالص ۸۷۳ میلیارد تومانی دست یافت که نسبت به فصل گذشته و دوره مشابه سال گذشته به ترتیب ۵۱% کاهش و ۱۹% کاهش را تجربه کرده است. علت کاهش نسبت به زمستان شناسایی سود سرمایه گذاری در زمستان می باشد و علت کاهش نسبت به دوره مشابه سال گذشته بالاتر بودن هزینه مالی در بهار امسال و بالاتر بودن حاشیه سود ناخالص در بهار سال گذشته می باشد.

درآمد عملیاتی شرکت در این دوره ۴۷۱۷ میلیارد تومان بوده است که نسبت به زمستان ۱.۶% افزایش و نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۸.۶% کاهش داشته است.

نحوه گزارش دهی شرکت تغییر یافته است و محصولات آلیاژی در قالب محصولات نهایی و محصولات میانی در قالب محصولات مهندسی گزارش داده می شوند. بیلت آلیاژی که از محل خط یزد یک تولید میگردد به عنوان محصول صادراتی در گزارش ها شناسایی شده و به فروش می رسد. در حال حاضر میزان تولید از محل خط یزد یک قابل توجه نیست و انتظار می رود در فصول آینده کمی بیشتر شود اما رسیدن به ظرفیت قابل توجه کمی زمانبر است.

نسبت نرخ محصولات آلیاژی به بیلت فخوز بهبود یافته این نسبت در بهار پارسال ۱.۷۷، در زمستان ۱.۸۷ بوده و در بهار سال جاری به ۱.۹۳ رسیده است. همچنین نسبت نرخ محصولات مهندسی به بیلت فخوز در محدوده های دوره مشابه سال گذشته و ۱.۳۱ است و در زمستان ۱.۴۷ بوده است. در بهار سال گذشته نیز ۱.۳۳ ثبت شده است. نسبت نرخ محصول صادراتی که بهتر است نسبت به محصول آلیاژی سنجیده شود در بهار سال گذشته ۰.۵۳، در زمستان ۰.۵۱ بوده و در بهار امسال به ۰.۴۶ رسیده است.

حاشیه سود شرکت در فصل ابتدایی سال گذشته ۳۱.۶% بوده که در فصل ابتدایی سال جاری به ۲۷.۱% رسیده است یکی از دلایل این موضوع کاهش مقدار فروش محصولات آلیاژی نسبت به دوره مشابه است و دلیل دیگر افزایش هزینه های سربار به خصوص هزینه انرژی و بخش سایر هزینه های سربار است. لازم به ذکر است که بخش اصلی هزینه انرژی شرکت مربوط به هزینه برق است. احتمال میدهیم با بهره برداری بیشتر از ظرفیت خط یزد یک حاشیه سود کمتر شود و این امر تا بهره برداری از واحد کلاف و وایر ادامه داشته باشد به این دلیل که نرخ بیلت آلیاژی نسبت به محصول نورد شده بسیار کمتر است.

با شروع تولید از محل خط یزد یک، پرداخت تسهیلات دریافتی شرکت نیز شروع شده و هزینه مالی شرکت افزایش یافته است به طوریکه نسبت هزینه مالی به فروش شرکت از ۰.۴ در فصل ابتدایی سال گذشته به ۴.۶% در فصل ابتدایی سال جاری رسیده است.

اخرین قیمت سهم ۱۳۹۵ تومان و بازدهی سه ماه اخیر آن ۶.۴۲% بوده است.

 

ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.