امکان احیاء سهم فولاد در تجارت ایران و ترکیه

0 47

بررسی ها نشان می دهد که بعد از شروع دور دوم تحریم ها از سال ۱۳۹۷ به بعد حجم تجارت ایران با بسیاری از شرکای مهم تجاری اش از جمله ترکیه دچار روند نزولی شده است.
به گزارش معدن ۲۴،‌ ترکیه به عنوان یکی از شرکای مهم و استراتژیک منطقه ای همواره مورد توجه ایران بوده و از سوی مقابل ایران هم به عنوان یک شریک راهبردی همواره در اولویت های همسایه شمال شرقی ایران قرار داشته است.
بررسی آمارهای مربوط به تجارت دو کشور نشان می دهد که از سال ۲۰۱۶ به بعد مسیر تجارت در بیشتر سال های بعد از آن حرکت نزولی داشته است. در سال های قبل ایران و ترکیه در یک چشم انداز بلند مدت تجارت ۳۰ میلیارد دلاری را برای خود هدف گذاری کردند. حجم تجارتی که در سال ۲۰۱۶ از مرز ۲۱ میلیارد دلار هم عبور کرد و در مسیر تحقق هدفگذاری دو طرف قرار داشت.
اما بعد از آن و در دوران ترامپ و با شروع تحریم های یکطرفه آمریکا تجارت ایران و ترکیه به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سقوط کرد.
این اتفاق برای سبد تجاری دو طرف در حوزه فولاد هم به وضوح قابل مشاهده است. از طرفی در این هدفگذاری سهم فولاد از تجارت دو کشور ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است که حاکی از ظرفیت بالای فولاد ایران برای صادرات به ترکیه دارد. اما آمارهای اخیر نشان می دهد که سهم فولاد در تجارت دو کشور به کمتر از یک میلیارد دلار رسیده است به طوری که با دوران اوج خود فاصله بسیار زیادی گرفته است.
حالا خیلی ها امیدوارند با روی کار آمدن دولت چهاردهم شرایط برای بهبود تجارت و افزایش سهم فولاد از تجارت خارجی ایران و ترکیه بار دیگر به روزهای اوج خود نزدیک شود.

چرا که فولاد ایران به عنوان یکی از ۱۰ تولیدکننده اول در سطح جهانی ظرفیت فراوانی برای فروش خارجی به کشورهای همسایه به ویژه ترکیه دارد. اتفاقی در سال های نه چندان دور رخ داده و از این رو امکان تکرار آن وجود دارد.

با ما در یازدهمین کنفرانس بین المللی استیل پرایس همراه باشید.

تهران،  ۲۲ مهرماه ۱۴۰۳
۰۲۱۸۸۹۹۴۶۸۵/ ۰۹۳۶۱۵۸۴۷۸۸

ثبت نام

با ما باشید

ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.