فقدان استفاده از نظرات کارشناسی طرح جامع مس در برنامه هفتم توسعه/ انتظار دستاورد متمایز نسبت به ادوار گذشته در صنعت نمی‌رود!

0 50

معدن۲۴- با وجود در دسترس بودن طرح جامع مس، اما اهداف مندرج در برنامه هفتم توسعه، آب پاکی بر روی دست کارشناسان و خبرگان صنعت مس ریخت. نگارندگان این طرح جامع انتظار دارند از مطالعات کارشناسی و نظرات تخصصی و خبرگی صنعت بهره‌گیری شده و با رویکردهای غیرکارشناسی مقابله شود.

به گزارش معدن۲۴، با وجود تهیه طرح جامع مس از سوی شرکت مشاوره اقتصادی «آرمان آتورپات» و برگزاری جلسات مختلفی در ایمیدرو، وزارت صمت و سازمان برنامه بودجه که طی آن‌ها نتایج طرح جامع مس کشور شامل چالش‌های عمده صنعت، اهداف بهینه شناسایی شده، استراتژی‌های دستیابی به این اهداف و چرایی دستیابی به این نتایج به طور مبسوط به سمع و نظر مدیران و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه و وزارت صمت رسید و نتایج طرح جامع مس کشور در دسترس است، اما تاکنون هیچ خبری از این طرح نیست.
برپایه این گزارش، از زمان انتشار اولیه نتایج این طرح که توسط شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات و با راهبری دفتر صنایع معدنی سازمان ایمیدرو تهیه شده بود، یک سال گذشته است و در این یک سال، اتفاقات مختلفی در حوزه سیاست‌گذاری صنعت مس کشور رخ داده است که مهم‌ترین آنها را می‌توان تصویب لایحه برنامه هفتم توسعه کشور و هدف‌گذاری‌های انجام شده برای صنایع پتروشیمی و بخش معدن و صنایع معدنی در ماده ۴۹ لایحه این برنامه قلمداد کرد.
لایحه‌ای که انتظار می‌رفت با در اختیار داشتن نتایج طرح جامع مس کشور که جامع‌ترین و دقیق‌ترین طرح تدوین شده در این صنعت به شمار می‌رود، رویکردی منطقی‌ و عمل‌گرایانه‌تر برای تعیین اهداف صنعت در پایان برنامه هفتم توسعه کشور داشته باشد؛ در حالی که نهایتا اینگونه نشد و برخلاف انتظار، اهداف مندرج در برنامه هفتم توسعه، آب پاکی بر روی دست کارشناسان و خبرگان این صنعت ریخت.
در شرایطی که صنعت مس کشور از وجود ذخایر معدنی قابل توجه و در حال توسعه بهره‌مند است، ولی ارزیابی عملکرد این صنعت در روند توسعه بهره‌برداری از این منابع خدادادی، چندان رضایت بخش نبوده است. در دهه ۶۰ این صنعت درگیر تثبیت تولید و افزایش آن به ظرفیت‌های اسمی کارخانجاتی بود که در فاز صفر احداث مجتمع سرچشمه، به بهره‌برداری رسیده بودند. پس از آن و در دهه ۷۰، برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه این صنعت انجام شد که منجر به بهره‌برداری از چند طرح کوچک از جمله طرح هیپ‌لیچینگ سرچشمه در سال ۱۳۷۶ شد. در ادامه، مدیران این صنعت به ویژه در شرکت ملی صنایع مس ایران، اقدام به تعریف فازهای بعدی توسعه کردند و طرح‌های مختلفی نظیر فاز ۱ و ۲ تغلیظ سرچشمه و سونگون، فاز ۱ تغلیظ میدوک، واحد ذوب و پالایش خاتون‌آباد و… کردند که رفته رفته به تعداد و حوزه‌های طرح‌های توسعه این صنعت افزوده شده و در حال حاضر ده‌ها پروژه توسعه‌ای، در حال پیگیری و اجرا است.
در حالی که انتظار می‌رفت با توجه ویژه حاکمیت به صنعت مس و تمرکز بسیاری از فعالیت‌های تولیدی و توسعه‌ای در شرکت ملی مس، روند توسعه این صنعت در کشور با انسجام و قدرت در خور توجهی پیش رود، ولی ارزیابی عملکرد توسعه‌ای این صنعت در دو دهه گذشته، خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.
بررسی‌های انجام شده در طرح جامع مس کشور که طی سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ تدوین شده است، نشان می‌دهد عوامل مختلفی در به سرانجام نرسیدن برنامه‌های توسعه‌ای صنعت مس کشور به ویژه در دو دهه گذشته دخیل بوده‌اند. از ۹ برنامه توسعه‌ای کلان تدوین شده در کشور و یا شرکت ملی مس، ۶ مورد به لحاظ زمانی، موعد سررسید آنها به اتمام رسیده و عملکرد صنعت حتی نزدیک به اهداف تعیین شده نیز نشده است. در سه موردی که اخیرا و در چند سال گذشته در شرکت ملی مس و در دوران مدیریتی مدیران مختلفی تدوین شده‌اند نیز، با وجود فرصت باقی‌مانده برای به سرانجام رساندن این طرح‌های توسعه‌ای، بعید به نظر می‌رسد دستاورد متمایزی نسبت به گذشته در انتظار صنعت مس کشور باشد.
پایان خبر///////

با ما در یازدهمین کنفرانس بین المللی استیل پرایس همراه باشید.

تهران،  ۲۲ مهرماه ۱۴۰۳
۰۲۱۸۸۹۹۴۶۸۵/ ۰۹۳۶۱۵۸۴۷۸۸

ثبت نام

با ما باشید

ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.