پایین بودن قیمتهای پایه قراردادها در بخش اکتشاف و ریزش نیرو در این بخش
مدیرعامل شرکت مهندسی کاویان معدن آریا گفت: امروز در زمینه اکتشافات در کشور با یک کلاف سردرگم از ضعف آموزشی و نبود تجهیزات مناسب تا پایین بودن قیمت پایه قراردادها مواجهیم و انتظار میرود سازمانهای توسعهای همچون ایمیدرو، با اجتناب از بنگاهداری به رفع و رجوع مشکلات بپردازند.
“امیر حلاجی” در گفتگو با معدن۲۴ در خصوص چالشها و مشکلات اکتشافات معدنی کشور افزود: با توجه به هزینه بر بودن موضوع اکتشافات معدنی در کشور، عمده کار توسط ایمیدرو، سازمان زمینشناسی و شرکت تهیه و تولید انجام میشود. یکی از مشکلاتی که در این راستا با آن مواجهیم پایین در نظر گرفته شدن قیمتهای پایه قراردادها از سوی این سازمانها، شرکتها و به عبارتی کارفرماها است به طوری که شرکتهای مشاور و مجری در عمل دچار مشکل میشوند.
وی بیان داشت: همین مسئله سبب میشود تا شرکتهای مشاور و مجری نتوانند حقوق مناسبی به پرسنل و مهندسان خود بدهند و در ادامه منجر به ریزش مهندسان و نیروی انسانی متخصص در بخش اکتشاف و حتی مهاجرت بسیاری از آنان شده است.
حلاجی، چالش دوم را تجهیزات و ماشینآلات معدنی برشمرد و گفت: امروز به دلیل تحریمها از تجهیزات خوبی در بخش اکتشاف برخوردار نیستیم و شاهدیم دستگاههای ژئوفیزیک مناسب یا پهپادهایی که عملیات ژئوفیزیک انجام میدهند، با دردسر زیاد و قاچاق وارد کشور میشوند و به تبع آن آموزش درستی در استفاده از این ابزارها و ماشین آلات نداریم.
وی همچنین به فقر دانش اکتشافی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: در دانشگاهها شاهد حضور اساتیدی هستیم که درگیر کار اجرایی نبودهاند و تجربهای در زمینه انجام کار معدنی ندارند، لذا کارشناسانی که تربیت شده و وارد محیط اجرایی میشوند باید از صفر آموزش داده شوند.
این فعال معدنی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اساسی ما این است که حفار و مهندس حفار آموزش نمیدهیم، لذا موضوع حفاری در اختیار افراد کم سواد است که به صورت تجربی کار کردهاند. حتی وقتی دستگاههای حفاری جدید وارد میشود اکثر موارد با مشکل راهاندازی آنها مواجه میشویم چرا که نیروی زبده آموزش دیده به این منظور نداریم.
وی با انتقاد از نبود رشته حفاری در دانشگاهها گفت: کار در این بخش دشوار و حقوقها پایین است، لذا استقبال از رشته و بخش حفاری اندک است و دانشگاهها نیز چنین رشته و آموزشی را ارائه نمیکنند.
حلاجی ادامه داد: در این زمینه از دانش روز جهانی نیز کم بهرهایم.
وی تصریح کرد: سازمانهای توسعهای همچون ایمیدرو، به جای فعالیتهای توسعهای و کارهای زیربنایی در حال بنگاه داری هستند. به عبارتی شاهدیم ایمیدرو مشغول ثبت محدوده، تعریف پهنه و انجام کارهای اکتشافی اولیه شده و در ادامه قیمتهای پایه پایینی را نیز در قراردادها ارائه میکند، قراردادهایی که با توجه به تورم موجود در اقتصاد کشور هیچ تعدیلی نیز در آنها پیش بینی نمیشود و منجر به بروز مشکلات بعدی برای شرکتهای مشاور و پیمانکار میشود.
وی ادامه داد: بر این اساس شاهدیم شرکتهای مهندسی مشاور کم کم از دور خارج شده یا توسط شرکتهای سرمایهگذاری معادن خریداری میشوند، این مسائل و مشکلات مترتب بر آن همچون یک کلاف پیچیده و سردرگم در بخش معدن شده است.
مدیرعامل شرکت مهندسی کاویان معدن آریا تاکید کرد: از سازمانهایی همچون ایمیدرو یا خود وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار میرود در این شرایط سخت تحریمها و مشکلاتی که وجود دارد؛ به دعوت از کارشناسان خارجی به منظور ارتقای آموزشی در حوزه حفاری و اکتشاف بپردازند یا نرمافزارهای اصلی و اورجینال را تهیه کرده و در اختیار شرکتها قرار دهد تا شاهد ارتقای آموزشی در کشور باشیم و مهمتر از همه انتظار میرود ایمیدرو به ذات خود یعنی انجام کارهای زیربنایی و توسعهای بازگردد.