معاون بازرگانی ارفع:
دستیابی به بازارهای جدید و فناوریهای نوین، دو هدف اصلی حضور ارفع در کنفرانس فولاد چین/ برنامهریزی برای صادرات ۱۵۰ هزار تنی شمش در سال جاری
معدن۲۴- معاون بازرگانی شرکت آهن و فولاد ارفع، با اشاره به برگزاری بزرگترین کنفرانس فولاد آسیا در شانگهای چین، دستیابی به بازارها و مقاصد صادراتی جدید و همچنین فناوریهای نوین تولید فولاد را دو هدف اصلی حضور ارفع در این رویداد بینالمللی برشمرد.
“مصطفی چمران” روز پنجشنبه در گفتوگو با سایت خبری- تحلیلی معدن ۲۴ با اشاره به برگزاری کنفرانس بینالمللی فولاد در شانگهای چین و حضور شرکت آهن فولاد ارفع در این رویداد افزود: با توجه به تحولاتی که در جهان در حال رخ دادن است و برنامههایی که کشورها برای فعالیتهای اقتصادی دارند، پیشبینی میشود با مشکلاتی در زنجیره فولاد در ابعاد مختلف آن مواجه باشیم.
وی گفت: به عنوان مثال در سالهای گذشته در موضوع حمل و نقل بینالمللی فشارهایی بر شرکتهای ایرانی وارد شد که همچنان ادامه دارد، یا با توجه به تغییرات سیاسی و ژئوپلیتیک که در برخی مناطق جهان در حال رخ دادن است، احتمال دارد شاهد جابجایی مقاصد صادراتی برخی تولیدات باشیم؛ در این راستا ما نیز باید در کشورمان آمادگیهای بیشتری حاصل کنیم و به فکر چاره باشیم تا با عکسالعملهای مناسب و به موقع از اقتصادمان حمایت کنیم.
این عضو هیات مدیره آهن و فولاد ارفع خاطرنشان کرد: تصمیمات و جهتگیری های کشور چین به عنوان بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده فولاد در جهان، همواره در این صنعت مورد توجه و مهم بوده است و وقتی همایش بینالمللی در این سطح در کشور چین برگزار میشود که در آن تولیدکنندگان بزرگ جهان میتوانند دور یکدیگر گرد آمده و به تبادل نظر بپردازند، این همایش بینالمللی فرصت مناسبی برای به روز رسانی اطلاعات و تعامل با دیگر کشورها و مشتریان و شناسایی بازارهای جدید است.
وی یادآور شد: سال گذشته برخلاف همه سالهای پیش از آن، شرکت آهن و فولاد ارفع از فروش صادراتی صرفنظر کرد که دلیل اصلی آن وضع عوارض صادراتی و برخی قوانین و مقررات جدید بود؛ به طوری که فروش صادراتی اولویت خود را از دست داد و فروش در بازار داخل حاشیه سود بیشتری به همراه داشت.
چمران همچنین یادآور شد: در سال گذشته با توجه به ناترازیهای انرژی موجود در کشور، تولید محصولات در شرکت آهن و فولاد ارفع کاهش یافت و آن بخشی از محصولات که به بازارهای صادراتی اختصاص مییافت، در داخل به فروش رفت تا با سود بیشتری برای شرکت همراه باشد.
معاون بازرگانی ارفع خاطرنشان کرد: با این حال امسال صادرات ۱۵۰ هزار تن شمش فولادی برنامهریزی شده است.
وی اظهار داشت: در سالهای اخیر به دلیل تحریمها و مشکلات اقتصادی بینالمللی، بازارهای صادراتی ارفع محدود شده بود و عمده صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس، چین و آسیای جنوب شرق انجام میشد که امروز نیز همین کشورها همچنان بازار هدف ما هستند.
وی گفت: گرچه برخی کشورهای اروپایی نیز به عنوان مقاصد صادراتی محصولات ما مد نظر هستند، اما با توجه به جنگ روسیه و اوکراین و تغییرات به وجود آمده در منطقه، امروز رقابت در بازار اروپا دشوار است.
چمران همچنین تاکید کرد: حفظ برخی بازارهای صادراتی و مشتریان نیازمند پیوستگی در صادرات است و مشکلات یاد شده در سالهای اخیر سبب شده که برخی مشتریان را به همین دلیل از دست بدهیم.
وی با اشاره به حرکت کشورها به سمت “فولاد سبز” و وضع قوانین و مقررات جدید در این زمینه و لزوم اخذ مجوزهای لازم، تصریح کرد: اگر همچنان به دنبال حضور در بازارهای بینالمللی و صادرات محصولات خود هستیم، باید به این سمت و سو حرکت کنیم که یکی از لازمههای آن دستیابی به فناوریهای جدید است؛ امری که در کنفرانس بین المللی شانگهای آن را دنبال میکنیم.
عضو هیات مدیره شرکت آهن و فولاد ارفع ادامه داد: در سالهای گذشته بهتدریج برخی از مزیتهای نسبی موجود در کشور از جمله انرژیهای ارزان را از دست دادهایم و امروز باید با استفاده از تکنولوژیهای جدید بتوانیم حاشیه سود محصولات فولادی را افزایش دهیم و در غیر این صورت محکوم به حذف از بازار هستیم.
وی اضافه کرد: بر این اساس، یکی دیگر از دلایل اصلی حضور ارفع در این رویداد، دستیابی به فناوریهای جدید در تولید محصولات است تا ضمن کاهش هزینهها، افزایش کمی و کیفی تولیدات، به استانداردهای جدید در این زمینه دست یابیم.
به گزارش معدن۲۴، بزرگترین کنفرانس فولاد آسیا ۲۱ و۲۲ آوریل ۲۰۲۵ (اول و دوم اردیبهشت ۱۴۰۴) در شانگهای (پایتخت تجاری چین) با همکاری استیل پرایس ایران برگزار می شود. فولاد سازان ایرانی در این رویداد تخصصی حضور گسترده ای خواهند داشت.
حضور شرکت های فولاد سبزوار، گهر زمین، جهان فولاد سیرجان، کانسار حدید سپاهان، معادن سنگ آهن احیا سپاهان، فارو تجارت، اپال سنگان پارسیان و آهن و فولاد ارفع در این رویداد قطعی شده است.
پایان خبر///