کشش بازار فولاد خوزستان به سمت آفریقا/ ۱۱۰ همت خواهیم فروخت
معدن۲۴: در حاشیه نمایشگاه بینالمللی ایران اکسپو ۲۰۲۵، شهرام وکیلی، معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان، با حضور در نشست خبری به تشریح وضعیت فعلی، چالشها و برنامههای صادراتی این شرکت پرداخت. وی با تأکید بر مقاومت این مجموعه در برابر تحریمها، از توسعه بازارهای صادراتی بهویژه در قاره آفریقا خبر داد.
وکیلی با اشاره به تحریمهای مستقیم آمریکا علیه فولاد خوزستان گفت: «فولاد خوزستان دو بار از طرف آمریکا بهصورت مستقیم تحریم شد، با این حال بیش از ۳۰ سال است که صادرات پایدار داشتهایم. این نشاندهنده توانمندی و انعطافپذیری ما در شرایط سخت است.»
معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان به عملکرد مالی شرکت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: «در سال ۱۴۰۳، درآمدی معادل ۹۲ همت (هزار میلیارد تومان) داشتیم. در سال جاری، برنامه صادراتی ۱.۵ میلیون تُن به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار را در دستور کار داریم.» وی همچنین هدف صادراتی برای آهن اسفنجی را ۲۰۰ هزار تُن اعلام کرد.
وکیلی با تأکید بر ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تُنی فولاد در کشور، محدودیتهای انرژی را عامل اصلی نبود دستیابی به این ظرفیت دانست و گفت: «پایین بودن ضریب بهرهبرداری در ایران به دلیل محدودیتهای انرژی است. قبل از این محدودیتها، ضریب بهرهبرداری ما از میانگین جهانی بالاتر بود که نشاندهنده توانمندی ما در بخش تولید و فروش است. قطع برق و انرژی باعث کاهش تولید و پایین آمدن حاشیه سود صنعت شده است.» وی حاشیه سود فعلی فولاد خوزستان را ۸ تا ۱۰ درصد اعلام کرد.
وکیلی با اشاره به تغییرات نرخ انرژی در سالهای اخیر، تصریح کرد: «در سالهای اخیر به خاطر تغییرات در نرخ انرژی، میتوانیم ادعا کنیم که دیگر انرژی ارزان در اختیار شرکتها نیست. این موضوع هزینههای تولید را افزایش داده است.»
معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان با اشاره به سابقه صادرات این شرکت به ۲۸ کشور جهان گفت: «ما بازارهای آفریقا را از گذشته در اختیار داشتهایم و تجربهی صادرات به ۲۸ کشور دنیا را در کارنامه داریم. قراردادهای جدیدی را نیز با کشورهای آفریقایی برای صادرات منعقد کردهایم.»
وی با اشاره به هدفگذاری توسعه صادرات در سال جاری، شمال آفریقا را در کانون توجه قرار داد و گفت: «همین امروز با دو کشور آفریقایی تفاهم کردیم که در این کشورها حضور داشته باشیم. در سال ۱۴۰۳ نیز ورود مجدد به دو کشور داشتیم.»
وکیلی با اشاره به افزایش هزینههای حمل و نقل گفت: «در خصوص بحث هزینههای حمل با افزایش هزینه روبرو بودهایم و در بخش تأمین، قیمت حمل در حال افزایش است و به حدود ۲۵ درصد در بهای تمام شده رسیده است.»
وی با تأکید بر مزیت موقعیت جغرافیایی فولاد خوزستان افزود: «با توجه به نزدیکی فولاد خوزستان به بندر، هزینه انتقال محصول به بندر پایین است و این موضوع مزیت رقابتی ما را ایجاد کرده است.»
وکیلی با تأکید بر تلاش برای تأمین نیاز بازارهای مختلف گفت: «به اشکال مختلف تلاش میکنیم نیاز بازارها را تأمین کنیم و در این رابطه اولویت ما دریافت بهترین قیمت و بالاترین سودآوری است.»
معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان از برنامههای مدون شرکت برای تأمین برق خود خبر داد و گفت: «فولاد خوزستان برای تأمین برق خود برنامههای مدونی را در دست دارد که میتواند فشار محدودیتهای انرژی بر تولید را کاهش دهد.»
وکیلی با اشاره به تأثیر تعرفههای آمریکا بر بازار فولاد، گفت: «تعرفههای آمریکا بیشترین آسیب را به فولاد آمریکای جنوبی و شمالی خواهد داشت. هدف اصلی صادرات ما بیشتر کشور چین است.»
وکیلی از افزایش تنوع محصولات با به مدار آمدن پروژه اسلب عریض خبر داد و گفت: «با به مدار آمدن پروژه اسلب عریض، تنوع محصولات ما افزایش خواهد یافت و این موضوع به ما کمک میکند تا به نیازهای بازارهای مختلف بهتر پاسخ دهیم.»
وی مجموع برنامه فروش داخلی و صادراتی فولاد خوزستان را ۱۱۰ هزار همت (هزار میلیارد تومان) اعلام کرد و افزود: «یکی از موضوعاتی که با کمک وزارت صمت دنبال میکنیم، حذف تعرفه صادراتی است. با توجه به تولید بالاتر از نیاز کشور، محدودیت صادرات منطقی نخواهد بود و صادرات بیشتر به کشور کمک خواهد کرد.»
وکیلی با تأکید بر توانمندی فولاد خوزستان در بخش صادرات گفت: «در حوزه فولاد همواره تلاش کردهایم سهم بالایی از بازار صادراتی داشته باشیم. تجربه صادرات ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تُن با ارزش ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار را داریم که میتوانیم دوباره آن را تکرار کنیم.»