گزارش و تحلیل صادرات سنگ پرتغال در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۵
معدن۲۴: بر اساس آخرین آمار موجود، صادرات محصولات سنگی پرتغال در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۵ به رقم ۱۵۷.۱۹ میلیون یورو برای حدود ۵۷۰.۳۷ تن رسید. این رقم نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۴، کاهش ۰.۲۹ درصدی در ارزش و ۶.۵۸ در مقدار را نشان میدهد.
میانگین قیمت صادراتی در این دوره ۲۷۵.۶۰ یورو/تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۲۵۸.۲۲ یورو/تن) ۶٫۷۳ درصد افزایش داشته است.
به یاد داشته باشیم که در سال گذشته، قیمت میانگین “نهایی” هر تن سنگ طبیعی صادراتی در کشورهای مختلف به صورت زیر بوده است:
India: ۱۶۴٫۲ دلار/تن
Portugal: ۲۸۸٫۹ دلار/تن
Turkey: ۳۱۹٫۱ دلار/تن
Spain: ۵۰۵٫۳ دلار/تن
Greece: ۳۹۳٫۰ دلار/تن
Brazil: ۶۱۳٫۴ دلار/تن
China: ۸۶۱٫۹ دلار/تن
Italy: ۱٬۰۹۵٫۸ دلار/تن
۵۶٫۲ درصد از صادرات سنگ طبیعی پرتغال به بازار اروپا اختصاص دارد، در حالی که بازار خارج از اروپا ۴۳٫۷ درصد از کل صادرات را شامل میشود.
در میان مقاصد اصلی صادراتی، France با کاهش ۰.۴۲ درصدی در جایگاه اول قرار دارد، پس از آن Spain با رشد ۱۳٫۷۶ درصد و China با کاهش ۸٫۶۶ درصد در رتبههای بعدی هستند.
منبع: ASSIMAGRA و دفتر تحلیل بازار انجمن Confindustria Marmomacchine
تحلیل نگارنده:
کاهش جزئی در ارزش صادرات (۰٫۲۹- درصد) در کنار کاهش محسوس در وزن صادراتی (۶٫۵۸- درصد) نشان از تمرکز پرتغال بر محصولات با ارزش افزوده بالاتر دارد، که این موضوع با افزایش ۶٫۷۳ درصد میانگین قیمت هر تن نیز همخوانی دارد. این استراتژی حاکی از حرکت آگاهانه صنعت سنگ پرتغال به سوی بازارهای با کیفیت بالا و تمرکز بر ارزش، نه صرفاً حجم است.
افزایش صادرات به اسپانیا و کاهش به فرانسه و چین نشان میدهد که پرتغال در حال بازتعریف ساختار بازار هدف خود است، که احتمالاً تحت تأثیر نوسانات تقاضا، تغییر سیاستهای وارداتی و رقابت قیمت بوده است. چین با کاهش ۸٫۶۶ درصد میتواند نشانهای از کاهش مصرف داخلی یا تغییر تمرکز واردات سنگ به منابع ارزانتر باشد.
از منظر مقایسه بینالمللی، پرتغال با میانگین ۲۸۸٫۹ دلار/تن، در جایگاهی میانی قرار دارد و هنوز فاصله زیادی با کشورهای با سنگهای لوکستر مانند ایتالیا یا چین دارد، اما از لحاظ کیفیت و قیمت نسبت به هند و ترکیه برتری دارد.
میانگینی از قیمت سنگ ایران :
میانگین قیمت کوپ خام : حدود ۵۰ تا ۸۰ تا حدود صد دلار/تن
پایینترین نرخ ارزش صادراتی نسبت به کشورهای رقیب
پیشنهاد برای صنعت سنگ ایران:
۱. تمرکز بر ارزش افزوده: ایران باید به جای صادرات خام، تمرکز خود را روی تولید سنگهای فرآوریشده با کیفیت بالا بگذارد تا در رده کشورهایی مانند ترکیه یا حتی پرتغال قرار گیرد.
تنوعبخشی به بازار هدف: تمرکز بیش از حد بر یک یا دو کشور هدف صادراتی، ایران را در برابر نوسانات بازار آسیبپذیر میکند. مدل پرتغال با توزیع ۵۶ درصد اروپا و ۴۳ درصد خارج از اروپا، میتواند الگویی مناسب باشد.
برندسازی ملی در نمایشگاههای بینالمللی: حضور مداوم فیزیکی در بازار های هدف و حضور و مؤثر در نمایشگاههایی مانند Marmomac یا Xiamen Stone Fair و نمایشگاه های ساخت و ساز …میتواند به ارتقاء شناخت برند سنگ ایران در بازارهای لوکس کمک کند.
تحقیقات و مطالعه بازار و رصد رقبا: بررسی عملکرد کشورهایی مانند پرتغال، اسپانیا و ترکیه باید بخشی جدی از استراتژی صادراتی ایران باشد تا بتوان با بهروزرسانی سیاستها و تکنولوژیها، رقابتپذیر ماند.