آیا پس از چین هند مقصد دیگر سنگ آهن خواهد بود؟

0 9

پلتس

معدن ۲۴:در حالی که بعضی از کشتی ها ی سنگ آهن از استرالیا، برزیل و یا صحار عمان به سمت هند می روند ، با این حال واردات این کشور با چین فاصله ای بسیار طولانی دارد.

صادرات سنگ‌آهن استرالیا و برزیل به چین در سال ۲۰۲۴ به رکوردی بی‌سابقه رسید و در سال ۲۰۲۵ نیز صادرات آن‌ها به هند جهش قابل توجهی داشته است، طبق گزارش S&P Global Commodities at Sea.

صادرات به چین

استرالیا همچنان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده سنگ‌آهن چین است. با وجود نگرانی‌ها در مورد کاهش عیار سنگ‌آهن و هزینه‌های بالای انرژی، صادرات این کشور به چین در سال ۲۰۲۴ به ۸۰۲.۹ میلیون تن رسید؛ معادل ۶۶.۳ درصد از کل واردات چین (کمی کمتر از ۶۷ درصد در ۲۰۲۳).
واردات چین از برزیل، دومین منبع اصلی، نیز رکورد زد و به ۲۸۳.۴ میلیون تن (۲۳.۴ درصد واردات چین) رسید، در حالی که این رقم در ۲۰۲۳ برابر با ۲۲.۳ درصد بود.
تا اول سپتامبر ۲۰۲۵، چین ۴۹۲.۹ میلیون تن از استرالیا و ۱۴۱.۹ میلیون تن از برزیل وارد کرده است.

فرصت هند

با آن‌که هند تا حد زیادی خودکفا است، الگوی واردات آن در ۲۰۲۵ تغییر کرده است:

واردات از استرالیا: ۱.۴ میلیون تن (۳۷.۴ درصد از کل واردات هند).

واردات از برزیل: ۲ میلیون تن (۵۲.۹ درصد).

در سال ۲۰۲۲ برزیل بزرگ‌ترین تأمین‌کننده خارجی هند بود (۹۱۵,۲۱۴ تن)، اما در ۲۰۲۳ کاهش یافت (۸۵۳,۴۸۱ تن) در حالی‌که استرالیا جهش بزرگی داشت (۳.۱ میلیون تن؛ ۶۵.۵ درصد از کل واردات هند). در ۲۰۲۴ صادرات استرالیا به هند دوباره رشد کرد و به ۳.۶ میلیون تن رسید (۹۴.۸ درصد از واردات هند).
در مقابل، واردات کلی هند از ۴.۷ میلیون تن در ۲۰۲۳ به ۳.۸ میلیون تن در ۲۰۲۴ افت کرد. با این حال تا اول سپتامبر ۲۰۲۵، هند تقریباً به همان سطح (۳.۷ میلیون تن) رسیده است.

طبق گفته «پرنای شوکلا» مدیر تحقیقات فریت خشک S&P، دلیل اصلی رشد واردات هند، ضعف قیمت جهانی سنگ‌آهن و محصولات وابسته است. بیشتر این واردات توسط JSW Steel Ltd. انجام شده که از سه منطقه کلیدی تأمین می‌کند: پورت هدلند استرالیا، بندرهای Itaqui و Tubarao در برزیل، و صحار عمان.
JSW در ۲۰۲۵ به‌طور ویژه واردات خود از برزیل را افزایش داده و تا سپتامبر به ۲ میلیون تن رسانده، در حالی‌که در ۲۰۲۴ هیچ وارداتی از این کشور نداشت.

شرکت Vale برزیل نیز در ۲۰۲۵ نخستین آزمایش کشتی Valemax با ظرفیت ۴۰۰,۰۰۰ تن را انجام داد و انتظار دارد با این پروژه و دو طرح دیگر تا پایان سال، ۶ درصد بهره‌وری بیشتر و کاهش ۳,۰۰۰ تن معادل CO2 داشته باشد.
به گفته «روژریو نوگوئیرا»، معاون ارشد Vale، هند در حال باز شدن برای واردات است، چرا که سنگ‌آهن برزیل از نظر ترکیب شیمیایی و توزیع اندازه مکمل تولید داخلی هند است. Vale قصد دارد در ۲۰۲۵ بیش از ۱۰ میلیون تن به هند بفروشد.

ریو تینتو گزارش داده تولید فولاد خام هند در نیمه اول ۲۰۲۵ با رشد ۹ درصدی به ۸۱ میلیون تن رسید و سریع‌ترین رشد مصرف در میان مناطق بزرگ بوده است. در همین حال تولید داخلی سنگ‌آهن هند نیز ۲ درصد رشد کرده و به ۱۵۷ میلیون تن رسیده است.

دیدگاه تولیدکنندگان درباره چین

مایک هنری، مدیرعامل BHP: تقاضای فولاد چین را دست‌کم گرفته بودیم؛ مصرف سالانه فولاد این کشور شش سال پیاپی از ۱ میلیارد تن گذشته است. BHP قصد دارد تولید منطقه Pilbara را تا سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۸ به بیش از ۳۰۵ میلیون تن در سال برساند.

ریو تینتو: تولید فولاد خام چین در نیمه اول ۲۰۲۵ رشد ۱.۱ درصدی داشت، اما عرضه دریایی سنگ‌آهن ۱.۴ درصد کاهش یافت؛ علت آن افت ۱ درصدی صادرات تولیدکنندگان بزرگ و کاهش ۳ درصدی عرضه تولیدکنندگان کوچک و حساس به قیمت بود.

فورتسکیو: تقاضای سنگ‌آهن چین در سال گذشته همچنان قوی ماند و به‌رغم مشکلات بخش مسکن و ریسک‌های ژئوپلیتیکی، سرمایه‌گذاری در زیرساخت و انرژی‌های تجدیدپذیر رشد چشمگیری داشت.

براساس داده‌های Platts، شاخص IODEX CFR China 62% Fe در ۲۹ اوت ۲۰۲۵ به ۱۰۳.۶۰ دلار/تن خشک رسید، در حالی که سال قبل ۱۰۱.۲۵ دلار/تن بود.

 

اجلاس جهانی فولاد ۲۰۲۵ (Global Steel Summit 2025) در تاریخ ۱۸ و۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۴ با همکاری استیل‌پرایس در دبی، امارات متحده عربی برگزار می‌شود.

ثبت نام از طریق: ۰۲۱۸۸۹۹۴۶۸۶
۰۹۳۶۱۵۸۴۷۸۸

ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.