به گزارش معدن۲۴، با اتفاقاتی که در هفتههای اخیر شاهد و ناظر آن هستیم، تجارت سنگ آهن و فولاد کشورمان با دشواریهای متعددی مواجه شده است و امروز حتی کشورهای همسایه نظیر عمان، امارات، ترکیه، عراق و … حاضر به همکاری با ما نیستند یا تجارت با آنها با صرف هزینههای سنگین انجام میشود.
امروز صادرات فولاد به عراق با دشواری مواجه است، عمان که شریک خوب و قدیمی ماست حاضر به همکاری نیست، ترکیه در حوزه فولاد با کشورمان مراودهای ندارد یا با هزینه بالا انجام میدهد و تجارت با چینیها که شریک استراتژیک ما محسوب می شوند نیز با صرف هزینههای بالا انجام میشود.
در این زمینه شاید شاهد قفل شدن کامل معاملات و مراودات تجاری نباشیم، اما به قطعیت میتوان گفت هزینههای یاد شده با اجرایی شدن مکانیسم ماشه و اسنپبک چند برابر خواهد شد و حتی ممکن است شرکای قدیمی مان در ادامه قید همکاری با ما را بزنند.
امروز در حالی که در صادرات گندله، سنگ آهن و محصولات فولادی ظرفیت های خوبی داریم، اما مشکلات یاد شده سبب شده تا نتوانیم آن طور که باید مراوده تجاری لازم را داشته باشیم.
همچنین صنعت فولادسازی کشورمان از مشکلات عدیدهای همچون قدیمی بودن خطوط تولید و افزایش هزینهها و قطعی گاز و برق رنج میبرد و به همین دلیل در اجرای برنامههای توسعه ای خود با مشکلات متعددی مواجه است. راه نجات صنعت فولاد در این شرایط، توسعه مراودات با جهان خارج است.
علاوه بر اینها، امروز شاهد اشتباه استراتژیک دیگری از سوی دولت هستیم و آن، پیشبرد پروژههای زیرساختی کشور نظیر احداث نیروگاه ها، انتقال آب و … از طریق شرکتها فولادساز است؛ موضوعی که وظیفه و رسالت وزارتخانه های نفت و نیرو است.
این مساله منجر به کاهش سود فولادسازان به کمتر از ۱۰ درصد شده است. به طور مثال سود فولاد مبارکه به کمتر از ۱۰ درصد، فولاد خوزستان به زیر سه درصد و گل گهر به پایین تر از ۱۰ درصد رسیده است؛ این در حالی است که قبلا سود این واحدها به بیش از ۵۰ درصد می رسید.
باید گفت تداوم این مسیر که دولت آغاز کرده و فولادسازان بهجای تمرکز بر تخصص خود، همهکاره اقتصاد شدهاند، در میان مدت و بلندمدت این صنعت را به صنعتی زیانده همچون خودروسازی بدل خواهد کرد.
پایان خبر/////
ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد