تدوین استراتژی ملی برای ورود به بازار فولادهای پیشرفته با استحکام بالا

0 3

معدن۲۴:در دوازدهمین کنفرانس فولادهای پیشرفته استیل‌پرایس، علیرضا رحیم‌ مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان، با تشریح روندهای جهانی صنعت فولاد، مهم‌ترین پیش‌نیازهای ورود ایران به بازار فولادهای پیشرفته با استحکام بالا (AHSS) را تبیین کرد.

رحیم کاهش وزن خودرو، ارتقای ایمنی، صرفه‌جویی اقتصادی، گسترش تولید خودروهای برقی، تشدید رقابت جهانی و توسعه بازارهای کره، ژاپن و اروپا را از عوامل کلیدی رشد تقاضای جهانی برای فولادهای پیشرفته دانست و افزود: «تولید قطعات پیچیده‌تر در صنایع خودرو و حمل‌ونقل، نیاز به این گریدهای خاص را بیش از گذشته تقویت کرده است.»

به گفته وی، استراتژی تولیدکنندگان فولادهای پیشرفته بر «تضمین فروش، کاهش ریسک فنی، یکنواختی زیرساختار، حذف شوک‌های قیمتی، افزایش ارزش افزوده و کنترل هزینه‌ها» استوار است. او تأکید کرد ایران برای ورود مؤثر به این حوزه، پیش از هر اقدام فنی باید دارای یک استراتژی مشخص باشد و تعیین کند «کدام بازارها با چه اهداف و چه اعداد و ارقامی» هدف‌گذاری می‌شوند.

مدیرعامل فولاد هرمزگان همچنین منطقه آسیا و اقیانوسیه را بزرگ‌ترین و مستعدترین بازار جهانی در هر دو بخش فولادهای معمولی و فولادهای پیشرفته معرفی کرد.

رحیم مسیر ورود فولادسازان به این بازار را شامل سه مرحله دانست:  

۱) مهندسی پایه و ایجاد ظرفیت اولیه،  

۲) بهبود عملکرد و ورود رسمی به بازار فولادهای پیشرفته،  

۳) حرکت به‌سوی نسل‌های جدیدتر این محصولات و حضور در بازارهای بین‌المللی.

او در بیان مزایای ورود به این حوزه گفت تولید فولادهای پیشرفته باعث افزایش حاشیه سود، چسبندگی بیشتر مشتری، ارتقای رقابت فناورانه، کاهش ریسک در دوره‌های رکودی، محدودتر شدن رقبا و تسهیل جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی می‌شود.

رحیم در پایان تأکید کرد پیش از ورود ایران به تولید فولادهای با ارزش افزوده بالا، باید به پرسش‌های بنیادینی پاسخ داده شود:  

«چه محصولی تولید شود؟ کدام بازارها هدف‌گذاری شوند؟ پراکندگی جغرافیایی تولید چگونه باشد؟ و چه سهمی از تولید فولاد کشور باید به گریدهای خاص اختصاص یابد؟»

ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.