توقف توجیه اقتصادی حمل فولاد بدون توسعه ریل
معدن۲۴: امیر توکلیرودی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در پنل تخصصی کنفرانس فولادهای پیشرفته استیل پرایس اعلام کرد که بحرانیترین چالش امروز صنعت فولاد ایران، حملونقل است؛ چالشی که به گفته او «نتیجه مدیریت نادرست در آمایش سرزمینی صنعت» است.
توکلیرودی با اشاره به افزایش شدید فشارهای لجستیکی گفت: امروز ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت تمامشده فولاد را هزینههای حملونقل تشکیل میدهد، در حالی که این رقم در گذشته حدود ۳۰ درصد بود.
او هشدار داد: اگر حملونقل ریلی توسعه پیدا نکند، حمل محصولات فولادی عملاً توجیه اقتصادی خود را از دست خواهد داد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن تأکید کرد یکی از مأموریتهای جدی بخش سیاستگذاری این است که «هرجا امکان تکمیل زنجیره وجود دارد، آن را در راستای تولید فولادهای آلیاژی و محصولات با ارزش افزوده بالا شکل دهیم». به گفته او، آینده صادرات فولاد ایران وابسته به حرکت در همین مسیر است.
توکلیرودی با لحنی انتقادی خطاب به فعالان صنعت گفت: اگر بخش خصوصی انتظار دارد دولت گرهگشایی کند، سخت در اشتباه است؛ اگر دولت توان گرهگشایی داشت، امروز ناترازی انرژی کمر صنعت را خم نکرده بود.
او افزود این وضعیت نشانهای روشن از ضرورت اصلاح ساختارها و کاهش اتکا به دولت در حل مسائل عملیاتی صنعت است.
او با اشاره به شرایط بازار ارز گفت: سیاستگذاریهای اخیر بانک مرکزی صدای مجلس را هم درآورده است.
توکلیرودی همچنین خبر داد: بهزودی تالار دوم برای عرضه ارز صادراتی زنجیره فولاد ایجاد خواهد شد.
این تصمیم، طبق گفته او، برای اصلاح سازوکار عرضه ارز و تسهیل جریان نقدینگی صادراتی در زنجیره فولاد اتخاذ شده است.