داستان متفاوت بازار سنگ آهن در مقابل روایت تأثیر تعرفههای آمریکا بر اقتصاد چین
معدن۲۴: در حالی که نگرانیها درباره میزان آسیبپذیری اقتصاد چین در برابر تعرفههای جدید و سنگین ایالات متحده رو به افزایش است، بازار سنگ آهن همچنان وضعیت پایداری را تجربه میکند و برخلاف انتظارات، تأثیر چندانی نپذیرفته است.
چین با خرید بیش از ۷۰ درصد سنگ آهن حملشده از طریق دریا، بزرگترین مشتری این ماده اولیه حیاتی در جهان است و به تنهایی بیش از نیمی از فولاد دنیا را تولید میکند. با این وجود، از زمان آغاز جنگ تجاری رئیسجمهور آمریکا، دونالد ترامپ، علیه چین و رسیدن تعرفهها به ۱۴۵ درصد، قیمت و حجم واردات سنگ آهن همچنان ثابت و مقاوم باقی مانده است.
قراردادهای سنگ آهن در بورس سنگاپور با قیمت هر تن ۹۹.۳۵ دلار بسته شد، در حالیکه این رقم در اول ماه مه به پایینترین سطح هفتماهه یعنی ۹۶.۲۰ دلار رسیده بود. از اکتبر سال گذشته تا کنون، قیمت این محصول در محدوده نسبتاً ثابتی نوسان داشته است.
واردات سنگ آهن چین در سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷.۸ درصد کاهش یافت و به ۲۸۵.۳۱ میلیون تن رسید؛ اما بخش عمده این کاهش، به دلیل اختلال در تأمین سنگ آهن از استرالیا—مهمترین تأمینکننده چین—رخ داد. بر همین اساس، ذخایر سنگ آهن بنادر چین نیز طبق آمار تا پایان آوریل به پایینترین سطح ۱۴ ماه اخیر رسیده است.
با رفع این اختلال و افزایش واردات، پیشبینی میشود میزان سنگ آهن وارداتی چین در ماه آوریل افزایش یابد. تولید فولاد چین در ماه مارس به ۹۲.۸۴ میلیون تن رسید که نسبت به سال گذشته ۴.۶ درصد رشد داشته و بالاترین رقم طی ۱۰ ماه گذشته محسوب میشود.
به طور کلی، کاهش واردات سنگ آهن عمدتاً ناشی از محدودیتهای موقتی عرضه بوده و تقاضای داخلی چین همچنان قوی باقی مانده است. پیشبینی میشود با آغاز فصل اوج مصرف فولاد در تابستان، واردات سنگ آهن نیز روند افزایشی خود را حفظ کند.
این پرسش مطرح است که چرا با وجود نگرانیها از تحریمهای ایالات متحده، بازار سنگ آهن و فولاد چین هنوز با افت مواجه نشده است؟
پاسخ را باید در ساختار مصرف فولاد جستجو کرد. عمده مصرف فولاد چین مربوط به بخشهای مسکن و زیرساخت است که حدود ۶۰ درصد از کل تقاضا را در بر میگیرد. اگرچه بازار مسکن چین در سالهای اخیر با چالش روبهرو بوده، اما نشانههایی از اثربخشی محرکهای اقتصادی دولت پکن به چشم میخورد.
در عین حال، بخشهایی مانند ماشینآلات، خودرو و لوازم خانگی که بیشتر در معرض تجارت خارجی هستند نزدیک به یکسوم تقاضا را شامل میشوند. با این حال، صادرات چین عمدتاً به بازارهایی خارج از آمریکا همچون آسیا، اروپا، آمریکای جنوبی و آفریقا ارسال میشود.
صنایعی چون تولید اسباببازی، پوشاک و کالاهایی که تحت تأثیر مستقیم تعرفه آمریکا قرار دارند، میزان مصرف فولاد پایینی داشته و بیشتر به مواد دیگری مانند مواد شیمیایی و پلاستیک وابستهاند.
کاهش شاخص مدیران خرید (PMI) چین در ماه آوریل به کمترین سطح در ۱۶ ماه اخیر (۴۹ واحد) و همچنین اقدامات جدید دولت مانند کاهش نرخ بهره، نشاندهنده آغاز فشار اقتصادی بر برخی بخشهاست. با این همه، بخشی از اقتصاد چین هنوز هم توانسته است با شرایط جدید کنار بیاید.
در مجموع، اگرچه برخی بخشهای اقتصاد چین تحت فشار تعرفههای آمریکا قرار گرفتهاند، اما بازار سنگ آهن و فولاد چین تا کنون از این تحولات به سلامت عبور کرده است.
اولین کنفرانس بینالمللی طلا، نقره و مس در خاورمیانه
تهران، ۲۷ خرداد ۱۴۰۴
02188994685/ ۰۹۳۶۱۵۸۴۷۸۸
با ما همراه باشید