شمارش معکوس برای ورود دوباره چین به بازار صادرات فولاد
در پی کاهش بیش از ۵ درصدی بهای آتی فولاد و ۱۱ درصدی سنگ آهن، بهای هر تن بیلت چین بیش از ۱۵۰ یوان (۲۲٫۵ دلار) سقوط کرد.
سقوط قیمت های بیلت در بازار داخلی چین برخی فرصت ها را برای صادرات فراهم کرده است.
۱- اما آیا این مسئله برای ورود دوباره چین به بازار صادراتی کافی است؟
۲- آیا صادرات بیلت چین به سطح اواسط سال ۲۰۱۵ و اوایل سال ۲۰۱۶ باز می گردد؟
در حال حاضر این دو سوال بزرگ فوق مطرح است که باعث احتیاط و همچنین نگرانی عده ایی شده است.
فعالان بازار دیدگاه های متفاوتی در این زمینه دارند و برخی تجار چینی بر این باورند که صادرات بیلت از سر گرفته خواهد شد اما نه مانند قبل و در حجم زیاد.
با این حال برخی معتقدند چین می تواند به گذشته بازگردد چون کشورهای زیادی اقدامات ضد دامپینگی در مورد صادرات محصولات نهائی فولادی اعمال کرده اند و نه محصولات نیمه نهائی.
برای درک بیشتر سناریوی صادرات فولاد چین، باید به آنچه در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاده، نگاهی بیاندازیم:
صادرات مقاطع طویل فولادی چین در بین سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ دو برابر شده بود.
۱- صادرات مقاطع طویل فولادی از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ دو برابر شده و از ۱٫۸ میلیون تن به ۴٫۵ میلیون تن رسیده بود که بیشتر به جهت افزایش صادرات بیلت بوده است.
۲- بیلت به جهت برخی تخفیفاتی که صادرکنندگان چینی می گرفتند با نام شمش مکعبی آلیاژی صادر می شد.
۳- بعد از آن دولت چین قوانین سخت گیرانه ای را در شرح کالای صادراتی اعمال کرد که باعث محدود شدن صادرات بیلت شد.
۴- قیمت بیلت صادراتی در چین در بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ کمتر از ۲۳۵ دلار در هر تن بود.
۵- قیمت قراضه وارداتی نیز به تبعیت از قیمت های بیلت کاهش یافت. کمترین قیمت قراضه Origin آمریکا CFR ترکیه ۱۶۷ دلار در هر تن بود.
۶- در طول ۹ ماه گذشته، مجموع حجم صادرات چین به دلیل ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در این کشور، کاهش داشته است.
۷- جنوب و جنوب شرق آسیا بزرگترین واردکننده بیلت چین بودند که چین بیش از ۵۰ درصد نیاز این کشورها را تامین می کرد اما در طول ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ حجم صادرات به این مناطق کاهش قابل توجهی داشت. برای مثال واردات اندونزی از ۵۰۰ هزار تن به ۱۵۰ هزار تن در ماه رسید. همچنین واردات فیلیپین و تایلند از ۴۵۰ هزار تن برای هر یک به ۱۰۰ هزار تن کاهش یافت.
برخی کارشناسان می گویند، صادرات بیلت چین تداوم می یابد اما نه مانند سال ۲۰۱۵٫
فعالان بازار معتقدند صادرات بیلت چین، به بازار حمل دریایی بستگی دارد و دلیل اصلی کاهش صادرات، افزایش تقاضای داخلی چین بوده است.
برآورد می گردد تقاضای داخلی فولاد چین ۲ تا ۳ درصد افزایش یابد درحالی که ۶۰ تا ۷۰ میلیون تن از ظرفیت تولیدات به دلیل مسائل زیست محیطی تعطیل شده اند.
پیش بینی می شود قیمت پیشنهادی صادرات بیلت چین به ۵۱۵ تا ۵۲۰ دلار در هر تن فوب چین کاهش یابد در حالی که فروشندگان هنوز این قیمت را قبول نکرده اند. همچنین انتظار می رود در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ شاهد کاهش صادرات بیلت باشیم.
گفته می شود بحران الکترود گرافیتی از بهای بیلت حمایت می کند. بحران الکترود گرافیتی در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ به جهت اتمام موجودی این محصول برای تولید کنندگان فولادی که با تکنولوژی کوره قوس الکتریکی تولید می کنند همچنان باقی خواهد ماند و به نظر می رسد مشکل الکترود تا سال ۲۰۱۸ و تا زمان عرضه جدید در بازار وجود دارد.
دلایل ادامه بحران در تولید و عرضه الکترود گرافیتی بشرح ذیل می باشد:
۱- کوره های قوس الکتریکی در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۲۵ درصد از تولید فولاد خام جهان را به خود اختصاص داده بودند.
۲- هند و چین اصلی ترین تولیدکنندگان برتر فولاد به روش کوره قوس الکتریکی می باشند.
۳- قیمت بالای الکترود گرافیتی بهای تمام شده فولاد به روش قوس الکتریکی را ۵۰ تا ۶۰ دلار در هر تن افزایش می دهد.
۴- اگر چین شروع به صادرات بیلت با قیمت های پایین تر کند تولید به روش قوس الکتریکی غیر اقتصادی شده و بعضا شاهد تعطیلی برخی واحدها خواهیم بود. مورد اخیر باعث بهم خوردن توازن جهانی عرضه و تقاضای شمش فولاد خواهد شد.
نویسنده:دکتر کیوان جعفری طهرانی