۱۱ تصمیم سرنوشت ساز در صنعت فولاد و سنگ آهن چین

0 1,073

هفدهمین کنفرانس بین المللی انجمن آهن و فولاد چین در ۲۷ و ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷ (۵-۶ مهر ۹۶) در شهر کینگدائو چین برگزار شد.

در کنفرانس آهن و فولاد چین امسال بیش از ۴۷۰ شرکت‌ کننده (ثبت نام شده) از بیش از ۱۰ کشور خارجی که حداقل ۱۶۰ نفر آنها غیر چینی بودند، حضور داشتند. تعداد افرادی که ثبت نام نکرده ولی‌ در محوطه کنفرانس حضور داشتند، بیش از تعداد فوق بود.

این کنفرانس به عنوان بزرگترین اجتماع تجار سنگ آهن با مشارکت فولادسازان داخلی چین شناخته می شود.

هدف از برگزاری این کنفرانس، شناخت عرضه و تقاضا، دور نمای آتی بازار ، چشم انداز سرمایه گذاری و مالی و همچنین دورنمای عملیاتی در چین است.

نکات برجسته این کنفرانس به شرح ذیل تقدیم علاقمندان می گردد:

۱- چین به کاهش تولید فولاد ادامه خواهد داد، چرا که تعداد قابل توجهی از کارخانه ها با کارایی پایین به علت سخت گیری های زیست محیطی بسته خواهند شد.

۲- تقاضای سنگ آهن کم عیار به شدت کاهش یافته است و خریداران تمایل زیادی به خرید سنگ آهن با عیار بالا و گندله دارند. قیمت پیشنهادی برای گندله هندوستان در کنفرانس فوق ۱۱۹ تا ۱۲۰ دلار در هر تن CFR بنادر چین شنیده می شد.

۳- پریمیوم (جایزه) گندله به دلیل محدودیت های سختگیرانه در کنترل آلودگی و محیط زیست توسط دولت چین همچنان افزایش خواهد یافت و انتظار می رود ۵۰ دلار را رد کند.

۴- شرکت Vedanta (شرکت بین المللی معدنی و فلزات هند که دفتر مرکزی آن در لندن بوده و فعالیت معدنکاری در هندوستان، استرالیا و زامبیا دارد) هدف خود را صادرات ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن سنگ آهن در سال مالی جاری قرار داده است. این شرکت در حال حاضر سنگ آهن با درصد خلوص آهن ۵۷٫۷ درصد با آلومینای زیر ۳٫۵ درصد را عرضه می کند

۵- موجودی سنگ آهن کم عیار در بنادر چین به دلیل نبود خریدار کافی، بالاست. به عنوان مثال درصد قابل توجهی از موجودی سنگ آهن در جولای ۲۰۱۷ در ۴۲ بندر چین که حدود ۱۴۲ میلیون تن بود، عیار پایین می باشد .

۶- برای اولین بار نرخ تولید معادن سنگ آهن داخلی چین از ماه جولای ۲۰۱۷ به بعد منفی شده است. دلایل اصلی آن بسته شدن تعداد زیادی از معادن به علت تعمیر ، نگهداری و بازرسی های زیست محیطی است

۷- تعداد معادن سنگ آهن بزرگ و متوسط چین از ۲۳۴۷ عدد در سال ۲۰۱۶ به ۱۸۷۹ معدن تا پایان جولای ۲۰۱۷ رسیده است یا به عبارتی ۲۰ درصد از معادن بسته شدند. در سال های آتی نیز ممکن است به دلیل مسائل زیست محیطی تعداد معادن فعال داخلی چین کاهش پیدا کند.

۸- در حال حاضر نسبت آهن قراضه مخلوط در تولید فولاد چین ۱۵ درصد افزایش یافته و به ۴ درصد از کل تولید فولاد خام در مقایسه با سال قبل رسیده است. در سال ۲۰۱۶ در مجموع ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون تن آهن قراضه در چین تولید شد.

۹- از مجموع کل آهن قراضه تولید شده در چین فقط ۹۰ میلیون تن آن بطور مستقیم مصرف شد و باقی مانده آن در کوره های القایی که در حال حاضر عمده آنها بسته شده اند، قرار بود استفاده شود.

۱۰- صنعت ضایعات در چین در حال شکل گیری است و این ناشی از لابی بازیگران و انجمن های خصوصی با دولت چین برای ترویج استفاده از آهن قراضه است.

۱۱- صادرات آهن قراضه چین در آینده ممکن است افزایش یابد زیرا کارخانه های فولاد داخلی مقدار محدودی از قراضه را خریداری می کند.
نویسنده :کیوان جعفری طهرانی

ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.