صدور ۱۲۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم کارنشده طی نه ماهه اول سال جاری

0 1,295

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت کشور گفت: در نه ماه سال جاری از ۱۲۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم کار نشده از کشور به نقاط مختلف جهان صادر شد.

به گزارش معدن ۲۴،  مسعود کمالی اردکانی در نخستین نشست میز تخصصی کشوری آلومینیوم استان مرکزی در اراک، افزود: ارزش صادراتی انواع شمش کار نشده آلومینیم کشور در سال جاری ۲۱۰میلیون دلار برآورد می شود.

وی ادامه داد: در مجموع چهاردهم صادرات بازار ۴۰ میلیارد دلاری آلومینیوم جهان متعلق به ایران است که از نظر وزنی و ریالی قابل قبول نیست.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت کشور بیان کرد: بیش از ۳۶ میلیارد دلار انواع کالای غیر نفتی در سال جاری از ایران به نقاط مختلف جهان صادر شده که حجم آلومینیم صادراتی قابل توجیه نیست و باید برای افزایش آن چاره اندیشی کرد.
وی افزود: بر اساس تصمیم سازمان توسعه تجارت برای کالاهایی که ظرفیت افزایش ارزش افزوده و بهره وری در صادرات دارند میزهای تخصصی در استان های مختلف واگذار می شود و راهبری میز صادرات آلومینیوم نیز به استان مرکزی واگذار شده است.
کمالی اردکانی یادآور شد: سه دهم صادرات آلومینیوم کشور از مجموع چهر دهم صادرات جهانی از آن استان مرکزی است که این امر نشانگر ظرفیت بالای این استان در صنعت آلومینیوم است.
وی گفت: صنعت آلومینیوم بازار قابل توجهی در جهان و همچنین ارتباط تنگاتنگی با تولید ماشین آلات صنعتی به خصوص هواپیما دارد، بنابراین مدیران شرکت آلومینیوم ایران(اراک) باید تلاش کنند با به روز رسانی تجهیزات و ماشین آلات، میزان تولید را افزایش داده و سهم بیشتری از بازار جهانی این محصول را ازآن خود کنند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مرکزی گفت: این استان قطب تولید آلومینیوم است و این ظرفیت موجب شده تا میز کشوری صادرات این محصول در اراک شکل بگیرد.
جعفر اصغری افزود: استان مرکزی تاکنون مجوز تشکیل میزهای تخصصی در زمینه ماشین آلات صنعتی و معدنی، ماهیان زینتی، گل وگیاه، انار عایق های رطوبتی و خدمات فنی و مهندسی را دریافت کرده و به زودی نشست های آن برگزار می شود.
وی ادامه داد: برخی تعرفه های ناکارآمد گمرکی و صادراتی، واردات بی رویه آلومینیوم کار نشده نبود حمایت موثر از صادرکنندگان از مهمترین موانع صادرات در استان مرکزی بوده و تشکیل میزهای تخصصی، ظرفیتی است که برای ارزیابی و گره گشایی از این مشکلات فرصت سازی می کند.
وی افزود : از مهمترین مسایل و مشکلات مطرح شده در میز آلومینیوم ، مواردی از جمله عدم امکان خرید اعتباری از برخی از شرکتهای تولید کننده آلومینیوم، یکسان نبودن شرایط خرید، پایین بودن حقوق ورودی پروفیل آلومینیوم در کتاب مقررات ، واردات لوله های آلومینیومی به نام لوله های صنعتی که حقوق ورودی کمتری دارد، عدم وجود استاندارد برای پروفیل آلومینیوم، پایین بودن تسهیلات صنایع آلومینیوم به جهت نوسازی این صنایع و بالا بودن هزینه های گاز مصرفی برای واحدهای کوچک آلومینیوم می باشد.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: ۸۷۶ میلیون دلار انواع کالای غیر نفتی پارسال از استان مرکزی به نقاط مختلف جهان صادر شد که از این میزان حدود ۱۰۳ میلیون دلار صادرات شمش آلومینیوم بود.

لازم به ذکر است در پایان این جلسه مقرر گردید کارگروههای تخصصی زیر مجموعه میز صادرات آلومینیوم ایجاد و به صورت تخصصی کلیه امورات صادرات و واردات و مسائل و مشکلات مربوطه را پیگیری نمایند همچنین با مدیریت و محوریت میز کشوری آلومینیوم ظرفیتهای خالی تولیدکنندگان در بخش صادراتی تولیدات آلومینیوم کشور شناسایی خواهد شد .

منبع شاتا نیوز
ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.