هندی‌ها و چینی‌ها به دنبال زغال سنگ ایران/ شبکه فروش صادراتی زغال سنگ در کشورمان مغفول مانده است

0 56

یادداشتی از بهنود دامغانی

معدن۲۴:نخستین کنفرانس زغال سنگ ایران با هدف توسعه بازار و احیای معادن زغال سنگ، ششم خرداد ماه به میزبانی هتل المپیک تهران برگزار می‌شود. هدف اصلی از برگزاری این کنفرانس بررسی چالش‌های دقیق این صنعت و مشکلات بازار این حوزه، رفع موانع تولید و احیای برخی معادل زغال سنگ است که به دلیل کمبود منابع و شرایط نامناسب اقتصادی تعطیل شده‌اند.

صنعت زغال سنگ سابقه‌ای بیش از ۱۰۰ سال در کشورمان دارد و تولیدکنندگان این محصول تامین کنندگان مواد اولیه مورد نیاز صنعت فولاد و همچنین تولیدکنندگان برق هستند. 

تولید زغال سنگ در ایران به دو شکل زغال کک‌شو و زغال حرارتی انجام می‌شود که اولی در صنایع فولادی مورد استفاده قرار گرفته و دومی در تولید برق و صنایع جانبی کاربرد دارد.

این صنعت طی ۵۰ سال اخیر روند رو به رشدی داشته، اما هنوز که هنوزه نتوانسته به ظرفیت واقعی خود برسد که دلیل اصلی آن عدم قیمت گذاری صحیح در این بخش بوده است. هرچند طرح جامع زغال سنگ نگاشته شده، اما هنوز تکلیف آن در اقتصاد معدن ایران مشخص نیست و نیاز به جراحی و بازبینی مجدد دارد که می‌توان اکنون این جراحی را آغاز کرد؛ به این ترتیب دولت و وزارت صمت هیچ‌گاه استراتژی دقیقی در این حوزه نداشته‌است.

با توجه به استفاده دو شرکت میدکو و ذوب آهن از شیوه کوره بلند، استفاده از زغال سنگ در کشورمان رو به توسعه است، اما اگر همگام با آن معادن ما از توسعه باز بمانند، در مجموع رشد و توسعه خوبی را در این بخش شاهد نخواهیم بود. در این راستا باید برنامه زمانبندی برای قیمت گذاری، عرضه، تولید و اکتشافات زغال سنگ داشته باشیم.

 در نیم قرن گذشته اکتشافات آن مغفول مانده است، اما در ۵ تا ۶ سال اخیر اکتشافات زغال سنگ در کشورمان رشد داشته است؛ همچنان در این حوزه دچار عقب ماندگی هستیم و باید نسبت به توسعه آن اقدام کنیم.

امروز حتی یک سند مشخص و مدون برای توسعه صنعت زغال سنگ نداریم و در حوزه قیمت گذاری با مشکلات و موانعی روبه‌رو هستیم. مبنای قیمتگذاری این محصول در حالی شمش فولاد خوزستان قرار داده شده که شاهدیم برخی شرکت‌های تولید کننده زغال سنگ بالاتر از نرخ واقعی فولاد خوزستان می‌فروشند. همه این مسائل سردرگمی شدیدی را در این حوزه به دنبال داشته است.

کنفرانس زغال سنگ به دنبال آن است که با توجه به مواجهه کشور با تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، صنعت زغال سنگ را بیش از گذشته توسعه دهد.

این روزها شرکت‌های چینی و هندی به شدت به دنبال زغال سنگ کشورمان هستند، اما ما حتی بازاریابی و شبکه فروش مشخصی در حوزه صادرات زغال سنگ نداریم. همچنین تعرفه‌های زغال سنگ ایران بسیار پایین است که سبب شده محموله‌های محدودی برای صادرات داشته باشیم.

چه بسا استیل پرایس بتواند با برگزاری این کنفرانس در بازار زغال سنگ کشورمان نقش آفرینی بهتری داشته باشد.

پایان////

با ما در اولین کنفرانس زغال‌سنگ و کک همراه باشید.

تهران،  یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ 

۰۲۱-۸۸۹۸۱۲۰۶  /  ۰۹۳۶۱۵۸۴۷۸۸

ثبت نام

با ما باشید

ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.