ماجرای ورود هندی ها به معادن سنگ آهن افغانستان از طریق چابهار
معدن۲۴: تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی صنایع معدنی گفت: هندی ها قصد داشتند که پس از ورود به معادن سنگ آهن افغانستان، از طریق بندر چابهار سنگ آهن را به کشورشان منتقل کنند که ناموفق بودند.
«کیوان جعفری طهرانی» در گفتوگو با خبرنگار سایت خبری- تحلیلی معدن۲۴ افزود: پول مربوط به مطالبات ایران از هند بابت صادرات نفت در زمان ریاستجمهوری احمدینژاد، در «یوکو بانک» هند بود.
وی گفت: قرار بود از معدن «حاجی گک» حدود ۸۳۰ کیلومتر ریل راه آهن تا مرز «میلک» ( در نزدیکی شهر زرنج در جنوب غربی افغانستان) با سرمایهگذاری هندیها احداث شود.
جعفری طهرانی ادامهداد: همچنین مقرر بود حدود ۸۸۰ کیلومتر ریل از مرز زرنج (میلک) تا چابهار کشیده شده و در چهار قسمت اجرایی شود، اما بخش اول از میلک تا زاهدان اجرایی نشد و مابقی ۳ بخش از زاهدان -خاش- ایران شهر-(نیک شهر) – چابهار هنوز تکمیل نشده است.
وی خاطرنشانکرد: ساخت این خط ریلی نیز مقرر بود از محل مطالبات ایران از هندی ها انجام شود که هندیها در این زمینه خلف وعده کردند و احداث خط ریلی زاهدان به چابهار تاکنون بخشی توسط دولت و بخشی توسط سرمایه گذاران و شرکتهای معدنی و فولادی کشور به انجام رسیده است.
تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی صنایع معدنی و فولاد تاکید کرد: هدف هند این بوده که بخشی از سنگآهن معدن حاجیگک را ترانزیت و صادر کند و بخش دیگر برای پروژه های فولادی در چابهار مثل فولاد مکران ، فولاد سترگ و غیره به عنوان خوراک استفاده شود اما به ۲ دلیل زیر این سناریو بهم خورد:
۱- با روی کار آمدن طالبان در افغانستان و نزدیک شدن سیاست های افغانستان به پاکستان.
۲- بر اساس اعلام وزارت فولاد هند: کشف ذخایر جدید ۱۰.۸ میلیارد تنی سنگ آهن مگنتیت در هند بطوریکه ذخیره قطعی سنگ آهن این کشور به حدود ۳۳.۳ میلیارد تن افرایش یافت و نیاز هند را در تامین خوراک تولید فولاد ۵۰۰ میلیون تنی در افق ۲۰۴۷ که همزمان با ۱۰۰مین سالگرد استقلال هند است، مرتفع کرد.
وی یادآور شد: اکنون سه سال است که سناریوی خط ریلی هندی ها به هم خورده و در پی آن سرمایه گذاری و حضور هندی ها در چابهار نیز بر هم خورده و چند روز پیش نیز با خروج رسمی هندی ها از چابهار، این بندر از معافیت تحریم ها نیز خارج شد.
جعفری طهرانی ادامه داد: اکنون صحبت از معدن غوریان در ولایت هرات افغانستان است و اگر ایران واقعا میخواهد به پشتوانه مطمئنی از سنگ آهن مگنتیت دست یابد، باید مذاکرات در سطح کلان و بالا برای «معدن حاجی گک» به عنوان «بزرگترین معدن سنگ آهن بکر آسیا» با ذخیره قطعی ۱.۸۵ میلیارد تن سنگ آهن مگنتیت با عیار ۶۲ درصد واقع در ۱۳۰ کیلومتری غرب کابل در ایالت بامیان، انجام شود.
وی در عین حال تصریح کرد: اگر شرکت فولاد مبارکه و انجمن سنگ آهن بتوانند صورت مساله را روی معدن حاجی گک بگردانند، فوق العاده خواهد بود.
(عکس بازدید اینجانب از معادن سنگ آهن افغانستان در آذر ۱۳۹۳ تقدیم می گردد)
پایان خبر////