سنگ آهن را ۲۰ دلار ارزانتر می فروختیم
به گزارش معدن ۲۴، «بهرام شکوری» دیروز (دوشنبه) در نشست «نقش برندینگ در توسعه فعالیت های معدنی» در اتاق ایران افزود: برندینگ مزیت رقابتی را فراهم می سازد. برای نمونه سنگ آهن صادراتی کشور به دلیل نداشتن برند، در هرتن ۲۰ دلار ارزان تر خریداری می شد، در حالی که برندینگ موجب حفظ این ارزش در کالای صادراتی می شود.
به گفته وی، مطالعه صورت گرفته از ۵۰۰ سهام برتر در ۳۰ سال گذشته نشان داد ارزش کل دارایی های نامشهود از ۱۷ به ۸۰ درصد رسیده است.
شکوری گفت: گزارش های منتشر شده نشان می دهد برندها یک سوم ارزش سهام یک بنگاه اقتصادی را به خود اختصاص می دهند.
وی از نداشتن فعالیت موثر در بخش معدن و صنایع معدنی در قالب برندینگ انتقاد کرد و گفت: نزدیک به چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی سپری می شود اما تاکنون هیچ کاری در این زمینه صورت ندادیم.
این فعال صنعتی- معدنی اضافه کرد: یکی از اقلام معدنی صادراتی کشور در سال های گذشته، سنگ تزیینی و ساختمانی بوده است اما نتوانستیم سنگ برند را در بازارهای هدف معرفی کنیم.
وی ادامه داد: برندینگ علاوه بر مزیت اقتصادی در بخش معدن و صنایع معدنی، می تواند سوددهی بنگاه های اقتصادی را بیشتر کند.
** برندینگ، از مقدمات حضور در فضای جهانی تجارت
به گزارش ایرنا، رییس کلینیک برند سوییس نیز در این نشست از برندینگ به عنوان سرمایه بنیادی یک کشور یاد کرد و گفت: امروز ایران به کشورهای جهان مانند اروپا کالا صادر می کند اما از برند خبری نیست.
«عظیم فضلی پور» یادآوری کرد: سال ۱۳۸۴ جمهوری اسلامی ایران به عضویت ناظر در سازمان جهانی تجارت برای یک دوره ۱۰ ساله برگزیده شد که در ۲۰۱۵ این دوره زمانی به پایان رسید اما اینکه چه زمانی به عضویت فعال آن سازمان درآید، شاید زمان زیادی نیاز باشد.
وی برخورداری از برندینگ را یکی از مقدمات حضور در فضای جهانی تجارت دانست و افزود: سال ۱۳۵۸ جمهوری اسلامی سهم ۱٫۵ درصدی از تجارت جهانی داشت اما امروز که حجم تجارت جهانی در مقایسه با سال ۱۳۵۸ رشد ۶ برابری را تجربه کرده، این سهم به ۰٫۴ درصد تنزل یافته است.
فضلی پور تصریح کرد: اکنون هیچیک از اقلام فولاد و سنگ های معدنی کشور ثبت جهانی نشده اند و چنانچه قرار باشد برای این اقلام قیمتگذاری صورت گیرد، هیچیک مشخص نیست .
به گزارش ایرنا، ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در سال ۱۳۹۲ برابر با ۴۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود که این رقم پارسال به ۴۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسید .
صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۳ با دستیابی به رقم ۵۰ میلیارد دلار رکورد شکست.
گفتنی است نخستین کارگاه بین المللی بازاریابی مدرن، برندینگ و سرمایه گذاری از سوی ماین اند اینوست ۱۷ تا ۲۱ مهرماه ۹۶ در ژنو سوسیس برگزار می شود.
همچنین بازدید از سازمان تجارت جهانی و برگزاری ضیافت شام در کشتی و اعطای گواهینامه های معتبر از جمله برنامه های این کارگاه آموزشی است.
متقاضیان حضور در این کارگاه آموزشی تخصصی معدن و صنایع معدنی می توانند برای هماهنگی با شماره تلفن های ۸۸۹۵۴۵۲۴ و ۸۸۹۷۲۲۱۳ تماس حاصل کنند.